Waarom heb ik godverdomme gekeken? Zelden heb ik zo last gehad van plaatsvervangende schaamte.
Matthijs van Nieuwkerk meldt dat Dylan zich heeft laten censureren voor zijn concerten in China. Onzin natuurlijk. Vervolgens verplaatst Van Nieuwkerk Dylans verjaardag van dinsdag (24 mei) naar maandag, let wel, dit leest hij gewoon voor. Is er dan niemand die van te voren even de feitjes controleert? Blijkbaar niet.
En dan moet het gesprek nog losbarsten, waarom kijk ik nog?
Ik weet het ècht niet meer.
Masters of war schijnt een protestsong tegen de oorlog in Vietnam te zijn, onzin.
De aanwezigen vragen zich af waarom Dylan heeft gekozen om religieuze platen te maken. Verkeerde gedachtengang: God heeft Dylan gekozen, niet andersom - lees de interviews maar - & ook voor een rechtgeaarde atheïst als ondergetekende staat het als een paal boven water: God heeft Dylan gekozen & niet andersom.
Acht minuten mogen platitudes over elkaar heen duikelen: Dylan kan niet zingen, Dylan treedt nog 150 (niet waar) keer per jaar op, maar je kunt beter niet gaan.
Er is nog veel meer onzin uitgekraamd, ik heb het verdrongen.
Ik heb de aflevering van De Wereld Draait Door opgenomen, ik ga de opname vanavond nog wissen.
Begrijp me niet verkeerd: men moet vooral vinden van Dylans muziek wat men er van vindt, maar als er dan aandacht aan geschonken moet worden in een televisieprogramma, zorg dan in ieder geval dat je je feiten hebt gecontroleerd.
15 opmerkingen:
ik had al een reactie geplaatst, maar zag een paar minuten later jouw reactie. tja, mijn gedachten heb je aardig verwoord.
Als reactie op de deelnemers aan het gesprek bij dwdd: ik ben zo blij dat ik de concerten van dylan in nederland sinds 1989 heb mogen bijwonen. en zeker de recente concerten. wat een blamage was deze uitzending. ben benieuwd wat volgende week gaat brengen.
Ik ga vanavond in ieder geval een mooie dylan-opname uit china beluisteren.
Zelf had ik ook plaatsvervangende schaamte, vooral voor mijn leeftijdgenoot Iris Koppe. Blowing in de Wind pathetisch geneuzel?? Dan begrijp je er geloof ik niets van.
Typisch zo'n 'Kijk mij, ik ben jong en ik vind Dylan in de 60's hip houding'.
Jammer dat men zo'n nummer niet in een bepaald tijdsbeeld kan plaatsen.
Dat had Mathijs mooi kunnen doen, maar jammer.. nee dus.
Sorry, ik typ te snel: Blowin' in the Wind bedoel ik (geen 'g')
Ik heb alleen de laatste twee minuten gezien, waarin Jan Donkers zei dat Dylan live niet meer om aan te horen is, hij dus nooit meer naar een concert zal gaan, maar dat hij verwacht/hoopt dat Dylan nog veel mooie teksten zal schrijven. Ik denk er precies zo over. Donkers noemde Time Out Of Mind ook Dylan's laatste echt goede album. Ondanks de lovende kritieken (van fans) en het feit dat ik de CD's van daarna ook erg waardeer, deel ik stiekum ook díe mening...
Leuke uitspraak voor een atheïst ... 'Verkeerde gedachtengang: God heeft Dylan gekozen, niet andersom - lees de interviews maar - & ook voor een rechtgeaarde atheïst als ondergetekende staat het als een paal boven water: God heeft Dylan gekozen & niet andersom.'
Die heb ik, als gelovige, deels rondgetwitterd. Want het is zo. Een zoeker komt thuis ...
Ik vond Time Out of Mind wel een lekker klinkende plaat. Maar ik las ooit een interview met Clinton Heylin waarin die eerder kritisch was over deze plaat & ik kon hem wel volgen in zijn kritiek. In de latere opnames heeft Dylan zich ontworsteld aan de invloed van de Lanois-sound. Ik hou toch wel van het meer ongepolijste geluid van Modern Times... het past alvast beter bij het beeld dat ik me vorm van de 'essentie' van Dylan's werk. Voor mij is Modern Times het, voorlopig, laatste hoogtepunt... Ik schat de plaat hoger in de Time Out of Mind. Maar overtuig me, met veel plezier, van het tegendeel! Het plezier zit vooral in het telkens opnieuw met nieuwe oren beluisteren...
Ik heb me kapot geërgerd. Dit waren geen Dylan kenners. Als je al niet eens weet dat masters of war niet over Vietnam gaat, ben je in mijn ogen geen Dylan kenner.
Het domme bakvis geleuterd van de dame aan de tafel waren ook echt een totale aanfluiting.
Ik snap ook niet dat zijn concerten van nu zo afgezeken worden. Als je van mooizingerij houdt ga je naar iemand anders. Dylan is een exclusieve fles wijn die je moet leren drinken en begrijpen.
chateau margot, petrus en een rot schildje.ik geloof dat ik me wel in de mening van schuurman kan vinden. op zich nu wel een vreemde discussie: liefhebbers en dwdd. op een hoger plan tillen?
Nog een kleine aanvulling op mijn met spelfouten goed gevulde vorige reactie. Het stukje over het niet herkennen van de songs en het pas herkennen als ze het volgende dag in de krant lezen wat hij speelde. Mijn vraag is dan wat voor Dylankenner ben je dan, als je niet eens een nummer herkent. Ik vind het toch bijzonder, als je naar een BBC kijkt, dat men daar muzikale legenden meer weet te waarderen en respectvolle programma's maakt. Dat hier weer een van de grootsten de aarde, een legende weer totaal naar beneden wordt gehaald. Is dit dan typisch Nederlands?
Inderdaad, plaatsvervangende schaamte.
De Wereld Draait Door slaat hier inderdaad de plank volledig mis. Omdat het onderwerp Dylan toch wel vaker ter sprake komt in het programma had ik de indruk gekregen dat Matthijs van Nieuwkerk misschien een iets genuanceerdere mening zou hebben. Helaas niet.
Ik word vooral heel erg moe van het cliché taalgebruik. Ik dacht toch echt dat het onder de ook maar enigszins serieuze Dylan-fans ondertussen wel algemeen geaccepteerd is dat je nu echt niet meer met 'de stem van een generatie' kunt komen aanzetten.
Verder lijkt het me als een paal boven water staan dat de muziek van Dylan misschien ietwat meer continuïteit heeft dan vaak wordt beweerd. De Dylan van nu is dezelfde als de Dylan van 1981 en de Dylan van 1963. Religie is vanaf dag 1 een van de belangrijkste ingrediënten van zijn muziek. Door het religieuze karakter van zijn muziek te negeren, vooral die na eind jaren '70, ontken je wat mij betreft zijn hele carrière.
Het is trouwens interessant om te horen dat Jan Donkers gospel blijkbaar geen probleem vindt. Waarom is religie bij Dylan dan wel een probleem? Het lijkt wel alsof - zoals elke keer weer - Dylan iets kwalijk wordt genomen. Ik vermoed een dergelijke redenering: 'Ja, maar eh, die gospellui wisten niet beter en hadden het moeilijk. Dylan zou beter moeten weten.' Of zo.
Of hij nou beter zou moeten weten of niet is natuurlijk wat anders. Waar het om gaat is: Mag de man dat niet allemaal zelf weten? Hij valt er toch niemand lastig mee? Hetzelfde geldt natuurlijk voor zijn optredens: als hij het leuk vindt en er komen mensen kijken, dan heeft er toch niemand last van?
Het hele gedoe getuigt van een kortzichtigheid die kenmerkend is voor een generatie die 'het gevoel van de jaren '60' wil monopoliseren, en triest genoeg, nog steeds Bob Dylan als een soort messias ziet, eindverantwoordelijke voor hun misvormde beeld van de glorieuze jaren '60. Het is jammer dat juist deze 'Dylan-kenners' hierin meegaan en zo deze benauwende visie op Dylan verder verspreiden.
Een positieve noot: het is dan wel verfrissend om te horen dat Adriaan van Dis gelukkig niet deze kortzichtigheid deelt en vrolijk uitroept 'Je mag tot je honderdste blijven zingen voor publiek!'.
Kijk, zo hoort het. Adriaan weet hoe het zit.
Oei, wel een erg lange reactie van mij zie ik net. Sorry hiervoor!
DWDD sloeg gisteravond nergens op:
1 Masters of War zou alleen maar over vietnam gaan?
2 Time Out Of Mind, zijn laatste goede plaat?
en ga zo maar door...
Ik was het wel eens met Adriaan van dis
Martin Bril werd gisteren bij DWDD node gemist. Die kon tenminste zinnige dingen over Dylan vertellen.
En ik ben het met rlschuurman eens: bij de BBC gaat men op een respectvolle manier met muzikale helden om. In Nederland is het kennelijk gebruikelijk om afbreuk te doen aan hun grootheid.
Je punt maken met zo'n opname met een mobieltje is toch te treurig voor woorden. Ik hoop dan ook dat DWDD een fikse boete krijgt opgelegd voor het uitzenden van illegaal verkregen live-muziek prime time op televisie!
Mijn nekharen gaat nog steeds overeind staan als ik Dylan live hoor zingen. Dat was vroeger het geval en dat is het nog steeds!
En zelfs als er helemaal geen geluid meer uit zijn stembanden komt blijft het een belevenis om de man op het podium te zien staan. Over charisma gesproken…
Persoonlyk vind ik Modern Times een zeer goede CD, die komt uit 2005 toch? Verder gaaf dat ze Love Sick noemen, een van mijn favorite nummers. En als Dylan nog elke dag optreedt voor 10,000 mensen dan zou hij per week meer verdienen dan Martijn v. Nieuwekerk in een heel jaar. Niet zo gek dus dat ie blijft zingen.
FF nitpikken... Blind Willie McTell, een geniale opname BTW, komt niet uit de begintijd van Dylan, maar uit de jaren 80.
Dylan 4ever, Martijn U suck!!
Een reactie posten