Dylan kort #489 [iets langer dan kort]

Gisteren en een groot deel van woensdag geen tijd of mogelijkheid gehad om berichten op de weblog te zetten. Ik heb het gevoel een inhaalslag te moeten maken, en ben begonnen met de eerste setlist van de huidige tournee (zie hieronder).
Nu eerst de lijst met links. (Zijn het er veel? Ik moet nog zoeken)
de hele zomer in één woord, op de blog van Alja Spaan.
Antony covert Dylan en Lennon, de keuze uit Dylans oeuvre is verrassend, de keuze ut Lennons oeuvre is dat niet, op Knackfocus.
Ap Daalmeijer kruipt in de huid van... Bob Dylan, tijdens het windstreken festival.
Kinderboek Forever young (inclusief video en een verwijzing naar deze blog, dank daarvoor) op Eliseo.
De film Dont look back op No string attached.
Tijdens een uitzending van De n8 klinkt anders, waren Bob Dylan en Ernst Jansz met een coverversie van een Dylannummer te horen.
De Lokerse feesten: de vraag van de dag gaat over Dylan.
Bob Dylan: ongehoord Christen op Modern times. Op dezelfde blog de negende Open brief aan ondergetekende, het antwoord komt nog.
Van Frits, de man achter de blog Modern times, kreeg ik onderstaande e-mail:

Hoi Tom,

Wat surfend op internet en Wikipedia, kwam ik deze trivia tegen over Mavis Staples:
"The Staple Singers maakten in de jaren zestig voor het label Riverside coverversies van Blowin' In The Wind en Masters Of War van Bob Dylan. In 2008 heeft Mavis Staples aan de openbaarheid prijsgegeven dat zij in die periode een verhouding had met Dylan."
Ik wist dit niet - kende jij dit verhaal?
Ook las ik dat zij een Grammy kreeg voor haar duet met Dylan (Gonna change...).
Wist ik ook niet, of ik had het niet helder voor ogen.

Groet,
Frits


Dat The Staple singers nummers van Dylan hebben opgenomen, wist ik. Dat Staples - volgens eigen zeggen - een relatie met Dylan heeft gehad, wist ik niet (en wil er ook best wat vragtekens bijzetten). De eerste vraag is: wat is de bron van de auteur op Wikipedia? Het Grammy-verhaal komt me vaag bekend voor, al moeten dat soort zaken wel altijd gecontroleerd worden. Ik weet wel dat Dylan en Staples genomineerd waren voor de grammy Best pop collaboration with vocals, maar de grammy niet wonnen.

Eergisteren kreeg ik de mogelijkheid om twee grote dozen stampvol oude afleveringen van o.a. Hitweek, Aloha, HP, Hollands diep en Vrij Nederland uit een kelder, waar de dozen meer dan 10 jaar hebben gestaan, naar boven te slepen en door te zoeken op artikelen over Dylan. Dat zoeken ben ik eergisteren en gisteren druk mee geweest, met als resultaat een enorme stapel tijdschriften en knipsels die nog gelezen en uitgezocht moeten worden. Een waar feestje voor de verzamelaar van (oude) artikelen over Dylan, zoals ondergetekende. Dikke kans dat ik hier nog regelmatig in de komende tijd terugkom op gevonden artikelen.
Een van de artikelen die vooral vragen bij mij oproept, is een recensie van Jan Donkers uit de HP van 11 februari 1978, waarin hij twee boeken bespreekt. Het stuk heeft slechts zijdelings met Dylan te maken. Donkers bespreekt in het stuk twee boeken over de jaren zestig, waarvan de eerste Gates of eden, American culture in the sixties van Morris Dickstein is. Die titel lijkt mij een verwijzing naar Dylans nummer Gates of eden, maar ik kan me daarin natuurlijk vergissen. Uiteraard gaat een deel van het boek over de muziek uit de jaren zestig, Jan Donkers: Dickstein denkt het belang van de rock in die periode te kunnen afdoen door zich te concentreren op uitsluitend de Beatles, de Stones en uiteraard Dylan.
Het andere boek dat Donkers bespreekt, is the Sixties van Lynda Rosen Obst (editor) en Robert Kingsbury (designer). Volgens Donkers worden in dit boek een groot aantal sleutelmomenten op politiek, cultureel en ander terrein van binnenuit navertelt door bekende Amerikanen (en een handvol Engelsen). Onder de bekende navertellers Mike Bloomfield: Mike Bloomfield [beschrijft] de gebeurtenissen op en achter het podium op die symbolische dag toen 'Dylan went electric'.
Beide boeken ken ik niet, en dus mijn vraag: is er iemand die een of beide boeken kent? Zijn de boeken - gezien de stukken over Dylan - de moeite van het najagen waard? Is in Gates of eden ergens sprake van dat de titel van het boek een verwijzing is naar het nummer van Dylan?

Tot slot: ik heb nog twee exemplaren van Fifteen minute Bob weg te geven. Hoe je in aanmerking kunt komen voor een exemplaar? Kijk hieronder!

1 opmerking:

alja spaan zei

je produktiviteit is enorm alsook je intentie, je aandacht en je belezenheid; je doet me als altijd goed!