6 december

'Goedemorgen.'
'Goedemorgen. Heb je een goede pakjesavond gehad?'
'Ja prima. Maar goed da's nu weer voorbij. Tijd om Christmas in the heart weer uit 't stof te halen.'
'Wat?!'
'Het is 6 december, tijd om Christmas in the heart te draaien.'
'Christmas in de wat?'
'In the heart... Christmas in the heart, je weet wel, die kerstplaat van Dylan.'
'Dylan?'
'Ja, Bob Dylan.'
'Bob Dylan, dat was toch die vent van "Blowin' in the wind" en "Eve of destruction"? Van die hele protestbeweging tegen de oorlog in Vietnam? Ja toch? Lang haar, stickie erbij. Ha! Mooie kerst zal dat worden!'
'Oooh man. Jíj moet nog een boel leren, hoor ik al.'
'Hè? Hoezo? Hij was toch die uuuh, hoe was 't ook al weer... vannuh... van "Like a rolling stone"?'
'"Like a rolling stone" inderdaad en "Blowin' in the wind" ook, maar de rest wat je uitkraamt, klopt gewoon niet.'
'Niet? Oh. Maar hij heeft dus een kerstplaat gemaakt?'
'Yep. Christmas in the heart, al weer een paar jaar geleden inmiddels. 2009 om precies te zijn.'
'Leeft hij nog dan?'
'Jazeker. Hij maakt nog steeds muziek. Hij geeft nog steeds concerten.'
'Wauw! En ben jij daar wel eens geweest dan?'
'Bij een concert? Jazeker, zo vaak.'
'Tsss. Dat moet wel een belevenis zijn, zo'n ouwe vent met een gitaar en een mondharmonica alleen op een podium. Hoe oud is hij inmiddels al wel niet?'
'Hij is 71 en nee, hij treedt niet meer op met alleen een gitaar en een mondharmonica. Hij speelt met een band.'
'Jeetje, 71 al weer! We worden oud man!'
'Ja... Maar goed, hij heeft dus een paar jaar geleden een kerstplaat gemaakt en nu Sinterklaas weer naar Spanje is vertrokken, ga ik die plaat weer draaien.'
'Is dat nog wat dan, die kerstplaat van 'm?'
'Christmas in the heart is best aardig.'
'Dat klinkt niet heel overtuigend.'
'Weet je wat het is met kerstplaten, kerstplaten da's traditie. Hoe ouder een kerstplaat is, hoe meer traditie erin gekropen is. Snap je?'
'Nee, eigenlijk niet, nee.'
'Nou kijk, Christmas in the heart kwam in 2009 uit. Die eerste kerst vond ik het wel een aardige plaat, niet meer. Kerst 2010, de tweede mogelijkheid om Christmas in the heart te draaien, klonk die plaat al wat beter. Die plaat zat al een beetje in mijn botten. In 2011 kon ik voor de kerst al verlangen naar het horen van Christmas in the heart. Dit jaar is het 't vierde jaar dat ik Christmas in the heart kan draaien. Het voelt al een beetje als traditie. De muziek op die plaat heeft inmiddels een plekje gevonden in mijn geheugen, heeft zich vermengd met herinneringen, snap je? Bij het horen van die muziek komen die herinneringen dan weer boven.'
'Dus als ik het goed begrijp moet ik die Christmas in de weet-ik-veel gewoon kopen, ieder jaar draaien zodat ik over een jaar of vier, vijf met kerst aan vandaag terug kan denken?'
'Zoiets ja.'
'Ja, ja... Ik zal er nog eens over denken...'
'Echt, 't is de moeite waard, hoor.'
'Ja... ik geloof je wel... Ik denk er alleen nog over na.'
'Waar denk je over na dan?'
'Nou... Ans ziet me aankomen...'
'Ik dacht dat jij en Ans...'
'Ja, maar we zijn weer bij elkaar.'
'Echt?'
'Nah, we proberen het.'
'Ook met kerst?'
'Da's wel de bedoeling, ja. Als het goed gaat, tenminste.'
'Koop dan maar die cd van Mariah Carey.'
'Ik denk ook dat Ans dàt leuker vindt, ja.'
'En mocht het nou nog fout gaan tussen jou en Ans, dan kun je altijd alsnog Christmas in the heart kopen.'
'Ja... Schrijf die titel even voor me op, wil je? Gewoon voor de zekerheid.'


Geen opmerkingen: