Dylan-hoezen door Frits

Dylan-hoezen

Eén van de grote nadelen van de cd's en mp3's, is de hoes. Naarmate de geluidsbestanden kleiner worden, en ook per stuk worden verkocht, verkleint eveneens het formaat van het boekje. Op zich logisch, maar jammer. Want de hoezen van lp's spreken voor zich. Wie bijvoorbeeld kijkt naar hoezen die zijn verkleind – omdat de elpee op cd is verschenen – ziet het verschil het beste. Klein is niet altijd fijn.
De hoezen van Bob Dylan zijn schilderijtjes. De een nog mooier dan de ander. Neem bijvoorbeeld de hoes van Saved, in eerste instantie geweigerd door de platenmaatschappij. Die hand die zich uitstrekt naar de handen in het moeras van ellende, die was te suggestief en te confronterend voor het publiek van de voormalige protestzanger.
Of neem de binnenhoes van Infidels, Dylan op de Olijfberg met Jeruzalem achter zich. Hoe symbolisch of toevallig is die foto?
Opvallend is trouwens ook de “titelloze” albums van Dylan, zoals New Morning en Nashville Skyline. Op de voorkant staat geen titel en artiest vermeld. Alsof Dylan die albums in het illegale circuit wil trekken, als een bootleg. Als het album geen concrete titel heeft, kun je er niet direct naar verwijzen. Dan wordt het 'dat en dat album', zonder naam. Hoe minder je weet, hoe minder je van elkaar kunt verraden.

Geen opmerkingen: