Dylan kort #1006

Voor ik er aan begin, vraag ik me af of het wel genoeg is voor een nieuwe aflevering van 'Dylan kort': twee citaten, iets over mijn laatste boek en een terugblik op een theaterstuk dat vorig jaar geheel langs mij heen is gegaan. Na een kwartiertje twijfelen besluit ik er toch een 'Dylan kort' van te maken, misschien nog met een beetje extra sju...
Enfin, genoeg ter inleiding, tijd om te beginnen:
Theaterstuk: Een terugblik op het theaterstuk 'R.A. Zimmerman against the establishment' is hier te bekijken. Ik moet bekennen dat dit theaterstuk volledig langs mij heen is gegaan, ik had er voor vandaag (helaas) nog niets over gehoord of gelezen.
Twee citaten (met dank aan Alja): “Women of pop – if you want to get no Number One, you will, at some point, have to make your booty touch the ground.”  Caitlin Moran in Moranthology, chapter MTV Hoes – “You never see the boys doing it –despite them having legs that are anatomically identical to women’s, and rocking the considerable advantage of not being in six-inch heels. I have never seen Bob Dylan make his booty touch the floor.”
En uit Met Haar Had Hij Wel Seks van Corine Koole: hoofdstuk Op Zoek, 1e interview (Sacha)”Ik wil leven, blij zijn, en soms ben ik dat ook. Het meest onbekommerd ben ik in de trein. Met een ouderwetse discman op schoot kijk ik naar de weilanden, luister naar Bob Dylan. ‘It’s allright ma, i’m only bleeding’. Dat zijn de momenten dat ik vergeet dat ik er ben, of nee, dat ik samenval met wie ik ben. Op die momenten, op weg naar een willekeurige bestemming, ben ik gelukkig.”  En verderop “Ooit gaat het mij lukken, neem ik mij voor, de moeiteloze liefde. Vanzelf zal het zeker niet gaan. Maar dat hoeft ook niet. Geen punt. De moeilijkste weg is altijd interessanter dan de makkelijke. Ja, het komt goed. Zolang ik mijn muziek heb. ‘But it’s allright, Ma, “ zingt Dylan, “it’s life and life only.”
Luister je nou alweer naar Bobby is sinds kort ook te koop als ebook.

Het artikel bij deze 'Dylan kort' komt uit Rolling Stone 480 (14 augustus 1986). Inderdaad, een 'serieus' muziektijdschrift als Rolling Stone waarin uitvoerig geschreven wordt over de aankopen van Bob Dylan. Moet ik nog zeggen dat ik er jeuk van krijg, of had je dat vermoeden al?

~~~ na wat nadenken, moet ik het volgende nog melden ~~~

Lawrence Ferlinghetti: In het gedicht 'A Buddha in the Woodpile' van Ferlinghetti kwam ik de volgende regels tegen:

If there had somehow been
just one Gandhian spinner
with Brian Wilson at the gates of the White House
at the Gates of Eden
then it wouldn't have been
Vietnam once again
and its "One two three four
What're we waitin' for?" 

En ik vraag af of het hier gaat om Bob Dylans 'Gates of Eden'. Eerder schreef ik hier al over de bundel A Coney Island of the mind van Lawrence Ferlinghetti en het citaat bovenaan dat bericht doet me er weer aan denken dat het hoog tijd wordt dat ik Gasoline van Gregory Corso weer eens lees.
In de geheel over Dylan handelende bloemlezing The Captain's tower staat het gedicht 'The Jack of Hearts' van Ferlinghetti.
Nu ik het toch over de schrijvers van The Beat Generation (Ferlinghetti, Corso) heb: in The Captain's tower staan ook gedichten van Allen Ginsberg en Michael McClure over Dylan. Meer over de connecties tussen Allen Ginsberg en Bob Dylan staat in Luister je nou alweer naar Bobby (dat overigens sinds kort ook als ebook te krijgen is.... De cirkel is rond).
Bob Dylan noemt Allen Ginsberg in de linernotes van maar liefst drie van zijn albums, weet jij welke albums?
Lang geleden heb ik me ooit voorgenomen om nog eens uitvoerig te schrijven over de connectie tussen Bob Dylan en de schrijvers van The Beat Generation. Ik twijfel inmiddels wel of ik dat nog moet doen. Het onderwerp is zo groot, dat ik er haast niet aan durf te beginnen.
Misschien ooit, vandaag in ieder geval niet meer.

Geen opmerkingen: