Dylan kort #749

setlist 25 oktober: Leopard-skin pill-box hat* / Don't think twice, it's all right* / Things have changed* / Mississippi* / John Brown* / Spirit on the water / Summer days / Desolation row / Highway 61 revisited / Forgetful heart / Thunder on the mountain / Ballad of a thin man / All along the watchtower / Like a rolling stone
* = Mark Knopfler op gitaar

Het lijkt soms of ik de uitzondering ben, maar ik ben erg blij dat Mark Knopfler tijdens het concert in Rotterdam niet heeft meegespeeld met Dylan & band. Indien ik nog naar een tweede concert zou zijn gegaan, dan had ik dat wel leuk gevonden, voor een paar (twee, drie) nummers, meer ook niet.
Vanavond speelt Dylan in München.
Martin over het concert van afgelopen donderdag (al verplaatst hij het concert naar 2010), hier.

Terwijl dochterlief van een grote kartonnen doos een televisie maakt - de tijd verandert niet alles - dwalen de gedachten af naar de Nederlandse vertaling van Joe Boyds boek White bicycles (Backstage in de sixties; Epo, 2008) met daarin een uitvoerig & goed stuk over Dylans optreden tijdens het Newport Folk Festival in 1965.
Maar ook in dat boek: 'Op de binnenhoes van Dylans elpee Bringin' It All Back Home [sic] zie je zijn [Eric von Schmidt] foto naast die van Sally Grossman.' (blz. 9) Onzin natuurlijk. Allereerst gaat het niet om een foto op de binnenhoes, maar om een foto op de voorzijde van de hoes. Op deze foto staan Sally Grossman en Bob Dylan met om hen heel een aantal platenhoezen, boeken, enz. Eén van die platenhoezen is van een album van Eric von Schmidt. Dat is was anders dan bovenstaand citaat suggereert.
Is dit een fout van de vertaler of van Joe Boyd? Ik weet het niet. Wie heeft de Engelstalige versie van dit boek & kan mij laten weten hoe het daar in staat? (tom_dylan@hotmail.com)

'Mevrouw Tom' moet vanavond werken, ik twijfel nog of ik de dvd Dont look back in de speler schuif - het is véél te lang geleden dat ik die film heb gezien - of dat ik Highway 61 revisited onder de naald legt. En is niet zo lang geleden dat ik Highway 61 revisited heb gehoord, maar het album spookt eigenlijk al de gehele dag door mijn kop.
Ik heb nog even tijd voor ik een keuze moet maken, zoonlief zit nu nog televisie te kijken.

5 opmerkingen:

hans zei

Je bent geen uitzondering Tom! Mark K is een vriendelijke gitarist (een boekhouder die gitaar speelt, aldus Leo Blokhuis afgelopen zaterdag...), maar niet passend bij de weergaloze muziekmaffioso die Dylan all over the world vergezelt. Lekker ongepolijst en recht vooruit, dankzij die gasten. Mark een keertje meedoen ok, maar ik hoop nooit een concert te moeten meemaken waar Knopfler net doet of hij bij de Dylanband hoort en met alles gaat meedoen.

Peter zei

Ik vind dat hier en op andere plekken wel wat denigrerend wordt gedaan over Knopfler. Ik heb wat YouTube filmpjes bekeken/beluisterd en daarin vind ik zijn bijdrage aan betreffende nummers echt een verrijking. Knopfler is gewoon een erg goeie en relaxte gitarist. Wat mij betreft zou hij best permanent deel mogen uitmaken van Dylans band. Maar ik denk niet dat dit zal gebeuren. En ook niet dat ik dan nog wél naar een Dylanconcert zou gaan. Wel fijn dat jullie in ieder geval genoten hebben (ondanks Mark Knopfler -:))

tom zei

@Peter: ik weet niet of wat er hier (en elders) geschreven wordt over Knopfler denigrerend is. Wat Knopfler doet, daar is (blijkbaar) zeker een publiek voor. Dat ik me daarover verbaas & dat ik zijn muziek helemaal niks vind, zegt vooral veel over mijn smaak (& niet over de kwaliteit van Knopflers muziek).
Persoonlijk vind ik de typering van Knopfler als een gitaarspelende boekhouder nog te veel eer. Tijdens Knopflers deel van het concert in Rotterdam ben ik na een nummer of drie, vier maar even weggelopen, dusdanig slaapverwekkend vond ik het. Mijn smaak & Knopflers muziek matchen blijkbaar niet.
Dat neemt niet weg dat ik Knopflers bijdrage aan 'Slow train coming' en 'Infidels' zeker weet te waarderen. Maar op het podium tijdens de huidige tournee komt dat er niet (voldoende) uit.

Peter zei

Ha Tom,
Gitaarspelende boekhouder en dat soort termen vind ik toch wel denigrerend, ja. Je hoeft niet van zijn muziek te houden, uiteraard, maar dat hij een zeer goeie gitarist is staat toch wel buiten kijf.

tom zei

Ha Peter,
Ik weet het niet hoor. ik zou Knopfler eerder een 'gedegen' of 'competente' gitarist willen noemen, niet een 'goeie' gitarist.
Zijn muziek raakt mij niet, en daarom is hij - naar mijn smaak - geen 'goeie' gitarist. Een 'goeie' gitarist zou me zeker raken.
Ik heb wederom nog even naar wat youtube-filmpjes gekeken van Dylan / Knopfler-duetten. En ik kan er niks aan doen, het grootste deel van de tijd stoor ik me aan het gitaarspel van Knopfler.
Natuurlijk kan hij - technisch gezien - bovengemiddeld gitaar spelen, maar techniek raakt mij niet. Muziek moet mij echt raken in mijn donder & die 'klik' is er niet tussen Knopflers spel & mijn donder.