Dylan kort #1318

Sjoerd de Jong schrijft over "Murder Most Foul" in NRC van 15 april. Het artikel staat inmiddels online, maar alleen voor abonnees, zie hier. [met dank aan Hans] De Jong schrijft onder andere: "Zijn Europese bewonderaars kijken er vaak overheen, maar Dylan heeft zichzelf altijd beschouwd als een bij uitstek Amerikaanse artiest, met lange wortels." En iets verder: "Ook ‘Murder Most Foul’ bevat tientallen verwijzingen naar Amerikaanse populaire muziek, van jazz en blues tot de rockopera Tommy." Ten eerste kijkt deze Europese bewonderaar, en - naar ik zo inschat -  velen met hem, daar niet overheen, en ten tweede is de rockopera Tommy van de Engelse band The Who...
Chris Martin (Coldplay) covert "Shelter From The Storm", zie hier voor informatie en hier voor de daadwerkelijke song.
Joep Trommelen: "Mariusz lot stemt mij droevig. Zo gaan we dus met onze tweederangsburgers om. Ik luister nog maar eens naar Bob Dylan: 'I pity the poor immigrant, who wishes he would've stayed home...'" Zie hier. Hoe is het mogelijk dat iemand in een column het verwerpelijke woord "tweederangsburgers" gebruikt en Dylan citeert?
Jan-Willem van den Akker in gesprek met Bert van de Kamp (2016) over Bob Dylan, zie hier.
Twentse artiesten nemen een corona-lied op: "Het wordt een mix van een videoclip van Bob Dylan en 'Op hoes op an veur Kesmis'. In het filmpje bij 'Subterranean Homesick Blues' (1965) toont de Amerikaanse troubadour kartonnen kaartjes met trefwoorden. In de onverslijtbare dialect-kersthit van ENorm playbacken bekende Tukkers." Zie hier.
"Edwin Evers maakt korte metten met Bob Dylan", zie hier. (Bob Dylan vervangen door Phil Collins in de Legends Top 5. Dit is zo dom dat het gewoon lachwekkend is.)
Smout: Nederlandstalige cover van "Don't Think Twice, It's All Right", zie hier.
De isolatietapes #3 (podcast), luister hier.

En omdat het kan, luister ik gewoon nog een keer: "Murder Most Foul".

Geen opmerkingen: