Uitgebracht: 16 november 1973
Illustratie: Richard Kenerson (zeefdruk)
Art-director: John Berg
De exacte datum waarop Bob Dylan het contract tekende bij Asylum, heb ik nergens kunnen vinden. Mogelijk is er ook helemaal geen contract. Volgens Rolling Stone was het een gentlemen’s agreement, bezegeld met een handdruk.
Daardoor is het ook niet duidelijk wat het aandeel van de Dylan elpee is in de overstap van de zanger naar een andere platenmaatschappij, na 12 jaar bij Columbia Records.
Volgens het ene verhaal is de elpee een wraakactie van de verliezende firma, om de afvallige artiest belachelijk te maken door het uitbrengen van ondermaats materiaal. Anderen menen dan weer dat het de laatste strohalm is, waarna Dylan de knoop doorhangt en de overstap maakt. Weg van de firma die hem beschouwt als een has-been en hem liever kwijt dan rijk is.
In ieder geval, voor het eerst heeft Bob Dylan geen inspraak in de hoes rond een van zijn platen. Omdat aan Dylan vragen om te poseren voor een hoesfoto geen optie is, moet de grafische afdeling aan de slag met bestaand materiaal.
De keuze valt op een foto van Al Clayton, die eerder al werd afgedrukt op de binnenhoes van Self Portrait.
Op de foto, gemaakt op 3 mei 1969, staat Dylan die, samen met enkele muzikanten, luistert naar een playback van een opname, terwijl zijn zoontje Jesse op de grond dolt.
Ene Richard Kenerson gebruikt een uitvergroting van Dylans hoofd van deze foto als basis voor een zeefdruk. Het portret in profiel is geplaatst voor een metaalachtige, zilverkleurige achtergrond en vervolgens opgeleukt met een rode, gele, paarse en zwarte streep.
Het blijft gissen naar de bedoeling.
Linksboven staat het logo van de platenmaatschappij en rechtsboven, in zwarte letters de titel: Dylan. Verticaal daaronder: een opsomming van de songs.
Die songtitels worden op dezelfde plaats op de achterzijde nog eens herhaald. Veel meer informatie is er niet te vinden op de hoes. Verder staat er enkel nog: "Back cover photograph and album design by John Berg." Merkwaardige informatie, omdat de afbeelding van de voorzijde hier wordt hernomen, zij het in een wat soberder uitvoering, zonder de gekleurde strepen. Misschien leverde Berg de foto die er overheen is geplaatst: iets wat nog het meeste lijkt op keien in een rivierbedding.
Een paar weken na het uitbrengen van de elpee, verschijnt er ook een single: ‘A Fool Such As I’. Voor de promotie daarvan heeft men blijkbaar inmiddels wel een recentere foto van de zanger gevonden. Op de zwart-wit foto, gemaakt tijdens de filmopnamen voor Pat Garrett and Billy the Kid, kijkt Dylan met een blik die het midden houdt tussen geamuseerd en geërgerd, loensend in de lens.
Was dit geen beter beeld geweest voor de hoes?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten