De afwezigheid van Bob Dylan

Soms komen zaken toevallig samen, al gebeurt dat natuurlijk vaak alleen in de geest van degene die het overkomt. Vanochtend overkwam het mij.
Eerst moet ik terug naar gisteren. Gisteren was ik op een platenbeurs en daar vond ik de elpee Lasso from El Paso van Kinky Friedman. Die plaat wil ik al een tijdje hebben vanwege de afwezigheid van Bob Dylan op die plaat. Ja, je leest het goed: de afwezigheid van Bob Dylan.
Het volgende is namelijk het geval. Op Lasso from El Paso staat een live-versie van 'Sold American'. Dat nummer werd opgenomen tijdens het concert op 23 mei 1976 in Fort Collins. Tijdens dit concert werden ook een aantal nummers voor Dylans album Hard rain opgenomen.
De credits op de hoes van Lasso from El Paso beweren het volgende: '"Sold American" recorded live with Bob Dylan and The Rolling Thunder Revue at Ft. Collins, Colorado.'
Dit klopt niet. 'Sold American' is wel opgenomen tijdens een concert van The Rolling Thunder Revue, maar Bob Dylan is niet op Lasso from El Paso te horen.

Naar vanochtend.
Vanochtend speurde ik wat op het internet naar berichten over Bob Dylan. In een bericht over het postuum verschenen album Out among the stars van Johnny Cash las ik het volgende:  'Die positie [tweede plaats in de album Top 50] is nu ook weggelegd voor Out Among The Stars, een album met 12 nummers opgenomen in 1981 en 1984. Daaronder duetten met zijn vrouw June Carter en Bob Dylan.' Even slaat de schrik mij om mijn hart. Ik heb de nieuwe plaat van Johnny Cash aan mij voorbij laten gaan en nu blijkt dat er een duet met Bob Dylan op staat!
Ik was het internet al aan het afzoeken op koopzondagen, op een plek waar ik die nieuwe Cash vandaag nog op de kop kon tikken, toen ik zo verstandig werd om eerst nog even te kijken of die bewering dat Dylan te horen is op Out among the stars wel klopt. Nergens anders vond ik melding van Dylan op Out among the stars en dus ga ik er voorlopig maar van uit dat bovenstaande een foutje in de berichtgeving is.

Nogmaals terug naar gisteren.
Bij een andere handelaar vond ik in een van de curver-kratjes met een prijskaartje 'als het nog goedkoper wordt, is het crimineel' de dubbel-elpee Fill your head with rock. Dit verzamelalbum kom je vaker tegen en eigenlijk heb ik er geen interesse in. Waar ik wel interesse in heb, is het boekwerk dat bij deze plaat hoort te zitten. In dit boekwerk, zo wist ik, wordt reclame gemaakt voor een aantal albums van Bob Dylan (zie afbeelding) terwijl Bob Dylan niet op Fill your head with rock te horen is.
Zoals ik al zei kom je dit album zeer regelmatig tegen, maar nog nooit had ik een exemplaar gevonden met in de hoes nog het bijbehorende boekwerk. (Oké, één keer eerder was ik dat boekwerk tegengekomen, maar dat was dusdanig aangetast door muizentanden en schimmel dat ik het toen niet gekocht heb.)
Gisteren had ik mazzel, gisteren zat het boekwerk wel in het gevonden exemplaar.
Na wat babbelen met de verkoper kon ik het boekwerk meenemen en mocht ik de plaat laten staan.
En voor welke plaat wordt in het boekwerk van Fill your head with rock vooral reclame gemaakt? Juist, voor Nashville skyline, het album waarop wel een duet van Bob Dylan en Johnny Cash te horen is.

(O ja, voor de liefhebbers van covers: op Lasso from El Paso staat Friedmans versie van Dylans 'Catfish'.)

Geen opmerkingen: