BDinNL 2.0

In 2011 publiceerde ik het boek Bob Dylan in Nederland 1965 - 1978. Nu, zeven jaar later, is dat boek niet meer in druk. Bovendien zijn er sinds de publicatie van Bob Dylan in Nederland 1965 - 1978 voldoende nieuwe feiten boven tafel gekomen om een nieuwe editie te rechtvaardigen.
Ik ben begonnen met het herschrijven van Bob Dylan in Nederland en dit keer stop ik niet in 1978, maar ga ik door tot het heden. Dit project heeft de werktitel BDinNL 2.0 gekregen. 

Tijdens het schrijven van een boek gebeurt er van alles achter de schermen waar lezers geen weet van hebben. Zo stuur ik sinds jaar en dag regelmatig e-mails over de vorderingen van het schrijven naar Rob. Die e-mails helpen mij om mijn gedachten te ordenen tijdens dat proces. Ik schrijf in die mails vaak over vondsten, maar ook over twijfels en zaken die ik nog moet uitzoeken.
Ik heb besloten (een deel van) de e-mails die ik tijdens het werken aan BDinNL 2.0 naar Rob stuur ook online, op deze blog te publiceren zodat lezers niet alleen op de hoogte blijven van het schrijfproces, maar ook kunnen reageren, misschien zelfs helpen bij het voltooien van een nieuwe editie van het boek Bob Dylan in Nederland.

Reageren kan via twillems87[at]gmail.com

Tom Willems
(augustus 2018)

14 juli 2020

Op de dag af vijf maanden geleden schreef ik hier "De planning van de uitgever is dat Bob Dylan in Nederland 1965 - 1984 na de zomer verschijnt. Het manuscript is geschreven, maar dat betekent niet dat het boek klaar is." In die vijf maanden is er veel gebeurd en er is vooral veel tijd gestoken in het manuscript, zowel door de uitgever, door Simon die het manuscript kritisch heeft gelezen, als door mij.
Begin februari vroeg ik lezers om herinneringen aan Dylans concerten in Nederland in 1987 en 1989. Die herinneringen helpen mij bij het schrijven aan deel 2. (In de toekomst zal ik vaker dit soort oproepen plaatsen.) Rond die tijd ben ik begonnen met het schrijven aan deel 2. 
Nieuwe informatie en mijn behoefte om nogmaals kritisch naar deel 1 te kijken, zorgden er voor dat ik ook na februari veelvuldig bezig ben geweest met deel 1, niet deel 2.
Door al die werkzaamheden aan Bob Dylan in Nederland 1965 - 1984 heeft het schrijven aan deel 2 dus een tijdje stil gelegen. Dat is nu voorbij, op dit moment focus ik mij op deel 2.



Het Duitse label Platinum bracht in 1985 twee grijze releases van Bob Dylan op de markt, uitgaven waarvoor geen toestemming van Dylan of zijn platenmaatschappij was verkregen, maar door mazen in de wet wel legaal. Het gaat om de albums Blowin' In The Wind en He Was A Friend Of Mine met opnamen uit de vroege jaren zestig (denk Gaslight). (Later bracht dit label ook de platen Cocaine en A Hard Rain's A-Gonna Fall uit. Wanneer deze zijn verschenen, weet ik niet.)
In juni 1987 adverteerde V&D in dagbladen: elpees voor 5 gulden. Volgens deze advertentie verkocht V&D ook platen van het label Platinum.
Ik zou graag een aantal zaken willen weten:
1. verkocht V&D in juni 1987 ook de Dylan-platen van Platinum?
2. werden deze platen ook voor juni 1987 in Nederland verkocht? Zo ja, waar?
3. was de verkoopprijs voor juni 1987 daadwerkelijk 10 gulden?
Mocht je antwoord weten op een van deze vragen of andere informatie hebben over de verkoop van deze platen in Nederland, dan hoor ik dat graag. Mails kunnen naar: twillems87[at]gmail.com





14 februari 2020

Hallo Rob,

De planning van de uitgever is dat Bob Dylan in Nederland 1965 - 1984 na de zomer verschijnt. Het manuscript is geschreven, maar dat betekent niet dat het boek klaar is. Er moet nog best veel gebeuren voor het manuscript een boek is geworden. Dat moet zorgvuldig gedaan worden en dat kost tijd. 
Ik heb voor ik aan het boek begon te schrijven getwijfeld of er voldoende nieuwe verhalen en feiten boven tafel zijn gekomen sinds 2011, sinds de publicatie van Bob Dylan in Nederland 1965 - 1978, om er een lezenswaardig boek van te kunnen maken. Een nieuwe versie van Bob Dylans Nederlandse geschiedenis die de oude versie doet vergeten. Ik denk dat dat wel gelukt is. Ik geef nog geen details prijs, maar als ik je vertel dat Bob Dylan in Nederland 1965 - 1978 rond de achtenveertigduizend woorden bevat terwijl Bob Dylan in Nederland 1965 - 1984 zo'n honderdtienduizend woorden heeft, dan zegt dat denk ik wel iets over hoeveel er sinds 2011 aan feiten en verhalen boven tafel is gekomen.
Sinds ik negen dagen geleden een oproep plaatste met de vraag om mij herinneringen aan Dylans concerten op Nederlandse bodem in 1987 en 1989 te sturen, heb ik redelijk wat reacties ontvangen. Iedere reactie helpt mij om mijn beeld van die concerten scherp te krijgen. Ik hoop dat er nog meer herinneringen aan die concerten gestuurd worden. Natuurlijk luister ik ook naar de opnamen van die concerten voor ik er over schrijf, maar de herinneringen van mensen die er bij geweest zijn leveren vaak andere relevante details op dan de zaken die ik oppik door te luisteren naar die opnamen.
Wat mij opviel bij het bekijken van de videobeelden van het concert in 1987, is hoe Bob Dylan een aantal malen tijdens het concert druk is met het "sturen" van de leden van The Heartbreakers en de achtergrondzangeressen. Tegen het eind van "Slow Train Coming" bijvoorbeeld, zingt hij naast de microfoon, in de richting van de zangeressen enkele regels om aan de dames aan te geven wat en hoe ze moeten zingen. 

groet,
Tom

~ * ~ * ~ * ~

5 februari 2020

Hallo Rob,

Het is een tijd geleden dat ik je heb geschreven over BDinNL 2.0. Tijd voor een update. 
Het eerste deel van BDinNL 2.0 is inmiddels geschreven. Op dit moment is de uitgever bezig om van het manuscript een boek te maken. Denk daarbij onder andere aan het zoeken van relevante afbeeldingen en het geheel opmaken. Na ruim een jaar werken aan het manuscript van BDinNL 2.0 heb ik het nu uit handen gegeven. Ik heb er het volste vertrouwen in dat de mannen van de uitgeverij er iets moois van maken.
Terwijl het eerste deel van BDinNL 2.0 nog niet verschenen is, begin ik vast te werken aan deel 2. Het mooiste deel van het werken aan BDinNL 2.0 - naast het stuiten op soms verrassende feiten en verhalen - is dat ik een goede smoes heb om al die opnamen van concerten in Nederland nog eens van voor naar achter te beluisteren en op het moment dat ik aan het eind ben nog eens opnieuw te beginnen.
Deel 1 bevat toch wel een aantal nieuw ontdekte, zeer verrassende feiten over Bob Dylan in Nederland. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een aantal pogingen om Bob Dylan naar Nederland te halen voor een concert voor hij daadwerkelijk kwam in 1978, de releasedata van de door CBS Nederland uitgebrachte singles en elpees van Bob Dylan en de vertoning van Renaldo and Clara in een aantal zalen in Nederland. Ik hoop voor deel 2 minstens net zo veel verrassingen boven tafel te krijgen.

groet,
Tom

~ * ~ * ~ * ~
4 september 2019

In maart 1982 ging de dans Echo 2 in Rotterdam in première. Voor deze dans van Ton Simons werd muziek van Bob Dylan gebruikt. Is er iemand die mij meer kan vertellen over deze dans en vooral over de gebruikte muziek?


3 september 2019

Tijdens het vierde Nat Filmfestival dat in oktober 1981 in Rotterdam was, werd de film Bob Dylan in Rotterdam vertoond. Ik ben op zoek naar meer informatie over deze film. Wie is de maker? Wat moet ik me bij deze film voorstellen? Hoe lang duurt de film? etc.
reacties graag via twillems87[at]gmail.com

27 augustus 2019

De film Renaldo And Clara is meerdere malen in Nederland vertoond. Ik ben op zoek naar mensen die een vertoning - in Nederland - van deze film hebben bijgewoond.

Op 9 maart 1974 besteedde het programma Z.O.  op Hilversum I aandacht aan Bob Dyan n.a.v. de Amerikaanse tournee. Zijn er mensen die zich die uitzending herinneren, of nog beter: hebben opgenomen?

Veel van eerdere (onderstaande) vragen / verzoeken om informatie staan nog open. Mocht je iets weten - hoe klein ook - over een van onderstaande of bovenstaande zaken, neem dan alsjeblieft contact met mij op via twillems87[at]gmail.com



Bij voorbaat dank!

Tom

18 juli 2019

Op 6 oktober 1979 zond VARA op Hilversum 1 in het programma Z.I. à La Crème een discussie over Bob Dylan uit. Deelnemers aan deze discussie: Bert van de Kamp, Bert Jansen en Wouter van Oorschot.
Kan iemand mij iets vertellen over deze uitzending en / of mij een opname bezorgen?

~ * ~ * ~ * ~

15 juli 2019
Ik zou graag in contact komen met (voormalige) CBS-medewerkers Paul Tesselaar en Maggie Smolders, en met fotograaf Kees de Jong.



~ * ~ * ~ * ~

10/07/2019
Tijdens research kom ik soms zaken tegen waarvan ik niet wist dat ik ze zocht. Niet alles wat ik tegenkom en interessant vind is geschikt voor gebruik in BDinNL 2.0.
Neem nou het artikeltje "Fabrikant beboet voor persen witte platen" uit de Volkskrant van 17 november 1978. De 34-jarige C.K. perste dus illegaal exemplaren van Dylans Desire. Wat ik me dan gelijk afvraag is dit: hoe herken ik zo'n illegale persing van Desire? Op welke punten wijkt 'ie af van de reguliere persing? Of is er geen verschil te zien? En als dat laatste het geval is, dan snap ik gelijk waarom ik in al mijn jaren bladeren door bakken vol Dylan-elpees op platenbeurzen nog nooit een "witte"-Desire ben tegengekomen. Of misschien ben ik 'm wel tegengekomen, maar wist ik niet dat 'ie "wit" is. Misschien staat er zelfs wel eentje in de kast...
Van alle in Nederland geperste Dylan-platen is Desire - na Greatest Hits - de plaat die ik het meest regelmatig tegenkom op beurzen en dergelijke. Heeft het feit dat ik die plaat zo veel tegenkom te maken met die "witte"-versie? Of is het precies andersom, verkocht Desire zó goed, dat C.K. een gat in de markt zag? De tweede optie is het meest logisch, denk ik, maar of het ook zo gegaan is...
In het artikel in de Volkskrant is er sprake van "witte platen" - en in bovenstaande heb ik die term maar overgenomen - maar eigenlijk is dat vreemd. Een witte plaat is een bootleg, een illegaal uitgebrachte plaat met muziek die niet officieel is uitgebracht, bijvoorbeeld een concertopname. In het artikel is sprake van een illegale kopie van Desire, die kopie moet voor echt doorgaan. Dat is wat anders dan een bootleg.

~ * ~ * ~ * ~

5 juni

Voor wie naar Rotterdam kon op die dag in juni 1978:



1 april

Ik ben op zoek naar informatie over Bob Dylans eerste concert in Nederland. Dat was op 23 juni 1978 in De Kuip. Het grote verhaal van dit concert ken ik, ik ben met name op zoek naar details. Details over het concert, maar ook over Dylans verblijf in Nederland. Over zijn bezoek aan het Anne Frank Huis en het zwembad. Alle details zijn welkom, hoe triviaal ze ook mogen lijken. Was je er bij of weet je iets meer? Laat het me weten! twillems87[at]gmail.com

17 maart

Ik ben op zoek naar mensen die bij de Dylandag op zondag 16 maart 1975 in Hippo, Leeuwarden waren. Daarnaast ben ik op zoek naar een goede scan van de recensie van The Basement Tapes in Veronica en de datum van publicatie van die recensie.

24 februari
Hallo Rob,
De afgelopen dagen veel gewerkt aan BDinNL 2.0. De ruwe versie van de periode 1965 - 1973 is net klaar. Tot mijn schrik (en genoegen) bevat wat ik tot nu toe heb geschreven ongeveer anderhalf keer het aantal woorden dat in Bob Dylan in Nederland 1965 - 1978 staat. Het wordt dus een dik boek.
Het mooiste van schrijven aan BDinNL 2.0 is de ontdekkingen die ik doe. In Bob Dylan in Nederland 1965 - 1978 schreef ik de namen van de mannen die Bob Dylans optreden op Isle of Wight (1969) opnamen niet te kennen. Inmiddels weet ik niet alleen de namen, maar heb ik ook een van de twee mannen verantwoordelijk voor die opname vragen kunnen stellen.
Ook weet ik inmiddels dat Annelies Jorna niet de eerste keuze als vertaler van Tarantula van de uitgever was en heb ik een aantal releasedata van albums en singles kunnen achterhalen waarvan tot nu toe niet zeker was wanneer deze uitgekomen zijn en / of waarvan de releasedatum zoals nu gegeven op bijvoorbeeld Searching For A Gem niet klopt.
In gedachten ben ik overigens meer bezig met wat nog geschreven moet worden dan met wat al op papier staat. Ik ga beginnen aan 1974. Een bijzonder jaar. Het is het jaar waarin Bob Dylan voor het eerst sinds 1966 weer op tournee gaat. Er zijn een aantal Nederlandse fotografen en journalisten naar concerten van die tournee aan het begin van 1974 geweest. Er verschenen dan ook artikelen over die tournee in Nederlandse media. En altijd was er weer die hoop dat Bob Dylan misschien wel naar Europa, naar Nederland zou komen voor concerten.
1974 is natuurlijk ook het jaar van de overstap van Columbia (in Nederland CBS) naar Asylum. Het jaar van niet een, maar twee nieuwe albums: Planet Waves en Before The Flood. In december 1973 wisten Nederlandse kranten al te melden dat 1974 twee albums zou brengen.
Daarna volgt natuurlijk 1975 met ook weer een aantal nieuwe albums en een nieuwe tournee waar ook in de Nederlandse media over geschreven werd.
Eind 1975 ontvingen journalisten Desire op cassette om dit album te kunnen bespreken. Het album zelf kwam pas begin januari 1976 uit. Er is iets met die cassette die journalisten ontvingen. Ik zou dolgraag zo'n cassette willen horen.
groet,
Tom


3 februari

Ik begrijp uit een artikel uit een oude krant dat in 1970 de 19-jarige Hans Pronk, lid van Bob Dylan Workshop, uit Laren (NH) een Dylan-bijeenkomst op 23 mei organiseerde in zijn woonplaats. Ik zou Hans Pronk en Dylan-liefhebbers die bij die bijeenkomst waren graag wat vragen stellen.

Bob Dylan kreeg voor het album Self Portrait een Edison. Is er iemand in het bezit van Self Portrait met een Edison-sticker op de hoes?

Ik zoek nog steeds mensen die op 4 december 1970 de Dylan-bijeenkomst in Beverwijk bezochten. Ook zoek ik mensen die bij de organisatie van deze bijeenkomst betrokken waren.

~ * ~ * ~ * ~

1 februari
Hallo Rob,

Het is mooi om te zien hoeveel reacties een oproep op deze blog voor informatie oplevert. Iedere keer als ik een oproep plaats komen er reacties en altijd zitten er bruikbare tips tussen.
Ik ben bezig met het jaar 1970 en in dat jaar komt er een opmerkelijk boek uit: Dylan; 27 tekeningen bij songs van Bob Dylan door Ludy Sels en 1 tekening door Marleen Sabbe. Het is een schitterend boek. Er staan 27 songteksten in, steeds op de linker pagina met een bijbehorende tekening op de rechter pagina. Het boek bevat, naast de titel en het jaar 1970, geen enkele informatie. Niks over een uitgever. Geen inleiding, helemaal niks. Ik zou graag Ludy Sels, de maker van de schitterende tekeningen, een aantal vragen willen stellen over dit boek.
BDinNL 2.0 wordt een stuk beter en vooral uitvoeriger dan Bob Dylan in Nederland 1965 - 1978. Wat ik tot nu toe heb geschreven bevat al meer woorden dan de eerste versie van Bob Dylan in Nederland en ik ben pas bij 1970!

groet,
Tom

~ * ~ * ~ * ~
18 januari

In 1969 bracht Leidse Commune de eerste van een serie gestencilde boeken met songteksten van Bob Dylan uit. Ik ben op zoek naar personen die betrokken zijn geweest bij het maken van deze songbooks.

In Aloha no 2, 3e jaargang van 21 mei 1971 lees ik dat van 1 t/m 7 juli 1971 het Rock en Popfilmfestival is geweest in het Amsterdamse Cinetol theater. Tijdens dit festival is o.a. de film Dont Look Back vertoond.
Is er iemand bij dit festival aanwezig geweest om Dont look back (of één van de andere films) te bekijken?
Is er een programmaboekje van dit festival? (zo ja, scans zijn zéér welkom)
Weet je meer over dit festival of de uitgaven van Leidse Commune? Laat het me weten: twillems87[at]gmail.com

~ * ~ * ~ * ~
16 januari

Gezocht: een opname van het programma Bellevue van 17 oktober 1969. In deze uitzending praat Rein van der Pot met Wim de Bie o.a. over het boek (approximately) Complete Works.

Verder zou ik graag in contact komen met Jeany Altmann, zij tekende menig portret van Bob Dylan.

Tot slot ben ik op zoek naar opnamen van de Bob Dylan Story, het radioprogramma dat VPRO in 1970 uitzond.

~ * ~ * ~ * ~

Ik ben op zoek naar mensen die mij meer kunnen vertellen over de avonden rond Bob Dylan die eind jaren zestig, begin jaren zeventig onder de naam Provadya? werden georganiseerd. Ik ben op zoek naar bezoekers en organisatoren. ik weet dat er op zaterdag 12 april 1969 een Bob Dylan avond in Maassluis is geweest en op vrijdag 4 december 1970 in Beverwijk. Er zijn ongetwijfeld nog veel meer van dit soort avonden geweest.





~ * ~* ~ * ~

22 december 2018
Hallo Rob,

Bob Dylans optreden op het Isle of Wight-festival in 1969 moet voor veel jonge Nederlandse Dylan-liefhebbers een eerste mogelijkheid zijn geweest om Bob Dylan te zien optreden. Er zullen ongetwijfeld tientallen jongens en meiden zijn geweest die wel wilden gaan, maar door pa en ma werden tegengehouden. Maar er zullen er ook genoeg zijn geweest die wel de overtocht naar Engeland maakten, die wel Bob Dylan op Wight zagen optreden. Hun verhalen wil ik graag horen. Over de reis, de voorbereidingen op die reis. Hoe ze aan toegangskaarten kwamen en vooral ook wil ik horen over het concert zelf. Ze moeten er zijn, Nederlandse Wight-gangers.
Dan is er nog die befaamde VPRO-tape van Dylans optreden op Wight. Ik weet inmiddels wie die opnamen heeft gemaakt. Ik ben bekend met een of twee uitzendingen waarin delen van die tape zijn gedraaid. Toch vraag ik me af of ik alles weet wat er te weten valt over die tape.
Tot slot zijn er nog de fotografen die naar Wight gingen, zoals Nico van der Stam. Een van zijn foto's staat op de cover van het boek Bob Dylan bij Benadering. Die man zou ik ook graag willen spreken.
Hoewel Wight een eiland voor de kust van Engeland is, is Dylans optreden daar in 1969 wel degelijk van belang voor de geschiedenis van Bob Dylan in Nederland. Ik kan niet voorbij Wight als ik over Bob Dylan in Nederland wil schrijven.

groet,
Tom

~ * ~* ~ * ~
16 november


Wie kocht zijn schoolspul voor schooljaar 1968 - 1969 bij Roskam in Middelburg om zo "een prachtig Bob Dylan affiche voor maar 2 kwartjes" te bemachtigen?

~ * ~* ~ * ~
11 november

Niet alles wat ik ontdek over Bob Dylan in Nederland krijgt een plek in het boek. Er moeten keuzes gemaakt worden. Wat niet in het boek komt is het gedicht dat in Algemeen Handelsblad van 6 juli 1968 werd gepubliceerd (zie afbeelding). Ook zal ik niks schrijven over de tenenkrommende cover van "Like A Rolling Stone" van Rotary Connection, in 1968 in Nederland op single uitgebracht. Het was niet de a- maar de b-kant van de single. Luister hier.



~ * ~* ~ * ~
9 november

Op 13 januari 1968 plaatste Algemeen Handelsblad een "conté-tekening - een portret van Bob Dylan". de tekening is gemaakt door de dan 17-jarige Amsterdammer Gerrit Steltman, "leerling van de examenklasse van de Middenmeerschool (Watergraafsmeer)."
Ik vraag mij af: bleef het bij deze ene tekening, of maakte Steltman meer portretten van Bob Dylan? Ik weet dat ik in mijn tienerjaren heel wat portrettekeningen heb gemaakt (niet van Dylan overigens), allemaal minder goed dan de tekening van Steltman. Er moeten meer door pubers gemaakte portretten van Bob Dylan zijn. 
Het is misschien niet direct iets voor het boek BDinNL 2.0, maar hier op de blog is het zeker leuk. Puberportretten van Bob Dylan voor publicatie op de blog zijn meer dan welkom.




~ * ~* ~ * ~
25 oktober
een uur nieuwe dylan; VPRO radio, 25 oktober 1968, zie hier.

~ * ~ * ~ * ~

10 oktober
Hallo Rob,

Er zijn een maand en een dag verstreken sinds het vorige bericht. Ik heb niet stil gezeten, maar in die periode ook niet zoveel geschreven als in de periode daarvoor. Het tempo waarin ik werk gaat altijd op en af. Soms ligt het daadwerkelijke schrijven zelfs een periode stil, maar in mijn kop maalt het dan rustig verder.

In de maanden na Dylans motorongeluk, de periode dat hij zich "verstopte" voor de media, werden er een aantal verrassende Dylan-projecten in Nederland op touw gezet. Projecten waar ik niet eerder van gehoord had, zoals bijvoorbeeld een dansvoorstelling.
Ik herinner mij uit de jaren '90 een op de Nederlandse buis uitgezonden balletvoorstelling op muziek van The Bootleg Series vol. 1 - 3, wat ik nooit heb geweten is dat al in de jaren zestig ballet met Dylans muziek gecombineerd werd.

Contactgegevens van of meer informatie over Dick Nomden van de Bob Dylan Appreciation Association heb ik helaas nog niet. Ik blijf zoeken. Hetzelfde geldt voor Frank Chamalaun. Ook hem zou ik graag wat vragen willen stellen.

Dan is er nog dat maffe jurkje met Dylans beeltenis dat rond 1967 werd verkocht. Zouden er mensen zijn die nog zo'n jurkje bewaard hebben? Er stond een aardige foto van dit jurkje in Parool in oktober 1967. In dat artikel wordt ook geschreven over de film Dont Look Back. Die film was pas later, in 1968 voor het eerst in Nederland te zien. Er moeten mensen zijn die daar nog herinneringen aan hebben, misschien zelfs hun bioscoopkaartje bewaard hebben.

1968 is natuurlijk ook het jaar dat John Wesley Harding in Nederland werd uitgebracht, maar pas nadat er nummers van dat album op de Nederlandse radio werden uitgezonden. Ik weet hoe dat zit met die uitzending van JWH-songs (zie Bob Dylan in Nederland 1965 - 1978), maar zouden er mensen zijn die zich die uitzending herinneren?

groet,
Tom



~ * ~* ~ * ~

9 september

Hallo Rob,

Ik moet zeggen dat het schrijven aan BDinNL 2.0 redelijk voorspoedig gaat. Het is mooi om te merken dat ik regelmatig e-mails krijg gevuld met antwoorden op vragen waarmee ik zit en scans van artikelen uit verschillende tijdschriften als Teenbeat, Hitweek en Muziek Expres.

Opvallend is hoe vaak mensen die mij schrijven beginnen met: "je zult het vast al wel kennen, maar..." en bijna altijd blijkt het bericht toch deels nieuwe informatie voor mij te bevatten. Ik hoop maar dat de gedachte "dat zal hij al wel kennen / hebben" mensen niet tegenhoudt om te reageren. Ik ontvang iets liever drie keer, dan helemaal niet.

Ik ben bezig met schrijven aan het stuk over het jaar 1967. Meerdere malen kom ik de naam Dick Nomden tegen. Hij wordt in de bewuste artikelen gelinkt aan de Bob Dylan Appreciation Association of The Bob Dylan Appreciation Society. Wat deed deze society? Wie waren er lid en wat hield een lidmaatschap dan in? Ik zou het graag willen weten. Het mooist zou zijn wanneer ik voormalige leden in het algemeen en Dick Nomden in het bijzonder een aantal vragen over die Society kan stellen.

groet,
Tom

Onderstaande bericht werd waarschijnlijk begin 1967 gepubliceerd. Wie kan mij vertellen waar (Hitweek?) en wanneer precies?



~ * ~ * ~ * ~

Onderstaande pagina komt uit Teenbeat, waarschijnlijk een editie uit eind 1965 of begin 1966. Weet iemand in welke Teenbeat dit stond?


Kees Boots stuurde mij de datum van de aflevering van Teenbeat waar deze pagina in staat: januari 1966. [dank, Kees!]

~ * ~ * ~ * ~

27 augustus

Ik ben op zoek naar Rob Stolk, betrokken bij de Nacht van de Protestsong in april 1966 in Zaandam. Ik zou hem graag wat vragen willen stellen voor het schrijven van mijn boek over Bob Dylan in Nederland. 
Verder ben ik zoek naar informatie over onderstaand artikel: waar en wanneer (op of rond 15 november) is dit gepubliceerd?
Ik hoor het graag. (twillems87[at]gmail.com)

aanvulling: Rob Stolk is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Provo Rob Stolk. Deze man overleed in  maart 2001. [met dank aan Simon en Hilda]



~ * ~ * ~ * ~

25 augustus
Hallo Rob,
In plaats van daadwerkelijk schrijven aan BDinNL 2.0 was ik net bezig met het doorspitten van de correspondentie uit de tijd dat ik schreef aan Bob Dylan in Nederland 1965 - 1978. Soms kom ik informatie tegen die ik uiteindelijk niet gebruikt heb voor dat boek (en die ik in de meeste gevallen ook al weer vergeten was). 
Zo ontdekte ik dat ik toen - zonder resultaat - op zoek ben geweest naast informatie over een publicatie in het Nijmeegs Universiteitsblad. Wat ik weet is dat er in nummer 28 van 17 juni 1966 van dit blad een vertaling van een Dylan (song-)tekst heeft gestaan. Maar ik weet niet welke vertaling. (En dat wil ik wel weten.)

Er zijn in de loop der jaren, met name in de jaren zestig en zeventig, nogal wat middagen en avonden rond Bob Dylan georganiseerd. Ik voeg wat afbeeldingen bij van programmaboekjes van dit soort bijeenkomsten. Er moeten er veel meer geweest zijn. Er moeten toch nog mensen zijn die bij een of meerdere van dit soort bijeenkomsten zijn geweest en er mij meer over kunnen vertellen?
groet,
Tom




~ * ~ * ~ * ~

The official Bob Dylan - Donovan Fanclub

Ik ben op zoek naar informatie over The official Bob Dylan - Donovan Fanclub. Deze fanclub opereerde in (en rond?) 1966 vanuit het huis aan Bouwlustlaan 22 in Den Haag.
Wat was dit voor club?
Waaruit bestonden de activiteiten van deze fanclub? 
Was er misschien zelfs een clubblaadje?
Hoeveel leden had de club?
Alle informatie over de club is meer dan welkom en kan naar: twillems87[at]gmail.com

Aanvulling: Met dank aan Leon weet ik nu dat fam. A.J. van Dijk in 1966 op dit adres in Den Haag woonde. [dank Leon!] Ik zoek nog steeds contact met de persoon - het lid van de familie Van Dijk - achter de fanclub.

~ * ~ * ~ * ~

22 augustus
Hallo Rob,

Ik wil het eens hebben over de details. Een goed boek staat of valt met de details.
Bob Dylans muziek was te horen in het radioprogramma Tijd voor Teenagers op 25 juni 1966. Ik weet inmiddels op welke radiozender deze uitzending was en hoe laat die uitzending begon, maar wat ik nog niet weet is wat er van Dylan in die uitzending gedraaid werd. Het is maar een detail in het grote verhaal van BDinNL 2.0, maar dit soort details vind ik juist interessant. In het archief Beeld en Geluid kan ik bewuste uitzending niet terugvinden.
Er moet toch iemand zijn die die uitzending gehoord heeft en er over geschreven heeft in zijn dagboek, of zo iets?

Nog een detail: Zoals bekend ging Simon Vinkenoog naar Dylans concert in Londen op 27 mei 1966. Minder bekend is dat hij en fotograaf bij zich had. De aanwezigheid van die fotograaf doet vermoeden het Vinkenoog in opdracht van een tijdschrift of krant ging om verslag te doen van dat concert. Enfin, Vinkenoog schreef na het concert zijn artikel en in het tijdschrift bij dit artikel werden vijf schitterende foto’s van die Nederlandse fotograaf gepubliceerd. Bij mijn weten zijn die foto’s daarna nooit meer ergens anders gepubliceerd.
Bewuste fotograaf is inmiddels overleden. Een paar jaar geleden kreeg ik een in de krant gepubliceerde foto van de huiskamer van die fotograaf opgestuurd. In die kamer hangen vier foto’s aan de muur – we hebben het hier over een fotograaf met een immens oeuvre – op drie van die vier foto’s staat Bob Dylan. Het zijn foto’s van de Royal Albert Hall, 27 mei 1966. Ik kan uren tobben over zoiets en uiteindelijk worden het een of twee zinnen in BDinNL 2.0.

Groet,
Tom


~ * ~ * ~ * ~


Parool, 9 april 1966
~ * ~ * ~ * ~

17 augustus 2018

Hallo Rob,

Ik blijf je maar lastigvallen deze dagen. Dat komt doordat ik tijd heb om te schrijven, meer dan anders. Over een tijdje zal dat weer wat minder zijn.

Ik zit met de releasedatum van de Nederlandse mono-persing van The Times They Are A-Changin’ in mijn maag. Tot nu toe ben ik er steeds van uitgegaan dat die plaat ergens in het najaar van 1965 door CBS Grammofoonplaten werd uitgebracht, maar ik vind steeds meer aanwijzingen die zouden kunnen duiden op een eerdere release, misschien zelfs al wel in de zomer van 1965. 
Ik heb nog geen hard bewijs voor een eerdere releasedatum. Er moet vast ergens in Nederland een Dylan-liefhebber zijn die die persing van Times kocht en de datum van aanschaf er op schreef. Ik zoek die persoon, ik zoek dat bewijs.

Al schrijvende aan BDinNL 2.0 kom ik soms de meest absurde beweringen over Bob Dylan tegen, zoals deze interpretatie van “Like A Rolling Stone” door ene Hette O. Visser: “’Like A Rolling Stones’, [sic] waarin hij [Dylan] zijn eigen publiek belachelijk maakt omdat ’t zo graag op de Rolling Stones wil lijken en geen eigen persoonlijkheid bezit.” 

Ik ga vandaag – voor nu – het schrijven aan 1965 afsluiten en beginnen aan 1966. Begin 1966 was Boudewijn de Groot te zien op de Nederlandse buis met onder andere een door Lennaert Nijgh vertaalde song van Bob Dylan. Of speelde De Groot meerdere songs van Bob Dylan? “Er Komen Andere Tijden” zal daar zeker bij hebben gezeten.
Rond diezelfde tijd mocht een Nederlandse puber over zijn liefde voor Dylans muziek vertellen voor de camera’s van de NCRV. Die uitzending is enorm gedateerd, maar zeker ook de moeite van het kijken waard.

Hoeveel Nederlanders gingen in 1966 naar Dylans concerten in Londen of Parijs? Het is natuurlijk bekend dat Simon Vinkenoog naar een concert in Londen ging en dat twee jonge dames (namen zijn mij even ontschoten) in Hitweek verslag deden van hun bezoek aan Dylans concert in Parijs. Er zullen er ongetwijfeld meer geweest zijn die – tegen de wens van hun ouders in – op de brommer stapten en naar Parijs reden. Die misschien liftend gingen, het kanaal overstaken om eind mei 1966 in de Royal Albert Hall Bob Dylan te zien en horen spelen.
Ik zou graag deze avonturiers, deze “Dylan-pelgrims” het hemd van het lijf vragen over hun avonturen voor BDinNL 2.0. Waar zijn ze?

Je bent natuurlijk bekend met de door Bindervoet & Henkes gemaakte vertalingen van Dylan-songs. Het eerste boek met Dylan-songs van deze heren verscheen in 2006 (alweer twaalf jaar geleden dus). In dat boek is ook de door Lennaert Nijgh gemaakte vertaling van “The Times They Are A-Changin’” opgenomen. Naast die vertaling van Nijgh zijn er nog vele, misschien wel tientallen Nederlandse vertalingen van Dylan-songs hier en daar gepubliceerd voor Bindervoet & Henkes zich stortten op Dylans oeuvre. Sommige vertalingen zijn knullig, andere juist wel weer goed.
Wat ik opvallend vind is dat in een radio-uitzending rond Bob Dylan in 1965 de presentator – min of meer uit de losse pols – vertalingen geeft van “My Back Pages” en “With God On Our Side” zodat de Nederlandse luisteraar enigszins kan volgen waar Dylans songs over gaan.
Zoiets is anno 2018 toch ondenkbaar.
Misschien heeft het te maken met de kennis van het Engels van ‘de Nederlander’. Iedere generatie lijkt – mede door tv, muziek en tegenwoordig internet – meer Engels te beheersen dan de voorgaande. Ik spreek beter Engels dan mijn ouders, maar de kennis die mijn twaalfjarige dochter van het Engels heeft, had ik niet op die leeftijd. Verre van zelfs.

Groet,
Tom

~ * ~ * ~ * ~

15 augustus 2018

Hallo Rob,

Soms stuit ik op zaken waarvan ik denk "waarom heb ik daar eerder niet aan gedacht?" Zo staat in Bob Dylan in Nederland 1965 - 1978 helemaal niks over bijvoorbeeld de covers van Dylan-songs door The Byrds. Nou heb ik het niet zo op The Byrds, maar dat neemt niet weg dat er wel iets over die covers in BDinNL 2.0 moet komen, denk ik. (Je ziet, ik twijfel nog steeds.)
Nu ik artikelen uit 1965 aan het doornemen ben op zoek naar relevante informatie en bruikbare citaten, valt me op hoe vaak Bob Dylan in deze tijd bestempeld wordt als 'humorist'. Terecht natuurlijk, maar dat beeld van Dylan zijn we in de loop der jaren wel kwijtgeraakt.
Een voorbeeld: "Bob Dylan, zanger, componist, poëet, humorist en spreker, heeft zich in deze betrekkelijk korte tijd ontwikkeld tot een zeer creatieve kracht op het gebied van de Amerikaanse volksmuziek van deze tijd." Dit komt uit het krantenbericht "Bob Dylan: pure poëzie van deze tijd".  In 2009 kocht ik op een boekenmarkt een plakboek vol oude artikelen over Bob Dylan. Dit artikel zat in dat plakboek. Ik weet dat dit bericht op 6 november 1965 gepubliceerd is, ik weet alleen niet in welke krant. Weet jij het toevallig?
Bij dit artikel is het door Lambert getekende portret van Bob Dylan afgedrukt. We kennen die tekening natuurlijk ook van de hoes van de Nederlandse persing van de single "Just Like A Woman". Die tekening staat in die tijd regelmatig bij artikelen over Dylan. Ik ben het in de afgelopen dagen inmiddels drie of vier keer tegengekomen. 
Hetzelfde artikel werd twee weken later, in een iets ingekorte versie en onder een nieuwe titel, gepubliceerd in nog een andere krant. 

groet,
Tom



~ * ~ * ~ * ~

12 augustus 2018

Hallo Rob,

Ik ben flink aan het schrijven aan BDinNL 2.0. Ik heb inmiddels zo'n 6.500 woorden op papier staan en ik ben pas bij augustus 1965, bij "Like A Rolling Stone". Dat lijkt misschien niet eens zo veel, 6.500 woorden, maar in een boek zijn dat toch gauw een bladzijde of 20. De meeste schrijftijd zet ik geen woord op papier, maar ben ik druk met artikelen doornemen en oude aantekeningen napluizen.
Ik worstel met de releasedatum van de single "Like A Rolling Stone". Ik ben al wel vier verschillende releasedata tegengekomen voor die single, allen tussen 2 en 30 augustus 1965. Er moet toch iemand in Nederland rondlopen die in augustus 1965 dat singletje kocht en de datum van aanschaf achterop het hoesje zette?
Het blijkt dat er in de afgelopen jaren nogal wat nieuwe informatie is opgedoken (en aangezien ik nogal een rommelkont ben, ligt die info verspreid over vele plaatsen in huis...)
Ik ben vandaag vooral bezig geweest met een interessant artikel van Simon Vinkenoog uit 1965. Dat artikel zorgt weer voor speurtochten en nieuwe ontdekkingen + twijfels.
In verband met een ander artikel probeer ik nog te achterhalen of Vinkenoog in 1965 redacteur van Haagse Post was. 
Weet jij iets van plannen van Bob Dylan om in de zomer van 1965 een film op te nemen met een Nederlandse cameraman? Ik had hier nog nooit van gehoord voor ik vandaag op een artikel stuitte waarin dit staat.
Ik zit weer helemaal in BDinNL. Aanvankelijk, voor ik begon, was ik wat sceptisch of ik dit wel moest doen. Nu ben ik wild enthousiast en niet meer te stuiten.

groet,
Tom