Luister, ik doe je na - toegift #6

Een nieuwe maand, een nieuwe lijst met covers....

Willy DeVille - "Billy" (YouTube)
[1 cover, totaal: 813]
Vaak ontvang ik, zelden lang na het plaatsen van een aflevering van "Luister, ik doe je na", e-mails met links naar YouTube-filmpjes en mededelingen als "ik weet dat je niet van covers houdt, maar deze moet je echt horen." Ik ben huiverig voor dat soort e-mails. Meestal doet de cover me niks, of - nog erger - roept 'ie ergernis op. Dat moet ik dan degene die mij de link heeft gestuurd melden. Dat doe ik liever niet.
Met dank aan een link die Frans mij stuurde luister ik nu naar "Billy" door Willy DeVille. Dit is naar mijn smaak geen lijstmateriaal, maar dat de kwaliteit boven dat van een gemiddelde cover uitstijgt moet ik gelijk toegeven. Luister hier.

Jerry Garcia, David Grisham, Tony Rice - The Pizza Tapes
[1 cover, totaal: 814]
Jerry Garcia is al een paar keer voorbij gekomen in deze serie. Ik heb een zwak voor zijn stem en gitaarspel. The Pizza Tapes is een heerlijk, akoestisch album dat hij met David Grisham en Tony Rice maakte. Op dit album een cover van "Knockin' On Heaven's Door". Zeker aardig, als deel van het gehele album, maar net niet goed genoeg voor een lijstplekje.

Pickin' On Dylan - A Tribute
[12 covers, totaal 826]
Pickin' On Dylan - een cd met 12 instrumentale covers - is geen eerbetoon, maar een uitstekend middel om ongewenste gasten het huis uit te jagen. "Love Sick" klinkt als een huppelend meisje met vlechtjes, "Forever Young" en "Like A Rolling Stone" lopen moeiteloos in elkaar over omdat er nauwelijks verschil zit tussen de twee interpretaties van deze songs en tijdens "Blowin' In The Wind" kijk je toch onwillekeurig even richting schuur om te kijken of pa een kerstkonijn aan het slachten is.
Pickin' On Dylan is de bagger zoals ik het zelden hoor.

Tim O'Brien - Red On Blonde
[13 cover waarvan 1 eerder besproken, totaal: 828]
De titel Red On Blonde en de wat knullige coverfoto deden me aanvankelijk het ergste vermoeden. Ik zat er naast. Red On Blonde begint ijzersterk met een erg goede "Señor" en een nog betere "Tombstone Blues". Die twee eerste tracks zorgen voor goede hoop voor het rest van het album. Na "Tombstone Blues" volgen een redelijke "Farewell Angelina" een aardige "Father Of Night" en de "Subterranean Homesick Blues" die ik eerder al op de twijfellijst zette.
Daarna gaat het fout: "Everything Is Broken" is niet alleen een slechte cover, maar pas muzikaal niet bij de rest van het album en met "Man Gave Names To All The Animals" bewijst O'Brien dat - hoewel uitstekende muziekgenres an sich - bluegrass en reggae niet samen gaan.
Na "Man Gave..." volgen nog vijf aardige covers, maar nergens wordt het meer zo goed als helemaal aan het begin van Red On Blonde.
"Señor" haalt de lijsten net niet, "Tombstone Blues" is zó verrassend goed dat ik 'm op de eindlijst zet.

Doin' Dylan
[32 covers, waarvan 9 eerder besproken en 1 met medewerking van Dylan, totaal: 850]
Deze verzamelaar - a contemporary tribute - slingert mij heen en weer tussen voorzichtig enthousiasme en wanhoop. Er staan een aantal zeer aardige covers op, maar ook een aantal beschamend slechte versies.
Er echt in positieve zin uitspringen doen er maar twee: "Rainy Day Women #12 & 35" door The Black Crowes en "A Hard Rain's A-Gonna Fall" door Eddie Brickell & The New Bohemians. Van deze twee verdient alleen de cover van The Black Crows een plekje op de twijfellijst.

Bettye Lavette - Things Have Changed
[12 covers, totaal: 862]
Ik weet dat er veel liefhebbers van dit album zijn. Ik ga ze allemaal teleurstellen: ik vind dit helemaal niks. Er is niet één cover op dit album dat maar in de buurt van een lijstnotering kan komen.
Het beste wat ik over dit album kan zeggen is dat de songkeuzes van Lavette vaak verrassend zijn.

Barb Jungr - Hard Rain; The Songs Of Bob Dylan & Leonard Cohen
[6 covers, totaal: 868]
Wat ik hierboven over Things Have Changed van Bettye Lavette schreef geldt ook voor dit album van Barb Jungr: er zijn (veel) mensen die het mooi vinden, ik niet. "Master Of War" met een fluitje openen? "It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)" zó onteren?
Laat maar.

Het wordt tijd om te grijpen naar een album van de meester zelf.
Niemand zingt Dylan zoals Dylan.

eindlijst:
The Band - "When I Paint My Masterpiece"
Wilco & Fleet Foxes - "I Shall Be Released"
Guy Davis - "Sweetheart Like You"
Suzzy & Maggie Roche - "Clothes Line Saga"
Martin Simpson - "Highway 61 / Highway 61 Revisited"
Develish Doubledylans - "Shot Of Love"
Michael Moore Trio - "Sign On The Window"
Merl Saunders and Jerry Garcia - "It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry" [3 versies: 2x Keystone 1973 en Garcia Plays Dylan]
Merl Saunders, Jerry Garcia, John Kahn, Bill Vitt - "Positively 4th Street"
Jim James & Calexico - "Going To Acapulco" [gouden ster]
The Band - "I shall Be Released"
The Band - "Long Distance Operator"
Oh Susanna - Billy 4"
Odetta - "Long Ago, Far Away"
Odetta - "Long Time Gone"
Grateful Dead - "It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry"
Jerry Garcia Band - "Simple Twist Of Fate" (1 maart 1980)
Fairport Convention - "Dear Landlord"
Jeff Buckley - "Just Like A Woman" (Live at Sin-é-versie)
Tom O'Brien - "Tomstone Blues"

twijfellijst:
The Low Anthem - "Dignity"
Ramblin' Jack Elliott - "Don't Think Twice, It's All Right" [The Ballad of Ramblin' Jack]
Articolo 31 - "Come Una Pietra Scalciata (Like A Rolling Stone)"
Patti Smith - "The Wicked Messenger"
Odetta - "Paths Of Victory"
Robert Deeble with Mandy Troxel - "Boots Of Spanish Leather"
Billy Goodman - "Billy 1"
Tim O'Brien - "Subterranean Homesick Blues"
Peter, Paul and Mary - "Blowin' In The Wind"
Jeff Tweedy - "Simple Twist Of Fate"
Willie Nelson & Calexico - "Señor (Tales Of Yankee Power)"
Antony & The Johnsons - "Knockin' On Heaven's Door"
Richie Havens - "Just Like A Woman" [versie van Mixed Bag]
Neville Brothers - "With God On Our Side"
The Band - "Tears Of Rage" (2 versies)
Salomon Burke - "Stepchild"
Pete Seeger - "Masters Of War"
Odetta - "Masters Of War"
Grateful Dead - "Queen Jane Approximately"
Eddie Vedder - "Masters Of War"
Jerry Garcia Band - "When I Paint My Masterpiece"
Jerry Garcia Band - "Simple Twist Of Fate" (28 februari 1980)
Julia Haltigan - "Boots Of Spanish Leather"
Fairport Convention - "Si Tu Dois Partir"
Fairport Convention - "Down In The Flood"
Wyclef Jean - "Knockin' On Heaven's Door"
Show Of Hands - "Is Your Love in Vain?"
The Black Crowes - "Rainy Day Women #12 & 35"

1 opmerking:

Patrick zei

Met het volume op 10, is dit toch wel een hele mooie, en mijn favoriet :
(let op de piano door het hele nummer!!)
https://www.youtube.com/watch?v=JKrpDLJB_38&list=RDb7YfqIuwqNQ&index=2