Dylan kort #1036

Shadows In The Night: Aangezien er nog steeds geen officiële aankondiging van dit album is, kunnen we concluderen dat dit album niet op 22 of 26 augustus gaat verschijnen. Aangezien "Full Moon And Empty Arms" nog steeds op Dylans officiële website te beluisteren is, ga ik er van uit dat de uitgave van Shadows In The Night alleen uitgesteld is.
Lost On The River; The New Basement Tapes verschijnt op 11 november. Lost On The River bevat twintig nummers. De teksten voor deze nummers werden door Bob Dylan in 1967 geschreven en door een groot aantal muzikanten, onder leiding van T. Bone Burnette op muziek gezet. Inmiddels is een nummer van Lost On The River, "Nothing To It", als video verschenen, zie hier.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik nog niet diep onder de indruk ben van "Nothing To It". Misschien is dat een kwestie van nog even wennen, misschien ook niet. Dit nummer is in ieder geval geen Dylan (mijn denkfout, ik luisterde aanvankelijk met een verkeerd verwachtingspatroon). Dat zal voor alle nummers op Lost On The River gelden. Het is afhankelijk van je perspectief, vanuit welke hoek je naar dit album kijkt. Aan de ene kant kan Lost On The River bekeken worden als een album vol Dylan-covers. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat covers niet mijn ding zijn. Die blik tempert mijn enthousiasme voor Lost On The River. Aan de andere kant biedt Lost On The River de mogelijkheid om een aantal nooit eerder gepubliceerde songteksten van Dylan te horen. Dat maakt mij dan weer wel enthousiast. 
Laat er geen twijfel over bestaan, ik zal Lost On The River zeker aanschaffen. Maar tussen nu en de dag van uitgave van dit album moet ik mezelf nog overtuigen van het feit dat dit geen nieuw Dylan-album is. Als me dat lukt, kan ik - hoop ik - Lost On The River met de juiste instelling beluisteren: een mogelijkheid om nooit eerder gehoorde Dylan-songteksten tot me te nemen.
De tracklist: Down On The Bottom / Married To My Hack / Kansas City / Spanish Mary / Liberty Street / Nothing To It / Golden To Silver Judas / When I Get My Hands On You / Ducan And Jimmy / Florida Key / Hidee Hidee Ho #11 / Lost On The River #12 / Stranger / Card Shark / Quick Like A Flash / Hidee Hidee Ho #16 / Diamond Ring / The Whistle Is Blowing / Six Months In Kansas City (Liberty Street) / Lost On The River #20
Een paar dingen: ik vermoed dat "Kansas City", "Liberty Street" en "Six Months In Kansas City (Liberty Street)" drie verschillende nummers zijn waarvoor dezelfde songtekst van Dylan is gebruikt. En is "Duncan And Jimmy" en een Dylan-rewrite van "Duncan And Brady"?
The Complete Annotated Lyrics schijnt niet meer te verschijnen en vervangen te zijn door The Lyrics Since 1962. The Lyrics Since 1962 schijnt een vuistdik boek te worden met daarin niet alleen de eerder in Lyrics 1962 - 2001 verschenen songteksten, aangevuld met de songteksten sinds 2001, maar ook tekstvarianten zoals bijvoorbeeld tijdens concerten gezongen. Er is nog veel onduidelijk over dit boek (en dat terwijl het in oktober moet verschijnen). De prijs, volgens de eerste berichten, zal stevig zijn: ongeveer 150 euro. Ik heb berichten gehoord dat het boek in een gelimiteerde oplage uitgegeven zal worden. Aan de andere kant heb ik ook al berichten over een goedkopere paperback-editie gelezen. Het is te hopen dat uitgever Simon & Schuster binnen afzienbare tijd meer duidelijkheid geeft.
Setlists: 18 augustus, 19 augustus, 20 augustus. [geen verrassingen]
OxTango Music: Patrick maakte me er op attent dat OxTango Music binnenkort twee Dylan-titels uitbrengt: The Complete Basement Tapes (4 cd) en Historic Live 1965 & 1966 (2 cd). Het is mij niet geheel duidelijk of het hier om zogenaamde 'grijze releases' of bootlegs gaat. Welke van de twee het ook is, het is maar de vraag in hoeverre deze uitgaven iets bevatten wat we nog niet kenden.
Charles Bukowski: Bert stuurde mij een foto van een pagina uit Vrouwen van Charles Bukowski. Op die foto lees ik de volgende zinnen: "Bobby zette zijn cassette-recorder aan. De muziek sloeg als een golf over de achterbank. Bob Dylan." [met dank aan Bert!]
Dat mailtje van Bert herinnerde mij er aan dat ik Women van Bukowski nog op het stapeltje nog-te-lezen-boeken heb liggen. Na wat bladeren vond ik het: "Bobby turned on the tape deck. The music hit the back seat like a wave. Bob Dylan." (Virgin Books, 2009; blz. 188).
Dat mailtje deed mij gelijk aan nog twee zaken denken: 1. In Love Is A Dog From Hell van Bukowski staat een gedicht waar Dylan in genoemd wordt. 2. Ik heb ooit een ander boek van Bukowski gelezen (proza) waar Bob Dylan in voorbij komt, maar ik weet niet meer welk boek. De vraag welk boek dat geweest is houdt mij al een tijdje bezig. Het is een al-jaren-knagende-vraag.

4 opmerkingen:

Herman Tulp zei

Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat het album nog niet wordt uitgebracht. Het nummer dat Bob op zijn website heeft laten zetten is niet erg wervend, met op z'n minst twee echt akelig vals gezongen woorden erin. Dat ken ik van geen andere Dylan studio-opname. En als de rest ook jaren-50 covers zijn wordt het wellicht een deprimerende misser. Friend of the Devil, Mutineer, dat soort covers door Dylan ooit live gespeelde opgenomen in de studio zou ik een feest vinden. Maar het kan ook zijn dat het album ineens eerst alleen digitaal wordt uitgebracht, de beste manier om er nog veel poen mee te verdienen. Een hartelijke groet uit Groningen, Herman

Anoniem zei

Lost on the River is een geval apart. Het zijn dus covers en originelen tegelijk. Nothing to It heeft een beetje een Beatles-sfeertje wat eigenlijk helemaal niet bij The Basement Tapes past, maar ik kan het op zich wel waarderen. De truc is om dit inderdaad niet te beschouwen als een Dylan-plaat, maar je gaat je natuurlijk toch afvragen hoe het zou hebben geklonken met The Band.
Frans

Ton zei

Hoi Tom,

Bij mijn zoektocht op het net voor meer info over het "lyrics" boek zag ik gisteravond tot mijn verbazing een publicatiedatum van 1 oktober 2015 staan op de site van S & S.
(https://catalog.simonandschuster.com/TitleDetails/TitleDetails.aspx?cid=11374&isbn=9781451648768&FilterByName=Pub+Month&FilterBy=24&FilterVal=October+2015&ob=0&pn=1&ed=&showcart=N&camefrom=&find=&a=)

Hoe dit te rijmen is met het feit dat dit te vinden is in de najaar catalogus 2014 is me onduidelijk, maar ik dacht ik laat het je even weten.

Ton den Ambtman

tom zei

Hoi Ton,
Ik ben er ook nog niet helemaal achter hoe het zit. Ik dacht dat een luxe editie dit jaar uitkomt en volgend jaar een paperback o.i.d. Er is nog een boel onduidelijk. Helaas heb ik de antwoorden ook nog niet.
Groet,
Tom