Dylan kort #835

Eerste twee e-mails van Floater, beide aanvullingen op zijn eerdere e-mail over dromen in de nummers op Tell tale signs:

Hoi Tom,

Inderdaad, water regen, rivieren komen ook veelvuldig terug in songs van Dylan.

Gisteren zag ik tot mijn genoegen dat mijn stukje voor één van jouw lezers aanleiding was om Bob Dylan’s Dream weer eens te draaien.
Een mooiere reactie had ik niet kunnen krijgen, toch?
Om eerlijk te zijn heb ik Dylan ook nooit gezien als een dromer. Ook nu niet. Het viel me alleen op dat dromen zo vaak terugkomen in de songs op TTS.

Ik heb gisterenavond nog even geturfd op het begrip “dream” en kwam tot de ontdekking dat het in heel veel songs van Dylan terugkomt en ook in songs die Dylan gecovered heeft.
“Dream” vormt evenals “river” een vast onderdeel van de Americana denk ik.
Dylan is dus niet zozeer een dromer, maar iemand die werkt met het vocabulaire van de Amerikaanse rootsmuziek.
Maar toch, hoe vaak hebben we Dylan in zijn radio shows niet horen zeggen: Welcome to Theme Time Radio Hour,  dreams, schemes and themes…?

Een Dylanesque groet,

Floater

N.B. Floater (Too Much To Ask)
…They all got out of here any way they could
The cold rain can give you the shivers

They went down the Ohio, the Cumberland, the Tennessee
All the rest of them rebel rivers

 
My grandfather was a duck trapper
He could do it with just dragnets and ropes
My grandmother could sew new dresses out of old cloth
I don't know if they had any dreams or hopes


~~~~~~~~~~~~

Nog even het lijstje dat ik geturfd heb van Dylan-composities waarin dream één of meerdere keren voorkomt:

1.       All Over You

2.       Ballad in Plain D
3.       Bob Dylan's Dream
4.       Bob Dyan's 115th Dream
5.       Born In Time
6.       Bye And Bye
7.       Can’t Escape From You
8.       City of Gold
9.       Clean Cut Kid
10.   Cross The Green Mountain
11.   Dear Landlord
12.   Death Is Not The End
13.   Dignity
14.   Don't Ever Take Yourself Away
15.   Dreamin’Of You
16.   Emotionally Yours
17.   Every Grain Of Sand
18.   Father Of Night
19.   Floater (Too Much To Ask)
20.   Gates Of Eden
21.   Had A Dream About You Baby
22.   Hard Times In New York Town
23.   Heartland
24.   Highlands
25.   Huck’s Tune
26.   I And I
27.   I Dreamed I Saw St. Augustine
28.   I Feel A Change Comin' On
29.   I Shall Be Free No. 10
30.   Idiot Wind
31.   I'm Not There
32.   I'm Your Teenage Prayer
33.   It's Alright Ma (I'm Only Bleeding)
34.   Jokerman
35.   Last Thoughts On Woody Guthrie
36.   Life Is Hard
37.   Like A Ship
38.   Make You Feel My Love
39.   Marchin’ To The City
40.   Mississippi
41.   Mr. Tambourine Man
42.   My Back Pages
43.   Need A Woman
44.   Never Gonna Be The Same Again
45.   Never Say Goodbye
46.   New Danville Girl
47.   New Morning
48.   No Time To Think
49.   Red River Shore
50.   Ring Them Bells
51.   Romance In Durango
52.   Señor (Tales Of Yankee Power)
53.   Series Of Dreams
54.   Something's Burning, Baby
55.   Talkin' World War III Blues
56.   Tell ‘Ol Bill
57.   Tell Me
58.   This Dream Of You
59.   Thunder On The Mountain    
60.   Time Passes Slowly
61.   To Ramona
62.   Too Much Of Nothing
63.   Tryin' To Get To Heaven
64.   Tweedle Dee And Tweedle Dum
65.   Under Your Spell
66.   Waitin' For You
67.   Walk Out In The Rain
68.   Wedding Song
69.   When You Gonna Wake Up?
70.   Where Are You Tonight?
71.   Ye Shall Be Changed
72.   Yonder Comes Sin


~~~~~~~~~~~~

En een e-mail van Hilda, een aanvulling op haar eerdere e-mail over The Brotherhood:

Hallo Tom,

Ook ff kort: the Brotherhood is bij mijn weten nooit in Nederland uitgezonden.
Het is een soort Sopranos maar dan in het Ierse milieu op Rhode Island.

Ik struikelde er over in de OBA en ik hou wel van verrassingen dwz iets meenemen waar ik niets van weet......en de aflevering getiteld Shelter From The Storm heeft onder de credits:

It Takes A Lot To Laugh.....

Groet
Hilda


~~~~~~~~~~~~

All these people: Het boek All these people van Jan Joos & Ivan Brackin zal op dinsdag 8 mei gepresenteerd worden in het Candelaershuys te Ukkel (aanvang acht uur 's avonds). Zie hier.
Twitter: (al weer oud), hier.
Robbie Robertson: Indiaanse oerpijn, hier.
Saskia de Coster: 'Dylan is alles en niets'.
Levon Helm: In NRC Handelsblad van gisteren een door Jan Vollaard geschreven necrologie van Levon Helm. Er is voldoende ruimte in de krant vrijgemaakt voor een mooi stuk. Lees even mee: 'Daar [Canada] kwam Helm in aanraking met gitarist Robbie Robertson en de andere leden van The Band, zo gedoopt toen ze de elektrische begeleiders van Bob Dylan werden onder boe-geroep van folkpuristen.'
Mijn ogen struikelen gelijk over zo'n foutje. De groepsnaam The Band is van latere datum dan 1966, het jaar waarin de leden van de latere The Band (zonder Helm) met Dylan op tournee gingen.
Enfin, klein foutje, kan gebeuren. Gewoon verder lezen: 'Na zeven invloedrijke albums nam The Band in 1978 afscheid met het album The Last Waltz, verfilmd door Martin Scorcese.'
Wacht even. In 1976 nam The Band afscheid door nog één keer in volle bezetting (inclusief veel gasten) op te treden. Dit afscheidsconcert kreeg de naam The Last Waltz. In 1978 werd hier inderdaad een album van uitgebracht. Begrijpelijke vergissing.
Verder lezen: 'De andere zangers Rick Dank en Richard Manuel...' De naam van Richard Manuel is in ieder geval wel goed geschreven. Het is genoeg, ik hoef niet meer te lezen.
Alleen nog even de foto bij het bericht goed bekijken. Een mooie foto, gemaakt tijdens het afscheidsconcert The Last Waltz. In het bijschrift staat Rick Danko's naam wel goed geschreven & ook staat er keurig bij dat de foto in 1976 werd gemaakt. Het onderschrift lijkt veel goed te maken. Gelukkig maar.
Maar wacht even, er staat dat de foto is gemaakt op 27 november 1976. Dat is opmerkelijk, aangezien The Last Waltz, het concert waarbij de foto is  gemaakt, twee dagen eerder plaats vond.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik stoor mij hier enorm aan. Zelf een necrologie zit vol stomme, onnodige foutjes.
Ik moet me niet zo opwinden. Ik zeur. Ik weet 't.

1 opmerking:

Cas zei

Ik snap je irritatie wel bij dat artikel over Levon Helm want het gaat om simpele feiten waarvoor je niet talloze Dylan biografieën voor hoeft door te spitten maar gewoon voorhanden zijn. Verder nog even naar aanleiding van de genoemde twee thema's dromen en water in Dylan's teksten. Jongens, voortaan niet meer hele lijsten songtitels gaan opsommen waarin mogelijk jouw favoriete thema in bezongen wordt. Sla even een van de concordanties open die er over Dylan's teksten zijn samengesteld, dan heb je ze in een oogopslag op een rijtje.