aantekening #7381

Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free

~ * ~ * ~ * ~

Ik heb in de afgelopen dagen Desolation Row; Bob Dylans poëtische brief uit 1965 van Jochen Markhorst gelezen. Een uitstekend boek, Jochen heeft zichzelf wederom overtroffen. Het boek neemt de lezer niet alleen mee langs mogelijke inspiratiebronnen die Bob Dylan geholpen hebben bij het schrijven van "Desolation Row", maar ook ligt Jochen een tipje van de "Desolation Row"-sluier op zodat de lezer een beeld krijgt van wat een mogelijk antwoord is op de eeuwige vraag: wat betekent het allemaal? Desolation Row; Bob Dylans poëtische brief uit 1965 ontsluit Dylans meesterwerk voor een ieder die de moeite wil nemen om dit boek op te pakken. Markhorsts zevende boek is misschien de beste in zijn snel uitdijende oeuvre en het bewijs dat hij tot het top van de Dylan-schrijvers gerekend kan worden.

~ * ~ * ~ * ~

Silhouetted by the sea, circled by the circus sands
With all memory and fate driven deep beneath the waves

~ * ~ * ~ * ~

"Ha, met mij."
"Hoi. Hoe ist?"
"Ach ja, z'n gangetje. Jij?"
"Wel oké, denk ik. Waarvoor bel je?"
"Geen reden, eigenlijk."
"O, dat is nieuw."
"Maar nu ik je toch spreek, weet je nog dat ik de vorige keer dat ik bij je was zat te bladeren in jouw exemplaar van Tarantula, die ene waar je met potlood allemaal aantekeningen in hebt gemaakt?"
"Ja..."
"Kan ik die misschien een tijdje van je lenen?"
"Dus toch een reden om te bellen. Ik had het kunnen weten."
"Het zit zo, ik zit midden in een soort van Tarantula-periode, zal ik maar zeggen en die aantekeningen van jou kunnen me misschien helpen om dat boek beter te begrijpen."
"Hoe lang heb je dat boek nodig?"
"O, niet zo lang haar. Twee maanden. Misschien drie, maar zeker niet meer dan vier.... Zes."
"Uhm, nou ja, toe maar. Kom het maar halen, dan. Alleen..."
"Nu gelijk?"
"Prima, maar neem dan gelijk Oh Mercy mee."
"Oh Mercy?"
"Ja, die 180 grams persing die je, wat is het, anderhalf jaar geleden, schat ik, hebt geleend."
"Heb ik die?"
"Ja, je wilde 'm maar een weekje lenen. Om eens te vergelijken met de gewone persing. Weet je nog?"
"Nou, nee...."
"Nou, ik wel."
"Ik heb hier wel een Oh Mercy, maar uhm..."
"Maar?"
"Maar, dat kan 'm niet zijn ."
"Want?"
"Nou, ik weet hoe zuinig jij bent op je spullen."
"Ja?"
"En deze heeft een flinke vlek op de hoes."
"PARDON?"
"Rode wijn of zo. Of sap of misschien wel zwaar bier."
"Mijn plaat?"
"Bovendien kon je al lang niet alle nummers meer draaien doordat er een hap uit de rand van de plaat is."
"We hebben het hier over MIJN plaat die JIJ geleend hebt?"
"Ik weet ook niet hoe dat kan, ik ben altijd héél zuinig met mijn spullen."
"MIJN plaat! Hoe kun je!"
"Maar goed, dat is allemaal oud nieuws natuurlijk. Kan ik dus nu Tarantula lenen? Niet zo lang hoor. Ik zal er zuinig op zijn, zoals altijd."
"MIJN plaat!!"
"Dan koop je toch een nieuwe. Ik kan er ook niks aan doen. Die dingen gebeuren nou eenmaal. Je weet toch hoe dat gaat."
"MIJN PLAAT!!!"
"Maar goed, kan ik dan nu komen voor Tarantula?"
"..."
"Hallo?"
"..."
"Ben je er nog?"
"..."
"Há-ló?"

~ * ~ * ~ * ~

Let me forget about today until tomorrow

~ * ~ * ~ * ~

"In New York werd onlangs een zeldzame eerste persing van een lp van Bob Dylan geveild voor $12000. De aanbieder had hem gekocht op een rommelmarkt voor $2. Het hele bedrag heeft de man vervolgens gebruikt om zijn eigen verzameling oude rockplaten aan te vullen.
Zoiets kan alleen in Amerika, in Nederland is men daar waarschijnlijk te nuchter voor. Niettemin wordt er driftig verzameld, waarbij men soms toch aardige bedragen over heeft voor de muziek die men zelf in zijn jeugd beluisterde op de geluidsdragers van weleer: 78-toerenplaten, singles, ep's en lp's. Anderen zoeken alles van één artiest of groep en weer anderen verzamelen stromingen, bijvoorbeeld alle punkmuziek uit de jaren '76-'78."

Bas van Lier - Voor een ander zingt-ie

~ * ~ * ~ * ~

Hey! Mr. Tambourine Man, play a song for me
I’m not sleepy and there is no place I’m going to
Hey! Mr. Tambourine Man, play a song for me
In the jingle jangle morning I’ll come followin’ you

~ * ~ * ~ * ~

Geen opmerkingen: