Dylan & reclame

Op het eerste oog lijkt het misschien allemaal wat ver te gaan, maar als je er eenmaal induikt ontstaat de fascinatie door wat je tegenkomt. Dat is mij in ieder geval overkomen. Ik heb het over reclame. Of, om nog wat duidelijker te zijn, advertenties waarin albums en / of singles van Dylan worden aangeprezen.
In het verleden heb ik hier al eens een aantal advertenties uit dag- & weekbladen geplaatst. Vandaag wil ik een blik werpen op de binnenhoezen van CBS. Ik heb scans gemaakt van de advertenties voor Dylans albums van zes CBS binnenhoezen. Ik heb niet de pretentie dat het beeld met deze zes afbeeldingen compleet is, verre van zelfs. Het is een eerste aanzet.
De afbeelding links komt van een in Nederland gebruikte binnenhoes. Gezien het afgebeelde album - New morning - & het lijstje albums waar reclame voor gemaakt wordt, uit begin jaren zeventig. In de advertentie wordt reclame gemaakt voor Dylans drie meest recente albums - Nashville skyline, Self portrait en New morning - plus het in 1967 uitgebrachte album Greatest hits vol. 3. Zo wordt in deze advertentie de titel geschreven, wanneer je de daadwerkelijke plaat erbij pakt, zul je zien dat de titel moet zijn: Bob Dylan's greatest hits vol. III.
Deze binnenhoes is, met uitzondering van het CBS logo, geheel in zwart-wit. Het logo is zwart-oranje op deze hoes. De combinatie van zwart-wit & oranje wordt ook gebruikt op de twee andere Nederlandse binnenhoezen die ik hier zal laten zien.
Op die tweede binnenhoes (afbeelding rechts) worden drie albums van Dylan afgebeeld: Blonde on blonde, More Bob Dylan's greatest hits & Self portrait. Onder de afbeelding worden deze drie titels nogmaals genoemd & aangevuld met nog drie titels: New morning, Greatest hits & Nashville skyline. In deze advertentie wordt reclame gemaakt voor vier recente albums (Nashville skyline, Self portrait, New morning & More Bob Dylan's greatest hits), aangevuld met twee iets oudere albums: Blonde on blonde en Greatest hits.
Het statische van de vorige binnenhoes is wat verdwenen doordat de afbeeldingen van de albums elkaar overlappen & van een schaduwrand zijn voorzien. Ook is er een oranje kader toegevoegd.Niet alleen bevat deze binnenhoes - net als de vorige binnenhoes - uiteraard het CBS logo, maar ook een tweede logo met daarin de tekst 'the sound of the 70s'. Je ziet dat deze 'slogan' sinds de vorige binnenhoes ook een ontwikkeling heeft doorgemaakt, daar was het nog 'sounds of the 70s on CBS'.
Tot slot valt op - & dit geldt voor alle drie de Nederlandse binnenhoezen - dat de afgebeelde albumhoezen de daadwerkelijke hoezen zijn zoals ze ook in de winkel lagen. Dat lijkt logisch, maar straks komen we nog drie advertenties van binnenhoezen tegen die laten zien dat dit helemaal niet zo logisch is als het lijkt te zijn.
De derde Nederlandse binnenhoes uit de jaren zeventig gaat weer een stapje verder. Voor het eerst is er een foto van Dylan aan de advertentie toegevoegd. Die foto is gemaakt tijdens The Concert for Bangla Desh in augustus 1971.
Bovendien staan ditmaal de advertenties op de binnenhoes niet keurig recht afgedrukt, maar 'artistiekerig' schuin.
Ook in deze advertentie overlappen de afgebeelde hoezen (en de foto) elkaar weer. In deze advertentie afbeeldingen van de hoezen van Dylan & Blood on the tracks. Wie de chronologie van Dylans albums bekijkt, zal concluderen dat tussen het uitbrengen van deze twee albums ook nog Planet waves & Before the flood verschenen. Echter, Planet waves & Before the flood verschenen niet op CBS, maar werden door Asylum uitgebracht. Vandaar dat deze twee platen in de advertentie ontbreken. Begin jaren tachtig kocht CBS de rechten om Planet waves & Before the flood uit te brengen.
Wederom dus aandacht voor Dylans meest recente werk in deze advertentie. In tegenstelling tot de voorgaande twee binnenhoezen, dit keer geen lijstje met albumtitels.Ook is er op deze binnenhoes niks te vinden over 'the sound of the 70s'.
Tot zover de drie Nederlandse binnenhoezen uit de jaren zeventig.
Tijd voor een blik op drie andere, opmerkelijke binnenhoezen.
De afbeelding links is te vinden op een Engelse binnenhoes. Een advertentie voor twee Greatest hits-albums. Eerst maar Greatest hits vol. 1: Deze plaat werd in 1967 in Engeland uitgebracht onder de titel Greatest hits. Voor de hoes van het uitgebrachte album is dezelfde foto gebruikt als de foto in de advertentie. Op de foto op het uitgebrachte album is echter veel meer te zien, bovendien is die hoes in kleur. Ook de tekst op de hoes in de advertentie wijkt nogal af van de tekst op de hoes van het uitgebrachte album. Zo zijn op de hoes van het uitgebrachte album alle songtitels afgedrukt terwijl in de advertentie er drie songtitel uitgepikt zijn om ze op een leesbare grote te kunnen afdrukken.
De afbeelding van de hoes van Greatest hits vol. 2 in deze advertentie maakt dit tot waarschijnlijk de meest absurde advertentie voor albums van Dylan ooit. De afgebeelde plaat Greatest hits vol. 2 bestaat namelijk helemaal niet.
In 1967 werd in onder andere Nederland een Bob Dylan's greatest hits vol. 2 uitgebracht, maar deze plaat heeft niet alleen een andere hoes, maar ook een ander catalogusnummer en bevat niet - zoals in de advertentie staat - de nummers 'Watching the river flow' & 'Lay lady lay'.
De meest logische conclusie lijkt te zijn dat dit een advertentie is voor More Bob Dylan's greatest hits. Dit album werd immers in Amerika uitgebracht onder de titel Bob Dylan's greatest hits vol. II. Bovendien bevat dit album zowel 'Watching the river flow' als 'Lay lady lay'.
Okee, de afgebeelde hoes is dan wel niet helemaal identiek aan het uitgebrachte album, maar dat is wel vaker zo in Engelse advertenties.
Het lijkt allemaal logisch, maar dat is het niet. More Bob Dylan's greatest hits heeft het catalogusnummer 67239 terwijl het afgebeelde album het catalogusnummer 64618 heeft.
Het in de advertentie afgebeelde album Greatest hits vol. 2 bestaat gewoonweg niet. Of CBS Engeland ooit de planning heeft gehad om zo'n album uit te brengen, weet ik niet, maar gezien de advertentie lijkt het daar wel op.
Rechts een advertentie voor Nashville skyline zoals die te vinden is op een Engelse binnenhoes. Deze binnenhoes is onder andere gebruikt voor de Engelse persing van Self portrait. In deze advertentie is wederom het ontwerp van de oorspronkelijke hoes op de schop genomen om niet alleen de albumtitel & Dylans naam goed leesbaar te kunnen weergeven, maar ook vijf songtitels.
Een afbeelding van Nashville skyline op een andere binnenhoes lijkt erg veel op de afbeelding rechts. De laatste advertentie voor vandaag is van een binnenhoes waar niet op staat waar deze hoes gedrukt is. Met dank aan Searching for a gem weet ik dat deze binnenhoes onder andere gebruikt is voor de Duitse persing van New morning.
 In deze advertentie twee albums van Dylan, John Wesley Harding & Nashville skyline. Beide afgebeelde hoezen zijn aangepast zodat Dylans naam & de albumtitel goed leesbaar zijn. Verder valt op dat bij John Wesley Harding geen songtitels afgedrukt zijn terwijl dat bij Nashville skyline wel het geval is. Als we nu deze Duitse advertentie voor Nashville skyline vergelijken met de Engelse advertentie hierboven, zijn de eerste twee zaken die opvallen dat in de Engelse advertentie de albumtitel bovenaan staat met daaronder Dylans naam & de songtitels links staan, terwijl in de Duitse advertentie de albumtitel & Dylans naam omgedraaid zijn & de songtitels onderaan staan.
In de Engelse advertentie worden vijf songtitels genoemd: 'I threw it all away', 'Nashville skyline rag', Girl from the north country', Lay lady lay' & 'Tonight I'll be staying here with you'. In de Duitse advertentie worden vier songtitels genoemd, het zijn de eerste vier die ook in de Engelse advertentie genoemd worden, in precies dezelfde volgorde. Toeval? Ik betwijfel het.
Het aardige van het bekijken van al die reclame is dat er zodoende een aardig beeld ontstaat van hoe CBS Dylans muziek aan de man probeerde te brengen. In veel gevallen doen ze dit door de meest recente albums aan te prijzen, maar zeker niet altijd. Ook valt de aandacht voor verschillende Greatest hits-platen in de advertenties op. In alle afgebeelde advertenties, is er - van Dylans bekendste albums uit de jaren zestig - alleen maar aandacht voor Blonde on blonde. Nergens is er iets te vinden over bijvoorbeeld The Freewhellin' Bob Dylan, Bringing it all back home of Highway 61 revisited. Gezien de tijd waarin de advertenties verschenen - en dan denk ik vooral aan de (tweede &) derde Nederlandse advertentie - is het opvallend dat Pat Garrett & Billy the Kid ontbreekt.
Tot zover de eerste zes advertenties van binnenhoezen. Er moeten er nog veel meer zijn. Bovenstaande is een eerste aanzet. Later meer.

Geen opmerkingen: