Floater [waarvoor dank] heeft een reactie achtergelaten bij "The Cutting Edge 1965 - 1966: Deluxe Edition #1: 13 januari 1965" (zie hier) waarin hij mij wijst op het feit dat "She Belongs To Me" take 2 remake van 13 januari in 2005 verscheen op het zevende deel van The Bootleg Series. Hij heeft helemaal gelijk en dus heb ik het stukje in "The Cutting Edge 1965 - 1966: Deluxe Edition #1: 13 januari 1965" over deze opname aangepast.
Ik vraag me af hoe ik dit over het hoofd heb kunnen zien. Voor het schrijven van de stukken over The Cutting Edge per sessie gebruik is als leidraad de tracklist van de Collector's Edition van The Cutting Edge zoals die op internet staan. Ik heb drie verschillende versies van die tracklist en geen van die drie vermelden dat "She Belongs To Me" take 2 remake (13 januari 1965) eerder op The Bootleg Series, vol. 7 verscheen. Ik heb dus gewoon een fout gekopieerd. Dom, maar waar.
Hoe kan het nou dat geen van die tracklists vermelden dat de bewuste take eerder op The Bootleg Series vol. 7 is verschenen?
Ook het boekwerk bij The Cutting Edge Deluxe Edition vermeldt niet dat "She Belongs To Me" take 2 remake van 13 januari eerder op The Bootleg Series, vol. 7 verscheen.
Misschien moet het antwoord gevonden worden in de liner notes van The Bootleg Series, vol. 7. Daar staat bij "She Belongs To Me" dat het gaat om remake take 2 van 14 januari 1965. Dat klopt niet. remake take 2 van 14 januari is immers de take die te horen is op Bringing It All Back Home en een vergelijking tussen de versie op The Bootleg Series, vol. 7 met take 2 remake van 13 januari 1965 op The Cutting Edge bevestigt dat deze opnamen identiek zijn.
Voor al diegene die het begint te duizelen, "She Belongs To Me" even op een rijtje:
"She Belongs To Me"
take 1 (13/01/1965) The Cutting Edge 2 cd-, 6 cd- en 18 cd-versie
take 2 (13/01/1965) The Bootleg Series, vol. 7. The Cutting Edge 6 cd- en 18 cd-versie
take 1 (14/01/1965) The Cutting Edge 6 cd- en 18 cd-versie
take 2 (14/01/1965) Bringing It All Back Home. The Cutting Edge 18 cd-versie
9 opmerkingen:
Iedereen kan zich vergissen. Ik ben in ieder geval erg blij met je bijdragen over deze Bootleg-aflevering. ga zo door!
Frans
Voordat The Cutting Edge uitkwam, kon niemand vermoeden of weten dat informatie over take nummers op eerdere edities van The Bootleg Series wel eens onjuist zou kunnen blijken. Op The Bootleg Series #7 No Direction Home, met name op CD2, staan meer alternate takes uit de periode 1965-66 die nu ook op The Cutting Edge terechtgekomen zijn. Deze zullen we verderop in jouw serie besprekingen van de afzonderlijke sessies ongetwijfeld terug gaan zien, en daarom is jouw bespreking zo belangrijk omdat we anders niet weten wat we al eerder hadden of kenden, en wat nu nieuw is.
Rob
Tom,
De vergissing is begrijpelijk, want de informatie die Columbia geeft is niet volledig en in sommige gevallen gewoon niet juist.
Je hebt wat betreft Outlaw Blues gelijk, Tom. dit nummer is 3 keer opgenomen op 13 januari.
Niet duidelijk is (althans voor mij) welke versies van Outlaw Blues op de Deluxe box staan. Track 14 (van disc 1) is volgens mij van 13 januari. Track 15 is dan waarschijnlijk wel van 14 januari (alhoewel het boekje dat bij de Deluxe versie zit aangeeft dat het take 2 is van 13 januari)
De grote box heb ik niet. Ik kan enkel afgaan op de info die de Deluxe versie geeft. En daar staan ook de nodige fouten in! Het boekje vermeldt bijvoorbeeld dat Track 14 (disc 1) eerder is uitgebracht op The Bootleg Series vol. 1-3. Dit klopt niet! Ook vermeldt het boekje bij track 16 wederom "Outlaw Blues". Dit is een drukfout want het moet zijn "On The Road Again".
Al met al is de informatie rommelig, onvolledig en onjuist.
Dit maakt dit puzzelwerk behoorlijk lastig!
Overigens ben ik er niet van overtuigd dat met The Cutting Edge nu werkelijk alle studio-opnames van 1965-1966 zijn uitgebracht. Volgens mij moet er nog ergens een opname liggen van "Love Is Just A Four Letter Word".
Misschien niet in de kluizen van Columbia. Hopelijk wordt die opname nog ooit ergens gevonden...
Groet,
Floater
Dank Rob en Floater,
Ik ga rustig verder en verwacht dat er onbedoeld nog wel meer foutjes of onzorgvuldigheden in zullen sluipen. Scherpe lezers zijn daarom altijd meer dan welkom.
Floater: "Outlaw Blues" zal ik nog een keer induiken, ik word op dit moment opgeslokt door de sessie van 15 januari.
Tom
@ Rob,
Hoezo kon voordat The Cutting Edge uitkwam niemand weten dat de informatie over de take nummers op eerdere edities van The BS onjuist kon blijken?
Sony/Columbia heeft toch al die tijd toegang gehad tot hun eigen kluizen. Ze selecteren een take van "She Belongs To Me" voor BS7, dan kunnen ze toch gewoon uit hun doppen kijken welke take van welke datum ze selecteren en dat correct vermelden op hun dure boxen!
Keer op keer leveren ze slordig werk af. Als klant mag je dan toch verwachten dat de informatie die ze geven klopt. Ook nu weer blijkt informatie niet volledig te zijn of onjuist. Dat is frustrerend en ergerlijk.
Tom heeft de schone taak op zich genomen om voor ons uit te zoeken welke takes precies op welke datum zijn opgenomen en waar deze takes zijn terug te vinden. Ik kan je zeggen dat dit een heidens karwei is, aangezien ik hier zelf ook al enige tijd mee bezig ben. En Sony/Columbia is niet echt een steun en toeverlaat...
Gegroet, Floater
ha Floater,
Ik nam aan dat Rob met 'niemand' doelde op 'niemand buiten diegene die toegang tot de Sony archieven hebben'.
Graag krijg ik aanvullingen / verbeteringen op mijn bevindingen van je, gezien je eigen speurwerk. Ik merk dat al zoekende naar de verschillen tussen de verschillende takes ik af en toe doof / blind wordt voor zaken.
groet,
Tom
Aan Floater: Track D1-15 is take 2 remake van 13/1 zoals Tom ook beschrijft, niet van 14/1. De schrijffout in het boekje is inderdaad slordig maar duidelijk fout omdat het in de paragraaf van On the road again staat. Achter op de doos staat het gelukkig wel goed.
Ik heb de hele 6CD set doorgenomen en totnutoe verder geen fouten kunnen ontdekken, hooguit kleine verschillen t.o.v. Clinton Heylin (Revolution in the Air 2010 Behind the Shades 2011) en Björner/Krogsgaard, waarbij a) de Cutting Edge gegevens lijken te kloppen en verduidelijken en b) bij verschillen tussen / aannames door voornoemde auteurs Heylin het vrijwel altijd juist heeft.
Can you crawl... en She Belongs To Me vond ik de grootste puzzelstukjes maar ook daar klopt de info van The Cutting Edge. Benieuwd wat Tom nog gaat vinden ;-)
@ Gerbrand: Dank voor je reactie! Het blijft natuurlijk lasting te bepalen of de Cutting Edge gegevens nu wel of geen fouten bevatten (met betrekking tot opname data). Eerdere uitgaven van de BS series bevatten ook evident foutieve informatie. Eigenlijk zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat de officiele BS-boxen 100% betrouwbare info bevatten. Maar dat is een illusie, blijkt keer op keer.
Van de namen die jij hierboven noemt is Krogsgaard de enige die toegang heeft gekregen tot de kluizen van Sony/Columbia in 1995. Hij heeft zijn bevindingen opgetekend. Als je die vergelijkt met de info die Sony/Columbia geeft bij de Cutting Edge Collector's Edition dan komt dat ook niet altijd overseen. Dan blijft het dus gissen wie gelijk heeft.
Ik denk overigens ook (op basis van alle informatie die hierover voorhanden is) dat de beide takes van Outlaw Blues van 13/01/65 zijn.
De slordigheden op de Deluxe box - het niet aangeven van eerdere release van "She Belongs To Me" (BS 7) en het ten onrechte aangeven van een eerdere release van "Outlaw Blues" (BS 1-3) - is voor mij echter wel onbegrijpelijk en ergerlijk.
Groet,
Floater
Niet alleen Michael Krogsgaard heeft begin jaren 90 toegang tot de Columbia archieven gekregen. Ook Clinton Heylin heeft in dezelfde periode onderzoek bij Sony verricht. Het verschil is dat Krogsgaard in New York ook tapeboxen en sessielogs heeft kunnen bekijken, en Heylin de kaartenbakken en de studiomusici contracten. Beide auteurs hebben hun onderzoeksbevindingen gepubliceerd: Cleytin in "Behind Closed Doors", en Krogsgaard in een serie artikelen in The Telegraph. Beide publicaties zijn de belangrijkste bronnen voor informatie over Bob Dylan's studio sessies tot de datum van publicatie. Uiteraard zijn de belangrijkste officiële bronnen de boekwerken die we bij alle Bootleg Series aantreffen.
Rob
Een reactie posten