tussen eten en afwas

Eerst maar een van die rare, rare zaken. Dit wist ik al een tijdje, maar het was uit mijn geheugen gegleden tot ik vanochtend Rob - die hier was - de bewuste single liet zien. Of nee, het begon met het bladeren Hitdossier.
In Hitdossier staat dat op 30 maart 1968 de single John Wesley Harding tot "tip" voor de Nederlandse hitlijst werd benoemd. De single kwam uiteindelijk niet in de top 40 terecht. Niks bijzonders. In 2003, n.a.v. Dylans concerten in Amsterdam, bracht Sony een speciale tour-editie uit - voor de Nederlandse markt - van The Essential Bob Dylan. Deze tour-editie bevat een derde cd met daarop 6 nummers die wèl in Nederland op single werden uitgebracht, maar niet op de 'gewone' versie van The Essential Bob Dylan te vinden zijn. Eén van die zes nummers is John Wesley Harding. Nog steeds niks bijzonders.
Een aantal jaar geleden vond ik de single waar het om gaat aan op een platenbeurs. Starend naar het hoesje, dacht ik even gek te worden. Op het hoesje staat bovenaan Drifter's escape en onderaan John Wesley Harding. De logica leert dan dat Drifter's escape de a-kant is en John Wesley Harding 'slechts' de b-kant.
Of zou het een single zijn met een dubbele a-kant?
Niet dus, kijk maar naar het label. Op het label van Drifter's escape staat een "1" en op het label van John Wesley Harding staat een "2".
Hoe is John Wesley Harding dan in Hitdossier terecht gekomen? Voor mij is het een raadsel.
Om het nog wat ingewikkelder te maken: de single Drifter's escape / John Wesley Harding werd alleen in Nederland en Duitsland uitgebracht. CBS Nederland heeft bij deze release dus niet een Amerikaanse release gevolgd.
In 1969 bracht CBS Nederland - in navolging van een Amerikaanse release - I threw it all away op single uit. Op de b-kant van deze single staat Drifter's escape en dus is in Nederland dit nummer twee keer op single uitgebracht. Eén keer als a-kant en één keer als b-kant.
Wie nu denkt dat Drifter's escape wel te vinden zal zijn op die speciale tour-editie van The Essential Bob Dylan komt bedrogen uit...

Tot zover het rare, rare zaken-geval.
Inmiddels staan hieronder vier lijsten met 10 dingen waarvan je zou willen dat Dylan ze nog eens zou doen. Dank aan de vier samenstellers van de lijsten. Nieuwe lijsten blijven meer dan welkom en kunnen naar tom_dylan@hotmail.com.

Vanochtend heb ik een 12" promo van Got my mind made up onder de naald gelegd. Let wel, Got my mind made up duurt 2 minuten en 55 seconden en beslaat geheel kant a van bewuste 12" promo. De groeven op deze schijf staan dusdanig wijd uit elkaar, dat je er bijna tussen kunt kruipen & de uitloopgroef beslaat de halve plaatkant.
Waarom is deze promo op 12" geperst? Dit had makkelijk op een 7" gepast. Deze promo is in Amerika gemaakt, ik kocht 'm ooit van een man uit Israël, zo gaan die dingen.

Het wordt tijd om een eind aan dit stuk te breien, voor ik ècht begin te raaskallen.
Het enige wat ik nog kwijt wil is dat de hoesjes van de Spaanse persingen van Wigwam en New morning zo mooi zijn - maar daarover later meer - dat het hoog tijd wordt dat Sony de beide versies van George Jackson op een makkelijk te verkrijgen cd zetten in goede geluidskwaliteit & dat het touren in 2010 nu echt afgelopen is, maar dat het vanzelf 2011 gaat worden.

Geen opmerkingen: