Sinds gisteren meldt tijdschrift Rolling Stone op de website in een artikel van Andy Greene dat een medewerker van Bob Dylan heeft gelekt dat The Bootleg Series vol. 15 mogelijk gevuld zal zijn met songs uit de periode 1967 - 1969. Het gaat dan om in Nashville opgenomen songs, outtakes van de sessies voor John Wesley Harding en Nashville Skyline, inclusief de duetten met Johnny Cash die Bob Dylan begin 1969 opnam.
Voor wie logisch nadenkt is het geen verrassing dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog dit kalenderjaar de Dylan-Cash-sessies officieel worden uitgebracht. Vanaf 1 januari 2020 kan iedere nitwit op zoek naar een snelle verdienste die sessies op de markt brengen omdat het copyright vervalt, tenzij Sony het voor die datum zelf uitbrengt. De Dylan-Cash-sessies circuleren al jaren en dus is het vrij eenvoudig om die opnamen op een grijze uitgave op de markt te gooien als Sony niet voor 1 januari dat zelf doet. Logischerwijze raakt Sony die copyrights liever niet kwijt en dus is het te verwachten dat ze het enige doen om die copyrights te behouden: de muziek uitbrengen. Allemaal vrij logisch.
Wat nieuw is, is dat er meer songs zijn opgenomen tijdens de Dylan-Cash-sessies dan de songs die nu circuleren, waaronder het door Dylan geschreven "Wanted Man".
De tweede verrassing van deze geruchten over de nieuwe Bootleg Series is dat er ook outtakes van John Wesley Harding op verschijnen. Dat is, naar mijn smaak, iets om echt naar uit te kijken. John Wesley Harding is een vaak vergeten pareltje in het oeuvre van Bob Dylan.
Verder gaat het artikel over mogelijke toekomstige projecten, zoals afleveringen van The Bootleg Series rond Time Out Of Mind (in 2022, waarschijnlijk), en Infidels en Empire Burlesque. Verder wordt er geschreven over afleveringen rond opnamen uit de pre-Columbia tijd, een box met outtakes uit Dylans hele carrière en het einde van The Bootleg Series.
3 opmerkingen:
Waar ik van schrik is hoe de hotemetoten van de muziekindustrie er gewoon vanuitgaan dat de fysieke distributie van muziek over een paar jaren gewoon zal ophouden te bestaan, zoals in dat artikel wordt beweerd, houden we alleen Streaming over, lekker goedkope massa consumptie waar de artiest bijna niets aan over houdt en die in wezen bijna zonder artistieke waarde zal zijn, niets meer van dat kunststuk dat het album kon zijn, zal overblijven... Geef mijn portie maar aan fikkie... Ik heb het helemaal gehad met die vuilstort aan liedjes, volgens het principe hoe meer hoe beter... Kom, ik zet nog maar eens een ouderwets plaatje op, Bringing it all back home... Zo maken ze ze bijna niet meer... En tja, ik zie liever de uitgave van de Infidels zoals die was voordat Knopfler op Tour ging en Dylan afweek van zijn gouden regel: de eerste ingeving is de beste... JWH is perfect zoals het is, ik hoef er geen outtakes van, maar snap jouw enthousiasme Tom! Groet hans altena
Ha Hans,
Ik snap je schrik, maar ergens denk ik dat dit een hotemetoten is die een veel te grote broek aantrekt. Ik geloof er helemaal niks van dat het fysieke product (elpee, cd) straks helemaal verdwenen is. Het lijkt haast alsof de man ons bang wil maken: "blijf elpees / cd's kopen, want anders...."
groet,
Tom
Hij zei dat de winkels aan het verdwijnen zijn en daar zit wel wat in. Ook al is dat afhankelijk van waar je woont. Ik was onlangs in Delft voor de Mojo tentoonstelling en daar zag ik al drie platenwinkels. Maar ja, een stad in de Randstad waar toeristen komen is natuurlijk wat anders dan een provinciestad in de Amerikaanse Midwest.
Een reactie posten