Dylan kort #511


Een nieuwe website: World thanks Bob, in de aanloop naar Dylans 70ste verjaardag.
Vandaag 41 jaar geleden speelde Dylan op het Isle of Wight-festival. Hoe kan dit vergeten worden? Bijna nergens op het net wordt hier melding van gemaakt. Bijna nergens, de website the Examiner besteedt er uiteraard wel aandacht aan. Om het goed te maken haal ik vanavond Self portrait uit de kast en draai ik de handvol opnames van dit concert die op dit album te vinden zijn.
De Wikipedia-pagina over Dylan is wederom bijgewerkt. Wordt deze pagina soms dagelijks aangevuld?
Na dagen vol regen, schijnt vandaag weer de zon, met als gevolg dat ik al de gehele dag het nummer New morning in mijn achterhoofd hoor kloppen.
Het wordt een aangename avond: eerst Self portrait, daarna New morning.

Ergens in één van mijn aantekenboeken kom ik een aantekening tegen over de single When the night comes falling from the sky, een aantekening over de twee Engelse singleversies van dit nummer. Het verschil is alleen te zien aan het matrix-nummer. De aantekening is waarschijnlijk gemaakt om mezelf te herinneren aan het moeten draaien en vergelijken van beide versies:

When the night comes falling from the sky UK 7:
Non-discomix: verses 1, 2, 3, 4, 9 & 10 matrix A6469-A1
discomixintro: verses 1, 4, 5, 6, 9 & 10 matrix A6469-A2

Versie met discomixintro ook uitgebracht op:
- US 12" promosingle
- 7" single Spanje, Nederland, Australië, Nieuw Zeeland
- 7" single Emotionally yours Amerika, Canada

UK matrix A6469-A1 heeft hetzelfde intro als de albumversie. Engelse 12"single heeft de volledige albumversie.

Tot zover de aantekening. Waarschijnlijk komt een groot deel van de informatie in deze aantekening van de website Searching for a gem.
Er zijn dus drie versies van When the night comes falling from the sky:
1. album-versie
2. single-edit met discointro
3. single-edit zonder discointro
Versies 1 & 2 zijn vrij gemakkelijk te vinden, versie drie is alleen te vinden op de Engelse single met matrix A6469-A1.
When the night comes falling form the sky is zeker niet het enige Dylan-nummer waarvan meerdere versies zijn uitgebracht, alles behalve zelfs, alles behalve.
Natuurlijk is dit verzamelaarsgeneuzel, maar als echte verzamelaar vind ik het heerlijk geneuzel.

Geen opmerkingen: