Lotgevallen 63 - door Leo Lotterman

GIRL FROM THE NORTH COUNTRY

Ik dacht zomaar aan Bob Dylan. Dat gebeurt wel vaker. Eigenlijk denk ik elke dag wel eventjes aan hem. Net als aan Jan Wolkers. Omdat al hun liedjes en boeken mij altijd, echt altijd, iets geven. Welk iets verschilt per keer en is daarom niet zo interessant. Het gaat erom dát het iets doet met je. Zo overviel mij vanochtend het lied "Girl From The North Country". Ik zong het ineens toen ik de trap afliep. Een ontroerend nummer over een voorbije liefde. De zanger verlangt haar niet terug, nee, hij wil alleen maar zeker weten dat het met zijn vroegere lief goed gaat. Please see if she’s wearing a coat so warm / to keep her from the howlin’ winds. Kwetsbaar en onzeker is hij nog steeds: zou ze zich mij nog wel herinneren, vraagt de zanger zich af. Het is een van de liefdevolste liedjes die ik ken. Ik ben Bob Dylan echt dankbaar voor dit nummer.

Geen opmerkingen: