regen

When you’re lost in the rain in Juarez
And it’s Eastertime too
And your gravity fails
And negativity don’t pull you through


Ben je ooit in Juárez geweest? Met de Paasdagen? Ik niet, moet ik bekennen, althans niet in levende lijve. Wel in gedachten. Telt dat ook?
Verloren raken in de regen is makkelijker, daar is geen vliegticket voor nodig. Het is goed, of beter: aangenaam om jezelf te verliezen in de regen. Gewoon blijven staan, geen paraplu o.i.d., laat het water maar stromen.
Was het niet A.J. Weberman die beweerde dat wanneer Dylan 'rain' schrijft, hij eigenlijk heroïne bedoelt? Ik geloof daar geen drol van.

And Louise holds a handful of rain, temptin’ you to defy it

Uitgedaagd worden om de regen te definiëren. Of liever een handvol regen. De volgende keer wanneer je - niet in Juárez, maar gewoon in de achtertuin - jezelf verliest in de regen, probeer dan eens een handvol regen te grijpen, vast te houden & te definiëren.
Gaat deze zinnen nog ergens heen? [En met ergens doel ik op iets wezenlijks. Iets zinnigs. Iets dat hout snijdt.] Ik weet het niet, ik heb geen antwoord. Ik ratel maar wat. De vingers doen het werk.
Wat ik wel weet, is dat ik gisteren een hele stapel non-Dylan cd's van zolder heb gehaald. Hot rats van Frank Zappa, Worst case scenario van dEUS & Vivadixiesubmarinetransmissionplot van Sparklehorse, om er drie te noemen. Allemaal leuk om naar jaren weer eens te horen, maar bij allemaal zakt na een minuut of drie, vier het enthousiasme over het gehoorde weer weg & komt de behoefte om Dylan te horen weer boven drijven.
Ik ben blijkbaar onverbeterlijk. Niet dat ik er last van heb. In tegendeel zelfs, ik ben volmaakt gelukkig met (bijna) uitsluitend Dylan.
Deze dagen lees ik The Help van Kathryn Stockett. Een boek dat ik heb gekocht n.a.v. een tip van een lezer van deze blog (of eigenlijk 2 lezers). Wie dat geweest zijn, is me even ontschoten (sorry).
N.a.v. een tip van een andere lezer van de blog - Hilda - heb ik bij een kringloopwinkel het boek Body van Harry Crews gekocht. Nog geen letter in gelezen. Komt nog. [dank Hilda!]
Zo kom ik de Paasdagen wel door. Veel Dylan & veel lezen.
Misschien ook nog een chocolade-eitje.
En als het helemaal meezit, gaat het nog regenen, zodat ik mezelf kan verliezen.

 aanvulling / correctie:


Hoi Tom,

Even over je blog die ik net gelezen heb.

Volgens mij wordt met 'to defy' bedoeld dat je iets trotseert, iets niet aanneemt, iets weigert.

Simon



Hoi Simon,


Je hebt helemaal gelijk!
(Ergens wist ik dat, maar ooit verkeerd gehoord & daardoor verkeerd in de kop blijven hangen :-))

groet,

Tom

3 opmerkingen:

alja spaan zei

fijn stukje weer

Unknown zei

een hand vol regen, hmmm.......
regen trotseren, vastgrijpen, regen beleven. Dat is wel een mooi startpunt om een Miksang foto te nemen. Als je er tegenaan loopt althans. Zal het idee in mijn hoofd planten.

tom zei

Miksang foto heb ik moeten opzoeken: http://www.miksang.nl/
De eerste foto die voorbij kwam: regen :-)
(dank Arno!)