Dylan kort #562 - aanvullingen

Allereerst dank aan Alja voor haar reactie bij Dylan kort #560 - aanvullingen. Ik had me voorgenomen vandaag geen aanvullingen te plaatsen bij een Dylan kort, maar na het vinden van twee links en het ontvangen van een e-mail, gaat het toch kriebelen. Bij deze dus:
René Megens neuzelt er wat op los in zijn recensie van the Bootleg series vol. 9, op de website van Oor, wat nog maar weer pijnlijk duidelijk maakt hoe goed Bert van de Kamp - tot een paar jaar terug de 'vaste recensent' van Dylan-uitgaven - was als recensent van Dylans werk. Wie goed Megens recensie leest, komt tot de conclusie dat Dylan zelf (niet Sony, maar Dylan in hoogst eigen persoon), er voor gekozen heeft om in 2008 Tell tale signs, in 2009 Christmas in the heart en dit jaar The Witmark demos in oktober op de markt te brengen omdat - daar komt ie - Sinterklaas in aantocht is.
Een wel aardige recensie van Steve Forbert van het concert van 19 oktober 2010 op Forberts Facebook.
Van Rob ontving ik een e-mail, waarvoor dank, over Man on the street:

Hoi Tom,

Hieronder nog aanvullend commentaar dat ik op het net vond over Man on the street, de versie op BS1 en op BS9. Verschil dus.

However, the BS1 take [of Man on the street] is a different one from either of the two on BS9 -- the former is a superior take with harmonica intro and breaks. If I understand rightly, of the three, the abortive version, which Dylan cuts short because he has lost "all the verses" (though in fact there is only one more) is the 'genuine' Leeds demo, whereas the other two are outtakes from the 'Bob Dylan' album sessions. (To clarify, neither of the takes on BS9 is new to circulation, but neither do they duplicate the BS1 version).

Groet Rob


Na het lezen van bovenstaande e-mail, ergens vanochtend, al het voornemen om er eens voor te gaan zitten en de drie versie van Man on the street te vergelijken, maar daar nog niet de tijd voor gevonden, helaas. Al wel even een vluchtige blik geworpen in het boek van Tim Dunn - keurige datering van de aanvraag van copyright, geen info over aantal opnames voor Leeds - en in het boek van Krogsgaard. Krogsgaard geeft wel twee versies van Man on the street tijdens de opname van de Leeds demos. Daarnaast zit ik met het volgende: Walls of red wing werd van de tracklist van The Bootleg series vol. 9 geschrapt omdat de opname die gebruikt werd om copyright aan te vragen niet voor Witmark was opgenomen, maar 'gewoon' in een Columbia-studio. Wat ik me dan afvraag is het volgende: waarom zou Sony - na het schrappen van Walls of red wing wèl Man on the street aan de tracklist van the Bootleg series vol. 9 toevoegen als dit geen demo-opname is.
Bovenstaande zijn zomaar wat wilde gedachten, na het lezen van de e-mail. Ik ga er nog goed induiken.

Goed, dat waren de twee links en de e-mail.

Geen opmerkingen: