Ellyn Maybe

Tweeënhalve week geleden schreef ik hier onder de titel "boeken" onder andere over The Outlaw Bible of American Poetry. In die bloemlezing las ik voor het eerst poëzie van Ellyn Maybe. Omdat ik onder de indruk was van haar gedichten in The Outlaw Bible of American Poetry bestelde ik bij een of andere winkel in Amerika de bundel The Cowardice of Amnesia (1998) van Maybe.
Die bundel viel gisteren op de deurmat. Ik heb 'm inmiddels gelezen. Een uitstekende bundel, helemaal in mijn straatje.
Nou lees ik wel vaker een boek waarvan ik onder de indruk ben, maar dat betekent nog niet dat ik er hier over schrijf. Als ik hier over een boek schrijf, dan moet er een Dylan-connectie zijn.
Ik ben Bob Dylan op veertien verschillende bladzijden in deze bundel tegengekomen, zoals bijvoorbeeld in het gedicht "Ball & Chain Record Store":

Hippies and New Age people are like
     the difference between Bob Dylan and Bob Hope.

Of in het gedicht "My Mind Is a Radio":

my mind is a radio
once I could sing
        the play by play of Blonde on Blonde
        like it was Eddie Doucette weaving
        basketball free throw averages
        with a handful of scars

every day I listened to all Dylan
        all of the times there are a-changin'

I sat in a rockin' roll chair
my own Edward Hopper painting

my eyelids showing outtakes
        from Renaldo and Clara
        and Eat The Document
        to the amphitheater
        between retina and lash

Geen opmerkingen: