Martin C. Strong - The Complete Bob Dylan discography

Ik ben nogal verknocht aan boeken, papieren boeken die ruiken en waarvan de bladzijden moeten worden omgeslagen.
Vanochtend heb ik me voor het eerst laten verleiden om een digitaal boek - een ebook - aan te schaffen (wat overigens prima is bevallen). Het werd The Complete Bob Dylan discography van Martin C. Strong (prijs: €1,99). Het ebook bevat 67 bladzijden en voor ik begon te lezen, kon ik me eigenlijk niet voorstellen dat in 67 bladzijden Dylans gehele discografie te behandelen is.
Al lezende merkte ik dat Strong voor het gros van Dylans albums niet meer dan een regel of drie nodig heeft gehad om het album te beschrijven en te beoordelen (met een cijfer) waardoor ik op bladzijde 23 al ben aanbeland bij Together through life en Strong dus eigenlijk wel klaar lijkt te zijn. Het mogelijk duidelijk zijn dat de eventuele kwaliteit van dit boek niet te vinden is in deze beschrijvingen...
Bij het omslaan van de bladzijde, viel pas het kwartje: die beschrijvingen van (en oordelen over) al Dylans albums vormen 'slechts' de introductie tot de discografie die daarna volgt en bij het zien van die discografie weet ik ook gelijk waarom de naam Martin C. Strong me zo bekend voor kwam.
In 2002 kocht ik het vuistdikke (bijna 1200 pagina's op A4) boek The Great rock discography (zesde editie) van... Martin C. Strong. Het ebook The Bob Dylan discography komt rechtstreeks uit The Great rock discography en is aangevuld met albums van Bob Dylan die zijn uitgebracht sinds het uitkomen van die papieren discografie. Die discografie van Martin C. Strong is gebaseerd op de Amerikaanse en Engelse persingen van Bob Dylans albums en singles. Voor een album als Bringing it all back home ziet dat er (bijvoorbeeld) als volgt uit:

Apr. 65. (lp; stereo/mono) (S+ / BPG 62515) BRINGING IT ALL BACK HOME [6] May 65 [1]
- Subterranean homesick blues / She belongs to me / Maggie's farm / Love minus zero/no limit / Outlaw blues / On the road again / Bob Dylan's 115th dream / Mr tambourine man / Gates of Eden / It's alright, ma (I'm only bleeding) / It's all over now, baby blue. (re-iss. Jul 83 lp/c; CBS/40 32344) (cd-iss. Jul 87; CD 62515) (cd re-iss. Jul 89 as SUBTERRANEAN HOMESICK BLUES; CD 32344) (cd re-mast. Mar 04 on Columbia; 512353-2)

Het vervelende van dit ebook is, dat de legenda om al die gegeven informatie te kunnen lezen ontbreekt. Die legenda is wel te vinden in The Great rock discography.
Om bij bovenstaand voorbeeld te blijven: de eerst gegeven datum geeft aan wanneer dit album in Amerika uitkwam (april 1965), op elpee in mono en stereo. Vervolgens geeft Strong tussen < ... > het catalogusnummer van de Amerikaanse release (alleen de stereo-persing, gek genoeg) en tussen (...) de catalogusnummers van de Engelse stereo- en mono-persing.
Na de albumtitel volgt tussen [...] de hoogste notering van dit album in de Amerikaanse albumlijst, de datum van release in Engeland (mei 1965) en de hoogste notering van dit album in de Engelse albumlijst.
Na de tracklist van het album volgt een verre van complete lijst met heruitgaven van het bewuste album, waarbij wederom geldt: <...> = een Amerikaanse release, (...) = een Engelse release.

The Complete Bob Dylan discography van Martin C. Strong is een aardig ebook voor de beginnende Dylan-liefhebber. In dit boek kan vrij eenvoudig gezocht worden naar bijvoorbeeld welk nummer op welk album is uitgebracht. Voor de prijs (€1,99) hoeft je het niet te laten.
Grootste misser: het ontbreken van een legenda. Zonder legenda is veel van de gegeven informatie lastig te lezen.

Geen opmerkingen: