Is er een connectie tussen The Warehouse Tapes en Another Self Portrait?
15 Juli 2013
‘In 2012 a tape was found…’ Met deze woorden begint het
filmpje ter aankondiging van de release van Another
Self Portrait. Het zijn woorden die iedere Dylan-liefhebber zo
langzamerhand kan dromen. Nog voor we Bob Dylan horen zingen in bewust filmpje,
zegt dezelfde stem op samenzweerderige toon: ‘These recordings became the
inspiration for The Bootleg Series volume
10 – Another Self Portrait’.
25 augustus 2013
Another Self Portrait ligt
sinds twee dagen in Europa in de winkel. De Amerikaanse Dylan-liefhebber moet
nog twee dagen wachten voor hij Another
Self Portrait tot zich kan nemen.
De website Expecting
Rain is al dagen gevuld met vele links naar berichten over Another Self Portrait. De eerste link
van vandaag heeft de titel ‘The Warehouse tapes: Is this were Columbia
“discovered” the material for Another
Self Portrait?’. Wie op de link klikt, hoort een kort audiofragment van CNN
over de zogenaamde Warehouse tapes.
Wacht even, heeft iemand hier de bron voor Another Self Portrait bloot gelegd en
daarmee een belangrijke historische ontdekking gedaan, of slaat iemand hier de
plank finaal mis door twee zaken – The Warehouse Tapes en Another Self Portrait – met elkaar te verbinden die dan misschien
ogenschijnlijk wel iets met elkaar te maken lijken te hebben, maar bij nader
onderzoek los van elkaar blijken te staan?
Dit vraagt om verder kijken dan de oppervlakte. Zijn The
Warehouse Tapes nou wel of niet de bron voor Another Self Portrait geweest?
The Warehouse Tapes
Wat zijn dat, The Warehouse Tapes? In de zomer van 1993 werd
er in de allereerste aflevering van fanzine On
The Tracks een door Christopher Hann geschreven artikel over The Warehouse
Tapes gepubliceerd. Uit dat artikel haal ik de volgende informatie: De
voormalige Columbia-medewerker Michael Figlio sloeg vanaf 1979 duizenden
studiotapes op in een opslag. Die tapes bevatten opnamen van veel artiesten uit
de Columbia-stal. De tapes zijn afkomstig uit de Columbia Recording Studios in
Nashville.
Nadat in 1990 Figlio een aantal malen niet op tijd de huur
voor de opslagruimte had betaald, werden de tapes tijdens een veiling verkocht.
Doug en Brenda Cole kochten de tapes voor 50 dollar.
In juni 1993 werden de tapes voor 5 à 6000 dollar verkocht
aan Clark Enslin. Enslin vatte het plan op om de opnamen op de tapes uit te
brengen waarna een serie rechtszaken volgde.
Tot zover de relevante informatie uit het artikel uit de
eerste aflevering van On The Tracks.
Eind 1995 verscheen er wederom een artikel over The
Warehouse Tapes in On The Tracks, dit
keer geschreven door Tony Norman. In dit artikel staat nog één voor dit stuk
relevante zin: ‘While the inventory of the [Warehouse] tapes hasn’t been
completed, the Dylan material already uncovered includes crystal clear
unreleased renditions of “Wild thing”, “Blue moon”, “Take a message to Mary”,
“Ring of fire” and “Lay, lady, lay”.’
Eind 2008 werd een van de Warehouse tapes op ebay te koop
aangeboden. Bij de advertentie plaatste de verkoper een stukje audio waarin wat
fragmenten van de aangeboden Warehouse Tape te horen zijn. Op die aangeboden
tape staan vijf versies van ‘Lay, lady, lay’ (waarvan drie compleet) en ‘Going
to Chicago’.
Wanneer ik al deze songtitels op een rijtje zet, kom ik tot
de conclusie dat de genoemde nummers op de Warehouse Tapes met aan zekerheid
grenzende waarschijnlijkheid tijdens twee sessies zijn opgenomen. De vijf takes van ‘Lay, lady, lay’ zijn
waarschijnlijk op 14 februari 1969 opgenomen, ‘Take a message to mary’, ‘Blue
moon’ en ‘Ring of fire’ komen waarschijnlijk van de sessie op 3 mei 1969. Deze
beide sessies vonden plaats in de Columbia Recording Studios in Nasville. ‘Wild
thing’ en ‘Going to Chicago’ heb ik in het sessie-overzicht van Michael
Krogsgaard niet gevonden. Echter, uit het artikel in On the tracks uit 1993 blijkt dat alle zogenaamde Warehouse Tapes
afkomstig zijn van de Columbia Recording Studio in Nashville.
De sessies voor Nashville
Skyline en de sessies in 1969 voor Self
Portrait vonden plaats in die studio in Nashville. De opnamesessies voor Self Portrait in maart 1970 vonden
plaats in de Columbia Recording Studios in New York, niet in Nashville. De
onder supervisie van Bob Johnston staande overdubsessies voor Self Portrait vonden wel plaats in de
studio in Nashville.
Another Self Portrait
Wie de informatie zoals die gegeven wordt in het boekwerk
bij Another Self Portrait bekijkt,
ziet dat het overgrote deel van de 35 nummers op dit album afkomstig is van
sessies in maart en juni 1970. Deze opnamen werden gemaakt in de Columbia
Recording Studios in New York, niet in Nashville.
Daaruit valt al de conclusie te trekken dat de aanname dat
The Warehouse Tapes de (inspiratie-) bron vormden voor de tracklist van Another Self Portrait klinkklare onzin
is.
Van de 35 nummers op Another
Self Portrait zijn er twee die mogelijk afkomstig zijn van een van de
Warehouse Tapes, namelijk ‘I threw it all away’ en ‘Country Pie’.
Twee nummers, meer niet.
‘In 2012 a tape was found…’, zo begint het filmpje ter
promotie van Another Self Portrait. ‘These
recordings became the inspiration for The
Bootleg Series volume 10 – Another
Self Portrait’. Waar die gevonden tape vandaan is gekomen weet ik niet,
maar in ieder geval niet uit de opslagplaats waar Michael Figlio vanaf 1979
studiotapes uit de Columbia Recording Studios in Nashville bewaarde.
Het is tijd om de mythe de wereld uit te helpen voor het
eigen leven gaat leiden: The Warehouse Tapes hebben weinig tot niks te maken
met Another Self Portrait.
1 opmerking:
Inderdaad Tom. De Self Portrait Tapes behoren niet tot de Warehouse tapes. De SP tapes zijn in de 90er jaren al door Michael Krogsgaard gezien en beschreven. De sessies uit Nashville 1969 zijn vaak onvolledig in zijn overzicht. Deze opnamen bleken later deel van de Warehouse tapes. Uit contact met de verkoper van de tapes op eBay heb ik toen begrepen, dat er ook sessies van John Wesley Harding bij waren.
Een reactie posten