losse notities - My own love song en The Witmark demos [Walls of red wing]

Gisteren ontving ik onderstaande e-mail van Rob - waarvoor dank! - over de film My own love song, je weet de film waarvoor Dylan de muziek heeft geleverd:

Hallo Tom,

Gisteravond heb ik My own love song bekeken. Was uiteraard benieuwd naar zowel de film, als naar de omvang van Dylan's aandeel in de soundtrack.
De film zelf is een soort sentimentele road movie, eigenlijk een draak. Hij past goed in de programmering van bijv. de EO, en daar verwacht ik 'm wel tegen te komen over een jaar. Hooguit 2 sterren. Een paar scenes vond ik interessant/aardig, waaronder eentje waarin de crossroads legende van Robert Johnson wordt uitgebeeld (die legende kom je trouwens in meerdere films tegen, er bestaat ook een film met de titel Crossroads (muziek Ry Cooder) waarin het Robert Johnson verhaal nog het beste in verbeeld is). Overigens komt die crossroads scene in My own love song wat uit de lucht vallen. Verder komt ook Nick Nolte in de film voor, in een soort Neil Young-achtige rol, waarin hij heel verdienstelijk gitaar speelt. In dat verband ook een mooie scene waarin ze allemaal trippen op hashcake.
Wat de soundtrack betreft, kwa nieuw geluid is het minimaal. Er worden voornamelijk songs van Together through life gebruikt, geen enkele compleet, en ook lang niet alle songs. Die songs blijken overigens goed in de film te passen, dat is dan eigenlijk het verrassende, dat Together through life zowel als album werkt, maar nu ook als filmmuziek in de context van deze film, hoe zwak ook, overtuigend overkomt. Verder hoor je in de film nog wat willekeurige bekende klassieke stukken (zwaar incompleet) en enkele songs van de albums Slow train coming en Oh mercy, maar dan in uitvoeringen door anderen. Die uitvoeringen passen eveneens goed in de (sfeer van de) film; Dylan's eigen (plaat)uitvoeringen zouden minder geslaagd zijn.
Daarnaast zijn er zo nu en dan door de film heen korte instrumentale fragmenten te horen, minimaal dus. Dit zou nieuw materiaal kunnen zijn, maar het merendeel ervan is stukjes instrumentale (backing) tracks van de songs van TTL. Nauwelijks nieuws dus, en ik wil zelfs zover gaan door te beweren dat er geen nieuw materiaal op de soundtrack is te horen.

groet,

Rob

Bovenstaande heeft de twijfelaar in mij alleen maar meer aan het twijfel gebracht. Hoe graag wil ik My own love song zien? Ik weet het echt niet.
De film lijkt mij helemaal niks, maar door het lezen van bovenstaande, ben ik wel nog nieuwsgieriger geworden naar hoe Dylans muziek gebruikt is in deze film.

En dan is er nog Walls of red wing (zie hier). Alle nummers die zullen verschijnen op The Bootleg series vol. 9 - The Witmark demos: 1962 - 1964 zijn terug te vinden in Clinton Heylins boek over Dylans opnamesessies, alle opnames, behalve Walls of red wing.
Natuurlijk is Walls of red wing wel in het boek van Heylin te vinden, volgens hem werd het nummer opgenomen 24 april 1963, tijdens de laatste sessie voor The Freewheelin' Bob Dylan, en op 7 augustus 1963, tijdens de tweede sessie voor The Times they are a-changin', en dus niet tijdens een van de opnamesessies voor Witmark.
Walls of red wing is ook te vinden op The Bootleg series vol. 1 - 3, dit is de opname van 24 april 1963.
Natuurlijk is het mogelijk dat de opname van 24 april of 7 augustus 1963 is gebruikt door Witmark voor het vastleggen van copyright, maar dat zou van Walls of red wing wel een uitzondering maken. Alle Witmark demos op The Bootleg series vol. 9 zijn - aldus Heylin - opgenomen in The Witmark studio te New York, m.u.v. het veel later dan Walls of red wing opgenomen I'll keep it with mine (Heylin over deze song: demo lodged with Witmark New York or Woodstock N.Y.).
En dus grijp ik naar The copyright files van Tim Dunn. Hij schrijft over Walls of red wing: Having examined the manuscript deposited for copyright, Todd Harvey determined that this registration was based on the transcription of an uncirculated May 1963 Witmark demo recording (The Formative Dylan: Transmission And Stylistic Influences, 1961 - 1963, The Scarecrow Press, 2001, p. 117). Previously it had been suggested that the 23 or 24 April 1963 The Freewheelin' Bob Dylan outtake (released on The Bootleg Series Volumes 1-3 (Rare And Unreleased) 1961 - 1991) had een used as the publisher's demo. The copyright data for the song are:
CM. Witmark & Sons
10 June 1963 EU775848


Gezien de datum gegeven door Dunn m.b.t. copyright, kan het in ieder geval niet gaan om de opname van 7 augustus 1963.
Dunn verwijst naar een boek van Todd Harvey. Harvey schrijft: An uncirculated demo was recorded at the [5/?/63] Witmark session VII and transcriped for copyright registration. Weinig tot geen meer informatie dan Dunn geeft.
Volgens Heylin vonden er twee sessies voor Witmark in mei1963, tijdens de eerste werden - aldus Heylin, 2 nummers opgenomen, tijdens de tweede één nummer:

EU 775845 Girl from the North country
EU?? Seven curses

en

EU 775851 Hero blues

Blijkbaar kon Heylin geen EU-nummer van Seven curses vinden. Er zijn dus twee EU-nummers van de sessies in mei 1963 bekend: EU 775845 en EU 775851. Zeer opvallend is dat het door Dunn gegeven EU-nummer voor Walls of red wing - EU 775848 hier perfect tussen past.
Kijkend naar de EU-nummers, lijkt het inderdaad logisch dat Walls of red wing is opgenomen in mei 1963 voor Witmark.

Natuurlijk is het mogelijk op Copyright gegevens op het net in te zien, het zijn openbare documenten. Het probleem is dat de gegevens van ná 1978 inderdaad makkelijk te vinden zijn, de gegevens van voor 1978 zijn - in de online databank - veel moeilijker te vinden en incompleet. Maar toch: Walls of red wing, al is niet het antwoord op al de vragen te vinden in deze gegevens.

1 opmerking:

Brickbat zei

Krijgen we dus een nieuwe versie van Walls of Red Wing te horen?