Dylan kort #1002

Vergeet niet het stuk - hieronder - over The Complete Bob Dylan discography te lezen.
13 januari 1965: Bob Dylan begint aan de opnamen voor Bringing it all back home (zie hier), vandaag 48 jaar geleden. Ik heb eerder over die sessie geschreven, dat staat hier.
NRC Handelsblad: In een recensie over het boek I'm your man van Sylvie Simmons schrijft Kester Freriks in NRC Handelsblad van 11 januari: 'Met Bob Dylan sloot hij [Leonard Cohen] een tamelijke afstandelijke vriendschap. Mooi beschreven is de eerste ontmoeting tussen Dylan en Cohen. De zangers wisselen ervaringen uit over de tijd die ze besteden aan het schrijven van een song. Bob Dylan: nog geen tien minuten, soms tijdens een taxirit. Waarop Cohen repliceert: vele jaren.'
Vergelijk dit met het volgende, opgetekend uit de mond van Leonard Cohen: 'The last time we met for any great lenght of time was after a concert he'd [Dylan] done in Paris. We met in a cafe in the 14th Arrondissment and we had a real good writers' shop talk. We really went into stuff very technically. You couldn't meet two people who work more differently. He said, I like this song you wrote called "Hallelujah". In fact, he started doing it in concert. He said, How long did that take you to write? And I said, Oh, the best part of two years. He said, Two years? Kinda shocked. And then we started talking about a song of his called "I and I" from Infidels. I said, How long did you take to write that. He said, Ohh, 15 minutes. I almost fell off my chair. Bob just laughed.' (The Telegraph 41, blz. 30)
Johnny Cash: Ik heb een haat-liefde-verhouding met de muziek van Johnny Cash. Er zijn nummers van Cash waar ik graag naar luister, maar er zijn ook nummers waarvan ik gillend de kamer uit ren. Sinds een paar jaar heeft Johnny Cash zijn eigen Bootleg series. Onlangs kocht ik de eerste twee delen van deze serie, het gaat me hier om het tweede deel: Bootleg vol. II; from Memphis to Hollywood. Op deze dubbel-cd staan onder andere een demo-versie van 'Train of love' dat Bob Dylan opnam voor de Cash-tribute Kindred spirits. Deze demo-versie van 'Train of love' is de moeite van het beluisteren meer dan waard. Verder bevat deze dubbel-cd een Cash-versie van Dylans 'One too many mornings' die ik - op z'n zachtst gezegd - verre van geslaagd vind. Enfin, het is niet veel. Doe ermee wat je wilt.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Uw blog ziet er goed uit! Ga zo door,

een toevallige lezer

tom zei

Beste toevallige lezer,

Dank voor het compliment. Je eigen blog (http://tiritator.blogspot.nl/) mag er zeker ook wezen. Wie mij gisteren had verteld dat ik ooit nog eens iets over de Inca's zou lezen, had ik voor gek verklaard...

groet,

Tom