Dylan kort #512

Aanvulling op Dylan kort #510: de bonusdisc bij The Bootleg series vol. 9 zal waarschijnlijk toch in meerdere (alle?) landen bij één winkelketen beschikbaar zijn. De tape komt uit de archieven van Ralph Gleason. De grote vraag is natuurlijk of er nog meer in de archieven van Ralph Gleason is gevonden dat aan Sony is verkocht.
zaterdag in Tros muziekcafé o.a. Ernst Jansz.
Een weblog over Dylan (Engelstalig), die voor mij nieuw is: Daily dose of Dylan.
Voor de spotters: Dylan is gesignaleerd in een bar in San Francisco.
Een paar dagen geleden schreef ik hier over Walls of red wing op The Bootleg series vol. 9, aangezien dit nummer als enige niet terug te vinden in in Heylins boek over de opnamesessies van Dylan. In dat stuk verwees ik o.a. naar een boek van Todd Harvey.
Ik heb Todd Harvey hierover een e-mail gestuurd en inmiddels antwoord ontvangen. Hieronder eerst mijn e-mail, daarna het antwoord van Todd Harvey.
Niet dat het veel wijsheid brengt, maar toch, om de cirkel rond te maken:

Dear Todd Harvey,

In your (great) book The Formative Dylan you write about a Witmark demo of Walls of red wing. Can you tell me where you found the information about this demo-recording.
I'm asking this because Walls of red wing is the only song on the to be released album The Bootleg series vol. 9 - the Witmark demos, which isn't in circulation.
I've written about this on my Dutch Bob Dylan-weblog www.bobdylaninnederland.blogspot.com and I would like to write a little bit more about this.

greetings,

Tom Willems

Tom,

Thanks for your email.

I inferred that a demo recording was made based on the copyright registration manuscript, which I examined here at the Library of Congress. My guess is that some of the Witmark demo recordings were erased once they had been transcribed. The manuscript was needed for copyright registration--sound recordings were not acceptable for registration until the 1970s, I believe. The recordings in 1963 had not quite the intrinsic value that we ascribe to them today.

Another possibility is that the copy of the Witmark demos passed to me did not include the entire set. One of the uber-collectors may have a more complete (and certainly better sounding) copy of the recordings than I have.

Perhaps Columbia has included a recording that is not from the publisher's demo set of recordings. If so, the sound quality should be fairly easy to distinguish--the demos have certain "sound," having been made with similar equipment under similar circumstances.

The new CD includes the Duchess/Leeds demos. You can find my article about source identification of these demos in the Spring 2008 issue of The Bridge.

Best,

Todd Harvey

Het bewuste artikel in The Bridge ken ik niet, mogelijk kan een lezer mij e-mailen wat Harvey in dit artikel over Walls of red wing schrijft.
Volgens het boek Master on the tracks van Michael Krogsgaard is een sutdio-outtake van Walls of red wing van augustus 1963 gebruikt als demo. Dit zou dus een outtake zijn van de opnames voor The Times they are a-changin'.
Dat lijkt logisch, ware het niet dat copyright voor Walls of red wing in juni 1963 is aangevraagd.
Rob stuurde mij via de e-mail nog het volgende - en de ervaring leert dat Rob vaak gelijk heeft:

Ik ga op basis van de informatie die we tot nu toe hebben er vooralsnog maar van uit dat we op BS9 een nieuwe, voor ons onbekende uitvoering van Walls of Red Wing te horen gaan krijgen (de versie opgenomen 7-8-1963). Daarnaast bevat BS mogelijk nog andere kleine verrassingen, met name in de geluidskwaliteit. Verder hoop ik dat ook de door Dylan gesproken ad lib stukjes voor en na de songs meegenomen worden, want dat benadrukt de spontaniteit van de uitvoeringen.

Ik hoop vooral ook dat hij gelijk heeft, dat we een nog onbekende versie van Walls of red wing krijgen en dat de nummers niet ontdaan zijn van Dylans ad lib stukjes. Het wachten is tot oktober, hoe moeilijk dat (voor mij) ook is.

ik heb al meerdere e-mails gekregen van mensen die schrijven (enigszins) teleurgesteld te zijn over de keuze van Sony voor de Witmark demos. Ik deel die teleurstelling niet. Ik ben erg blij met deze release. De historische waarde van deze opnames moge duidelijk zijn, daarnaast zal de release de eerste officiële release van een groot aantal Dylan-nummers bevatten, zoals Long ago far away, Long time gone, All over you, Bound to lose en Guess I'm doing fine.

Even terug naar Rob, over die andere release, de box met mono-mixen van Dylans eerste acht albums: Wat de mono box betreft, daar zullen we het vooral van de verbeterde geluidskwaliteit moeten hebben, en dat men niet opnieuw in de fout is gegaan door alles te comprimeren (de zgn. beruchte loudness war), want anders kunnen we net zo goed de Sundazed platen (of veel beter nog, het oudere vinyl) blijven draaien. Ik verwacht dus een aanzienlijke geluidsboost. Opmerkelijk is wel dat (volgens het Steve Hoffmann forum) voor de vinyl box een andere remaster engineer (Creg Calbi) dan voor de cd box (Mark Wilder) is ingezet.
Meest opmerkelijk is natuurlijk de twee verschillende remaster engineers. De eerste vraag is natuurlijk waarom? De tweede vraag: zullen de verschillen hoorbaar zijn?

Het gaat een mooie herfst worden...

Geen opmerkingen: