Box of vision


Een lezer stuurde mij een e-mail met daarin de vraag wat ik van Box of vision vind. Verder vraagt hij o.a. naar de beschikbaarheid van Box of vision aangezien hij nog geen exemplaar in een winkel aangeboden heeft zien worden. Hieronder, voor lezers die met dezelfde vragen zitten, een deel van mijn antwoord.

Allereerst over de beschikbaarheid: mijn exemplaar heb ik gekocht via fanzine Isis (uit Engeland). Isis heeft de Box of vision rechtstreeks uit Amerika geïmporteerd. Later zag ik - maar weet niet of dit nog het geval is - dat de Box of vision ook bij bol.com aangeboden wordt.

De Box of vision is natuurlijk vooral een 'snoepje voor de ogen', het is de schoonheid van het boek, van het product.

In een robuuste 'koffer' zit een map waarin al Dylans cd's - exclusief The Bootleg series - opgeborgen kunnen worden.

Het eerste boek is een stevig gebonden boek met daarin alle hoezen van Dylans albums (exclusief wederom The Bootleg series) afgedrukt op elpee-formaat. Het gros van deze afbeeldingen is ècht schitterend, maar hier en daar lijkt in het drukproces toch iets niet helemaal soepel te zijn verlopen. Zo bevat de bladzijde met daarop de hoes van New morning in mijn exemplaar een (onnodige) vlek.

Het derde boek(-je) bevat informatie over al Dylans albums + een aantal reproducties van advertenties voor albums en singles van Dylan.

De Box of vision is gemaakt om in de eerste plaats Dylans cd's in op te bergen & in de tweede plaats het artwork van Dylans albums op elpeeformaat te laten zien.

Ik zal nooit en te nimmer mijn cd's in de Box of vision opbergen & de elpee's staan ook wel in de kast. Toch is de Box of vision, naar mijn smaak, een mooie aanwinst voor de boekenkast (niet letterlijk aangezien de Box of vision eigenlijk te groot & te zwaar is om in de boekenkast te zetten). Als boek is deze Box of vision misschien het beste te vergelijken met een schilderij. Het dient geen enkele functie, het is gewoon mooi.

Natuurlijk kleven er zeker nadelen aan Box of vision, om te beginnen de prijs.
Bovendien zijn er tekortkomingen: zo is in de map waar de cd's zijn in te schuiven wel plek voor de 2 cd's van het dubbelalbum The Basement tapes, maar kan er maar 1 van de 2 cd's van Bob Dylans greatest hits vol. 2 worden opgeborgen.

Het boek met de reproducties van albumhoezen bevat de hoezen van de Amerikaanse persingen, van iedere hoes - over het algemeen - één versie. Bij Blonde on blonde is niet de hoes van de originele versie opgenomen, maar van de 2de persing, wat ik erg jammer vind.

Box of vision is - denk ik - vooral een prodict voor veelvraten, voor verzamelaars. Box of vision zal je kennis over Dylan / Dylans muziek zeker niet vergroten.
Het is het koffietafelboek 'over the top'.

Ik heb de Box of vision nu reeds een tijdje in huis en zit nog steeds in dubio of ik - wanneer ik voor aanschaf de kennis van nu had over dit boek - Box of vision aangeschaft zou hebben, maar aan de andere kant kan ik niet ontkennen dat ik erg blij ben met mijn Box of vision.

[nb: eigenlijk het het 'ding' Bob Dylan Archive, maar Box of vision - de naam van het bedrijf dat het 'ding' maakt - bekt lekkerder weg...]

1 opmerking:

CultureEye zei

Niets voor mij dat ding