50th Anniversary Collection 1964 - deel 2 (elpees 5 t/m 9)

Het heeft even een paar weken geduurd voor ik toe kwam aan het schrijven van het tweede deel van mijn stuk over 50th Anniversary Collection 1964 (deel 1 staat hier). Voor ik begin aan deel 2 nog even dit: In deel 1 schreef ik onder andere over de opnamen die gemaakt zijn tijdens Bob Dylans bezoek aan Eric von Schmidt. Dat deze opnamen tot de meest opmerkelijke opnamen op 50th Anniversary Collection 1964 behoren staat voor mij buiten kijf. Het loont zeker de moeite om - voor je naar deze opnamen luistert - het artikel over deze opnamen dat te vinden is in The Telegraph 44 (winter 1992) te lezen.

Columbia Studios, New York, New York June 9, 1964:
1. DENISE (3:01)
2. IT AIN’T ME, BABE # 1 (2:07)
3. SPANISH HARLEM INCIDENT # 3 (3:09)
4. SPANISH HARLEM INCIDENT T# 3 (1:31)
5. BALLAD IN PLAIN D # 2 (2:02)
6. I DON'T BELIEVE YOU # 1(4:07)
7. I DON'T BELIEVE YOU # 3 (3:56)
8. CHIMES OF FREEDOM # 1 (3:12)
9. CHIMES OF FREEDOM # 3 (3:07)
10. MR. TAMBOURINE MAN # 1 (:46)
11. BLACK CROW BLUES # 1 (1:20)
12. BLACK CROW BLUES # 2 (3:48)
13. I SHALL BE FREE NO. 10 # 1 (:50)
14. I SHALL BE FREE NO. 10 # 2 (3:17)
15. I SHALL BE FREE NO. 10 # 3 (5:09)
16. I SHALL BE FREE NO. 10 # 4 (4:43)

Het eerste dat opvalt bij het bekijken van de hoes en het platenlabel is dat beide de datum 4 juni 1964 geven voor de opnamesessie voor Another Side Of Bob Dylan terwijl al jaren vast staat (of is het een aanname?) dat deze opnamesessie plaats vond op 9 juni 1964.
Deze outtakes van de sessie voor Another Side Of Bob Dylan zijn - samen met de opnamen van Dylans concert in Royal Festival Hall en de Eric von Schmidt-tape - het beste dat 50th Anniversary Collection 1964 te bieden heeft. Ik loop de opnamen even een voor een langs:
1. Piano, harmonica en zang. Dit klinkt als een vroege versie van "Black Crow Blues".
2. Bijna identiek aan de versie op Another Side Of Bob Dylan. Aan het begin van het tweede couplet breekt de opname af. Nadat de opname afbreekt krijgen we nog een paar seconden mondharmonica.
3. Schitterende, ingetogen versie. Begint met harmonica. Iets meer vertellend dan gezongen aan het begin van het nummer.
4. Een incomplete take van nogmaals "Spanish Harlem Incident".
5. Een fragment van "Ballad In Plain D", met meer compassie gezongen dan de versie op Another Side Of Bob Dylan.
6. Dylan zingt "It seems like we never have met" (1x). Al zingende lijkt Dylan nog te zoeken naar de juiste melodie voor de woorden, de juiste intonatie.
7. Dylan zingt "I don't understand...". Meer uptempo gezongen dan de vorige versie. Deze take ligt dichter bij de versie op Another Side Of Bob Dylan dan de voorgaande take. Halverwege struikelt Dylan over de tekst (even).
8. De melodielijn is wat vlakker dan op Another Side Of Bob Dylan. Een wat meer ingetogen versie van de bekende versie.Op het moment dat Dylan zijn tekst kwijt is, breekt de opname af.
9. Harmonica. Meer staccato gezongen dan vorige versie. Breekt af.
10. Enkele seconden van een duet met Jack Elliott.
11. Gitaar (!) en zang. Schitterend! Helaas incompleet.
12. Gitaar, harmonica en zang. Een andere melodielijn. (Driekwarts maat?) Bluesy.
13. Kort. Breekt af.
14. Dylan zingt: "Shadow boxing with myself one day." Dylan lacht hoorbaar tussendoor. Raakt even tekst kwijt en wordt onderbroken door producer Tom Wilson.
15. Ligt dichter bij de uitgebrachte versie. Dit klinkt (bijna) als de Another Side-versie. Tweede of derde couplet begint anders dan op Another Side. Dylan struikelt over tekst. Heeft t.o.v. Another Side een extra couplet. Breekt voortijdig af, bijna compleet.
16. Dylan zingt: "Shadow boxing in the middle of the day". En "20, Gonna knock you flatter than a penny." Hij rijmt "Tuba" op "Cuba". Ook deze take heeft een extra couplet: "I might go into entertainment...". Breekt helaas af.

Freebody Park, Newport, Rhode Island July 24, 1964
Newport Folk Festival afternoon workshop
1. IT AIN’T ME, BABE (3:47)

Een field-recording? Magere geluidskwaliteit.

Freebody Park, Newport, Rhode Island July 24, 1964
Newport Folk Festival evening
1. ALL I REALLY WANT TO DO (3:40)
2. TO RAMONA (4:25)

Betere geluidskwaliteit dan vorige opname. Tijdens "To Ramona" maakt Dylan een foutje op de gitaar, maar laat zich hier niet door afleiden en gaat gewoon verder.

Forest Hills Tennis Stadium, New York, New York August 8, 1964 (Joan Baez concert)
1. MAMA, YOU BEEN ON MY MIND W. JOAN BAEZ (2:35)
2. IT AIN'T ME, BABE W. JOAN BAEZ (3:51)
3. WITH GOD ON OUR SIDE W. JOAN BAEZ (5:33)

Slechte geluidskwaliteit. Bij dit soort opnamen wordt het weer duidelijk waarom 50th Anniversary Collection 1964 is uitgebracht: het behouden van copyrights. Het gaat niet om een zo goed mogelijk product op de markt te brengen, maar copyrights en daarvoor moet alles uitgebracht worden. Ook de opnamen die niet goed van geluidskwaliteit zijn.

Town Hall, Philadelphia, Pennsylvania October 10, 1964
1. THE TIMES THEY ARE A-CHANGIN’ (3:33)
2. GIRL FROM THE NORTH COUNTRY (4:06)
3. WHO KILLED DAVEY MOORE? (3:40)
4. TALKIN’ JOHN BIRCH PARANOID BLUES (4:12)
5. TO RAMONA (5:11)
6. BALLAD OF HOLLIS BROWN (5:48)
7. CHIMES OF FREEDOM (7:18)
8. I DON'T BELIEVE YOU (4:18)
9. IT'S ALRIGHT, MA (I'M ONLY BLEEDING) (9:54)
10. MR. TAMBOURINE MAN (7:00)
11. TALKIN’ WORLD WAR III BLUES (5:39)
12. A HARD RAIN'S A-GONNA FALL (7:44)
13. DON'T THINK TWICE, IT'S ALL RIGHT (4:20)
14. ONLY A PAWN IN THEIR GAME (4:53)
15. WITH GOD ON OUR SIDE (6:35)
16. IT AIN'T ME, BABE (4:25)
17. THE LONESOME DEATH OF HATTIE CARROLL (6:19)
18. ALL I REALLY WANT TO DO (3:20)

Dit is een beproeving voor de oren. Een audience tape. Naarmate de tape vordert lijkt de geluidskwaliteit achteruit te gaan. Historisch misschien belangrijk en zeker de moeite waard om een keer te beluisteren. Maar dit zijn geen opnamen die je regelmatig voor je plezier zult opzetten, vanwege de geluidskwaliteit. Ik heb deze opnamen nu één keer gehoord en ik verwacht niet binnen afzienbare tijd nog een tweede keer naar de opnamen van Town Hall 1964 te luisteren.

Masonic Memorial Auditorium, San Francisco, California November 27, 1964
1. GATES OF EDEN (6:04)
2. IF YOU GOTTA GO, GO NOW (2:54)
3. IT'S ALRIGHT, MA (I'M ONLY BLEEDING) (8:26)
4. TALKIN’ WORLD WAR III BLUES (5:29)
5. DON'T THINK TWICE, IT'S ALL RIGHT (4:03)
6. MAMA, YOU BEEN ON MY MIND with JOAN BAEZ (2:17)

Wederom een audience tape, maar van een betere kwaliteit dan de opnamen van Town Hall 1964. "Gates Of Eden" is niet helemaal compleet. Dylan heeft er hoorbaar lol in. Geen onaardige tape gezien het feit dat dit 50 jaar geleden vanuit het publiek werd opgenomen.

Civic Auditorium, San José, California November 25, 1964
1. THE TIMES THEY ARE A-CHANGIN’ (3:17)
2. TALKIN’ JOHN BIRCH PARANOID BLUES (3:36)
3. TO RAMONA (4:20)
4. GATES OF EDEN (7:34)
5. IF YOU GOTTA GO, GO NOW (2:26)
6. IT'S ALRIGHT, MA (I'M ONLY BLEEDING) (7:30)
7. MR. TAMBOURINE MAN (6:02)
8. A HARD RAIN'S A-GONNA FALL (6:15)
9. TALKIN’ WORLD WAR III BLUES (4:43)

10. DON'T THINK TWICE, IT'S ALL RIGHT (4:21)

Aan het begin van het eerste nummer is het gesprek tussen enkele mensen in het publiek duidelijk te verstaan. Halverwege het eerste nummer wordt de geluidskwaliteit iets beter. De geluidskwaliteit van deze opname is redelijk, behalve als Dylan op zijn mondharmonica speelt. Het schelle geluid van dit instrument is enorm vervormd op deze opnamen. Af en toe zijn er wat drop outs hoorbaar. Tijdens "It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)" is er een korte onderbreking (wisselen van tape?), wat jammer is. Dit klinkt als een goede versie. Geen onaardige tape. Ik denk dat dit concert - mocht er ooit een tape in een echt goede geluidskwaliteit opduiken - erg goed zou kunnen blijken te zijn.

Tot slot: opvallend is hoe veelvuldig het publiek anno 1964 nog durfde te lachen tijdens een Dylan-concert. Dat mis ik nu soms wel eens, dat gelach tijdens concerten. Dylan heeft meer humor in zich dan wij heden ten dage erkennen.

Met dank aan Arie en Rob, de mannen die mee dachten en met suggesties kwamen.

Geen opmerkingen: