Dylan kort #1098

Er zijn wat zaken blijven liggen, simpelweg omdat ik op dit moment veel tijd steek in iets anders. Wat dat anders is, laat ik op een later moment weten. Voor nu een korte inhaalslag.

Setlist 3 april: Things have changed / She belongs to me / Beyond here lies nothin' / What good am I ? / Waiting for you / Duquesne whistle / Pay in blood / Tangled up in blue / Love sick / [intermission] / High water (for Charley Patton) / Simple twist of fate / Early Roman kings / Forgetful heart / Spirit on the water / Scarlet town / Soon after midnight / Long and wasted years / [encores] / All along the watchtower / Blowin' in the wind
Setlist 4 april: Things have changed / She belongs to me / Beyond here lies nothin' / Waiting for you / Duquense whistle / Huck's tune / Pay in blood / Tangled up in blue / Love sick / [intermission] / High water (for Charley Patton) / Simple twist of fate / Early Roman kings / Forgetful heart / Spirit on the water / Scarlet town / Soon after midnight / Long and wasted years / [encores] / All along the watchtower / Blowin' in the wind
Het meest verrassende aan deze setlists is natuurlijk het live-debuut van 'Huck's tune'.
The Art of McCartney: Later dit jaar verschijnt het tribute-album The Art of McCartney en Bob Dylan zal op dit album te vinden zijn. Waarschijnlijk zal Dylans bijdrage het nummer 'Things we said today' zijn, zie hier.
Hallo Venray: Een paar dagen geleden schreef i khier over het nummer 'Bob Dylan lyrics' van Hallo Venray. Harry stuurde mij een link naar de bijbehorende videoclip, zie hier.
Cover: Gertjan tipte mij toch eens te luisteren naar 'Girl from the North country' door 'Sir' Oliver Mally. Ik heb al wel gezocht, maar het nummer nog niet gehoord. Ik geef bij deze de tip graag door. [met dank aan Gertjan]

6 opmerkingen:

Cas zei

Veel Dylan liefhebbers zullen opgekeken hebben bij het nieuws over Dylan's bijdrage aan het Paul McCartney tribute album The Art of Paul McCartney, dat later dit jaar uit zou gaan komen. Bob Dylan & Paul McCartney, een onwennige combinatie (net zoals in 1999 de combinatie Dylan met die andere Paul, Paul Simon). Welk Paul McCartney nummer zou geschikt zijn om door Dylan te worden gecoverd? Geen enkele, roepen de meeste Dylan fans dan. Allemaal, roep ik (want een cover door Dylan, welk nummer dan ook, blijkt altijd goed). Niet helemaal duidelijk is nog welk McCartney nummer het zal worden. Aanvankelijk viel de songtitel For No One (uit 1966), een dag later werd het Things We Said Today (1964). Dit nummer is weliswaar nu bekend als een McCartney compositie, maar is uiteraard een volwaardige Beatles nummer, en vaak door The Beatles live uitgevoerd, met name in 1964, 50 jaar geleden dus.
Overigens zou het niet de eerste keer zijn dat Dylan een McCartney compositie uitvoert. Twee keer eerder hebben we dit al mogen meemaken. Mijn vraag aan jou is: welke twee McCartney composities heeft Bob Dylan al uitgevoerd? Ik maak het je makkelijk: beide nummers zijn bekend in versies van The Beatles (je hoeft dus niet te gaan graven in McCartney's post-Beatles periode, dus geen Wings of nog later, dat scheelt nogal). Let op: het nummer Nowhere man, ooit door Dylan live gespeeld, is van John Lennon, en Something en Here comes the sun, eveneens door Dylan uitgevoerd, zijn van George Harrison.

Anoniem zei

yesterday + help

tom zei

Ik was altijd in de veronderstelling dat Help een Lennon-nummer is, maar ik kan me vergissen. Yesterday lijkt mij goed. Of vergis ik me Cas?

Cas zei

Je hebt gelijk Tom, Help! is inderdaad een John Lennon nummer. Yesterday is trouwens goed, we hebben er dus eentje binnen, maar nu nog het tweede McCartney (Beatles) nummer dat Dylan ooit (niet zo lang geleden) uitvoerde...

Anoniem zei

Dylan heeft "I Wanna Hold Your Hand" opgenomen in mei 1964. Maar dat is volgens mij een Lennon/McCartney compositie.

M&A

Cas zei

Jullie hebben nog de uitslag tegoed van de quizvraag Welke twee Paul McCartney-composities heeft Bob Dylan al eerder uitgevoerd. Het antwoord is: inderdaad Yesterday, en Hello Goodbye. Dylan's cover van Yesterday is binnen Dylan's "fanbase" uiteraard overbekend, maar gek genoeg daarbuiten een stuk minder. Je kunt nog steeds iemand die al wel bekend is met Dylan's werk nog steeds verrassen met het nieuwtje dat zelfs Bob Dylan Yesterday ooit heeft gecoverd. Dylan coverde Yesterday waarschijnlijk spontaan vanwege de aanwezigheid van ex-Beatle George Harrison tijdens hun gezamenlijke studio sessie in de Columbia studio in New York op 1 mei 1970. (George Harrison was trouwens ook de enige aanwezige Beatle bij de originele opname door Paul McCartney in 1965). Het tweede McCartney nummer waarvan een Dylan uitvoering bestaat is Hello Goodbye. O ja? zeg je dan verbaasd, ja dus, luister maar eens naar de aflevering Hello van Theme Time Radio Hour (seizoen 2, aflevering 1, ook bekend als: aflevering 51). Voordat Dylan de laatste track, Hello Goodbye door The Beatles afspeelt, reciteert hij de gehele tekst van het nummer, van begin tot einde. Prachtig, en het doet me dan ook een groot genoegen te zien dat vanaf vandaag alle 100 afleveringen van de complete serie van 3 seizoenen van Theme Time Radio Hour op internet zijn geplaatst. Veel luisterplezier! O ja, nog even over Hello Goodbye, de versie van The Beatles: velen beschouwen dit als een niemendalletje, een throwaway bijna maar het aardige aan Hello Goodbye is dat George Harrison gedurende het hele nummer voor het eerst viool speelt (en daarna nooit meer)!