aantekening #7083


~ * ~ * ~ * ~

Op YouTube staat sinds gisteren een filmpje met fragmenten van nieuwe series, documentaires en films die in juni voor het eerst op Netflix te zien zullen zijn. In dat filmpje zitten een aantal flitsen van de documentaire die Martin Scorsese maakte over Dylans Rolling Thunder Revue.
Flitsen van Dylan op een podium, een recente(re) Dylan en Dylan en Allen Ginsberg bij het graf van Jack Kerouac.
Bij dat graf lazen Allen Ginsberg en Bob Dylan uit Mexico City Blues, een dichtbundel van Jack Kerouac. Dat lezen zit niet in de paar seconden die nu op YouTube staan. Wat we wel te zien krijgen - en nog niet te horen - is Bob Dylan die speelt op het door Allen Ginsberg meegebrachte harmonium.
Hoeveel seconden van de 1975-film krijgen we te zien in het reclamefilmpje? Ik heb het niet geklokt, maar als ik een schatting zou moeten maken, zou ik zeggen ergens tussen de 5 en de 10 seconden. Niet meer.
Het is genoeg om me te doen verlangen naar die film.

~ * ~ * ~ * ~

23 mei, vandaag drieënveertig jaar geleden speelde Bob Dylan een niets ontziende versie van "Idiot Wind" tijdens een concert in Fort Collins, Colorado. Die "Idiot Wind" is te horen op het album Hard Rain en te zien in de gelijknamige concertfilm.
Een aantal jaren geleden maakte ik een screenshot van een getergde Dylan die de woorden van "Idiot Wind" het publiek in spuugt op die dag in mei in Fort Collins. Het screenshot heeft jaren in de zijbalk van deze blog gestaan, een paar jaar geleden heb ik die afbeelding van de blog gehaald. 
Het grappige is dat ik die afbeelding, het screenshot dat ik ooit maakte, steeds vaker op internet tegenkom. Vandaag nog (zie hier). Blijkbaar ben ik niet de enige die deze foto een goede weergave van het het concert op 23 mei 1976 vindt.


~ * ~ * ~ * ~

I can’t feel you anymore, I can’t even touch the books you’ve read
Every time I crawl past your door, I been wishin’ I was somebody else instead
Down the highway, down the tracks, down the road to ecstasy
I followed you beneath the stars, hounded by your memory
And all your ragin’ glory

~ * ~ * ~ * ~

"Hé, met mij."
"Zeg het eens."
"Heb jij dat kaartje nog gestuurd?"
"Dat zou jij toch doen."
"Nee, jij! Dat heb ik je nog gevraagd!"
"Nou, dat had ik niet begrepen."
"Lekker dan."
"Stuur ik er morgen toch alsnog eentje."
"Da's natuurlijk te laat, hè."
"Kan toch nog wel..."
"Nee joh, morgen is hij al jarig."
"O, morgen al."
"Verdomme. Ik vroeg je een simpel iets te doen..."
"Sorry hoor, ik heb je gewoon niet goed begrepen."
"Ik los het wel weer op."
"Maar ik kan toch alsnog..."
"Nee, laat maar. Ik stuur morgen wel een kaartje digitaal."
"Of je laat een bosje bloemen bezorgen."
"Nah... Ik bedenk het wel wat 't gaat worden. Komt goed."
"Doe je het wel namens ons samen dan?"
"Als je meebetaalt wel, ja."

Geen opmerkingen: