Mit Musik Leben

In de kringloopwinkel stuit ik - tussen platen van André van Duin en Thijs van Leer - op een poster die bij een elpee (maar welke dan?) moet hebben gezeten. De poster is twee keer dubbelgevouwen zodat het ding precies in een elpeehoes past. Bij het openklappen blijkt de poster reclame te bevatten voor een platenspeler van Braun (de Braun cockpit 250, om precies te zijn). De reclame doet heerlijk knullig aan, maar reclame uit vervlogen tijden voor een Braun platenspeler zegt met niks.
Bij het omdraaien van de poster zie ik bovenaan in grote, witte letter 'MIT MUSIK LEBEN' staan. Rechts van het woord 'leben' het logo van platenmaatschappij CBS.
Onder die grote, witte letters staan de hoezen van 45 door CBS uitgebrachte albums. Een van de op deze poster afgebeelde albums is New morning van Bob Dylan. Bij het zien van de hoes van New morning weet ik al dat ik die kringloopwinkel niet ga verlaten zonder deze poster.
Onder iedere albumhoes op deze poster staan de naam van de artiest, de titel van het album en de titels van enkele nummers van het bewuste album. Daaronder het catalogusnummer van de bewuste release en de prijs - in DMark - van de plaat.
Het is dus wel duidelijk dat de poster bij een door CBS Duitsland geperste plaat heeft gezeten. (Maar welke plaat?)
Wanneer heeft die poster bij een elpee gezeten? Afgaande op het CBS-logo moet dat in de jaren zeventig geweest zijn. New morning verscheen in 1970, dus dat zal kloppen.
Na wat zoeken ontdek ik dat de Braun cockpit 250 - de platenspeler waar op deze poster reclame voor wordt gemaakt - in 1970 in productie is genomen. De meest logische conclusie lijkt dus dat de poster uit 1970 stamt. Maar er is meer. In de kleine lettertjes wordt ook reclame gemaakt voor de Braun audio 310 en na wat zoeken blijkt dat apparaat tussen 1971 en 1973 in de handel te zijn geweest.
Van de 45 op de poster afgebeelde albums zoek ik er een stuk of tien op internet op. De opgezochte albums komen allemaal uit of 1970 of 1971.
Voorlopig ga ik er maar van uit dat de poster uit 1971 komt.
Na wat kletsen met de man van de kringloopwinkel, mag ik de poster zo meenemen. Ik hoef er niet voor te betalen. Ik dank 'm vriendelijk en rijd fluitend naar huis.


Geen opmerkingen: