Dylan kort #499

Weet je nog die nog aan te kondigen "very special show" op 25 augustus? Volgens The Examiner wordt het een concert in The Warfield in San Francisco. Precies, The Warfield waar Dylan in november 1979 - na de release van Slow train coming - veertien concerten gaf en uitsluitend religieuze nummers speelde. Opmerkelijk is dat op de website van The Warfield een concert gepland staat voor 25 augustus, een concert van een "Very Special Guest". De kaarten van dit concert gaan pas drie uur voor de start van het concert in de verkoop.
Waarom de geheimzinnigheid? Ik kan er niks aan doen, maar ik denk gelijk dat dit concert voor een officiële release opgenomen gaat worden (audio? video?). Waarschijnlijk niet meer dan wishfull thinking, maar dan, dagdromen is nog nooit iemand lelijker van geworden...

Als aanvulling op onderstaande losse notities ontving ik de volgende e-mail van Patrick, waarvoor dank:

Hallo Tom
In het boek Both Sides Now beschrijft Brian Hinton een anekdote over een ontmoeting tussen Bob Dylan en Joni Mitchell op dat feestje aan boord van de Queen Mary. De twee hebben bij een vorige ontmoeting al een gesprek gehad over een gezamelijke hobby: schilderen.
Ik citeer even:
'De volgende keer dat we mekaar zagen, was toen Paul McCartney een feest gaf op de Queen Mary. Na een lange stilte, vroeg [Bob]: "Als je deze kamer zou schilderen, wat zou je dan uitkiezen?" Ik zei: "Ik zou die spiegelbal kiezen. De vrouwen in de badkamer, de band... " Achteraf kwam dat alles weer in een droom. Die verwerkte ik dan weer in het nummer 'Parika Plains'.
Toen vroeg ik hem: "Wat zou jij schilderen?" Hij antwoordde: "Deze kop koffie." Later schreef hij 'One More Cup of Coffee'.'
groet
Patrick

Een fragment van de nieuwe versie / remix van A hard rain's a-gonna fall:



Vanaf 4 september 2010 t/m 30 januari 2011 is de expositie The Brasil series in de National Gallery in Denemarken. Een persrelease is hier te bekijken [pdf]. Onderaan de persrelease is een url te vinden waar een aantal afbeeldingen (voor de pers) te bekijken / te downloaden zijn.
Geel zomert! brengt ode aan Bob Dylan [20 augustus].
Twitter: hier.
'Grote' namen in Lochem, waaronder - je raadt het al - Bob Dylan. Dylan in Lochem? Nou bijna dan...
De aflevering van True blood met de titel Everyting is broken bevat, tijdens het rollen van de credits, Dylans Everyting is broken. Wordt True blood al op de Nederlandse buis uitgezonden? In een eerdere aflevering van deze serie was Beyond here lies nothin' te horen.

Op een website vol nieuws over the Beatles, vond ik de volgende quote van Dylan: It's hard to find a better singer that Lennon was, or than McCartney was and still is. Ik heb dit eerder gelezen, maar kan niet meer bedenken waar. Wie kan mijn geheugen opfrissen? Antwoord graag naar: tom_dylan@hotmail.com.
Dylan op doek.
Ik zal wat vaker een selectie van de honderden links naar Engelstalige websites die er dagelijks bijkomen in Dylan kort opnemen.
Een interview met Sean Wilentz, auteur van Bob Dylan in America.
Een (voor mij) nieuwe (Engelstalige) blog over Dylan, Bob Dylan Daily.

Een waarlijk dieptepunt uit de zondvloed aan covers van nummers van Dylan moet toch wel onderstaande uitvoering van Knockin' on heaven's door zijn, met dank aan Arie voor de tip [ik heb in tijden niet meer zo met mijn billen zitten knijpen van ergernis terwijl de tranen over mijn wangen liepen van het lachen...]



De setlist van gisteren gezien? Love minus zero / no limit en Blind Willie McTell, dáár had ik wel bij willen zijn.
Ik weet niet hoe jouw avond eruit ziet, maar die van mij ongeveer zo: ik drink nog een bak koffie, rook nog een sigaret en lees ondertussen in oude fanzines terwijl ik luister naar Dylan. De laatste dagen draai ik Knocked out loaded en Down in the groove zeer regelmatig. Geen meesterwerken, maar zeker beter dan de reputatie doet vermoeden. Knocked out loaded heeft veel meer te bieden dan alleen Brownsville girl en Silvio en Rank strangers to me blijven maar in mijn kop hangen.
In de stapel oude fanzines die ik momenteel doorlees, ben ik al een aantal recensies van Down in the groove tegengekomen, recensies die verschenen zijn vlak na de release van dit album. Opvallend is hoe positief de recensenten (terecht) zijn over Silvio.

Geen opmerkingen: