aantekening #7320

De film Once Were Brothers: Robbie Robertson and the Band gaat 21 februari in de bioscoop draaien, ik denk aanvankelijk alleen in Amerika. Ergens vrees ik dat deze film lijkt op Robertsons autobiografie Testimony, een boek stampvol borstklopperij en zelfverheerlijking. Ik hoop dat ik het mis heb en ik weet nu al dat als ik de kans krijg dat ik Once Were Brothers ga zien. Bob Dylan schijnt kort in deze film aan het woord te komen, al is dat (voor mij) niet de enige reden om de film te willen zien. The Band heeft schitterende muziek opgenomen - met name Music From Big Pink spreekt mij aan - zie daar de voornaamste reden om Once Were Brothers te willen zien.

~ * ~ * ~ * ~



Een foutje van de drukker, cd gevonden in een van de platenzaken in Leeuwarden.

~ * ~ * ~ * ~

Als je ooit de kans krijgt om een opname van Dylans concert op 16 februari 1994 in Hiroshima te beluisteren, grijp die kans dan. Op ongeveer twee-derde van het concert speelt hij een sterke "Series Of Dreams" en direct daarna een wereldversie van "I And I".
Het is een harde versie van "I And I", veel harder dan de versie die hij in 1984 speelde, zoals op Real Live staat. Het is een versie waarbij je aan het eind eigenlijk wilt stoppen met het concert om dat ene moment, om deze "I And I" nogmaals te horen. 

~ * ~ * ~ * ~

Secret 7" brengt binnenkort Bob Dylans "Blind Willie McTell" op single uit in een oplage van 100 stuks en ieder exemplaar krijgt een eigen, unieke hoes. Een single kost 70 GBP. De singles gaan op 31 mei in de verkoop bij NOW Gallery in Londen.
Er zijn vele redenen om naar Londen te willen reizen en van al die redenen staat het kunnen bewonderen van al die versies van "Blind Willie McTell"-hoezen hoog op mijn lijstje.

~ * ~ * ~ * ~

"Waar The Byrds over zongen? Geen idee. En het zou er (...) ook niets toe hoeven te doen. 'Mr. Tambourine Man' zal wel gaan over een man met een tamboerijn. En 'Turn! Turn! Turn!' over een dans? Over een verloren liefde? Of over grammofoonplaatjes draaien?"
(Guus Middag - Het wezen van de wolk)

Negen jaar nadat Het wezen van de wolk verscheen kreeg Bob Dylan - auteur van "Mr. Tambourine Man" & nog een paar honderd songs - de Nobelprijs voor Literatuur. 
Zijn songteksten slechts klanken of kan het ook literatuur van het hoogste niveau zijn?
Beide, denk ik.

Wat anders: het moge duidelijk zijn dat de impact die een song heeft op een luisteraar mede afhankelijk is van de persoon of band die de song brengt. Met dat in het achterhoofd doemt het volgende dilemma op: kan "Mr. Tambourine Man" literatuur zijn als het gezongen wordt door Bob Dylan, maar slechts klank wanneer The Byrds het brengen?
Ik ben geneigd om die vraag met "ja" te beantwoorden terwijl ik weet dat het logischer is om "nee, natuurlijk niet" te zeggen. 

De woorden van Guus Middag - inclusief aanhangende gedachten - spoken al een paar dagen door mijn hoofd. Ik kom er niet uit, althans nu nog niet. 
Ik geef het nog een paar dagen, als ik er dan niet uit ben, laat ik het los.

~ * ~ * ~ * ~

7 opmerkingen:

Frans zei

Ik beantwoord die vraag met nee aan de hand van een zojuist verzonnen volkomen bezopen voorbeeld: als K3 een kindermusical zou maken over de Odyssee, dan is de Odyssee nog steeds literatuur. Uiteindelijk gaat het om de schrijver en de invloed die zijn werk heeft gehad. Misschien helpt dit om eruit te komen.

Edo zei

Gezongen in een mij vreemde taal (niet Nederlands of Fries) zijn teksten voor mij slechts klanken. Engels, Celtic, Frans, Spaans etc. Ik pik wel eens een paar woorden op. Een zin. Geef er mijn betekenis aan. Die ook lang niet altijd juist zal zijn. Gay betekent niet langer vrolijk. Een voorbeeld uit een liedtekst van ik dacht Eric Bogle. Er wordt best wel eens "slang" gebruikt. Waarbij het woord gebruikt wordt met een alternatieve betekenis. Of de teksten voor hen die ze verstaan en begrijpen op literair niveau zijn? Waarom niet. Waarom zou het toevoegen van muziek een tekst afwaarderen. Was Vondel een troubadour geweest dan waren zijn teksten slechts teksten geweest? Hadden we er nooit van gehoord? Maar ik snap dat je kunt meten wie het snelste kan lopen. Maar de beste tekst, het beste lied? In mijn ogen bestaat het niet.

Anoniem zei

Mooie overdenking, maar ik heb nooit goed begrepen waarom sommigen Dylans gedichten zo duister vinden, en Tambourine Man al helemaal niet, wat ik een van de mooiste gedichten op papier en in de muziek vind, vol beelden die je voor je ziet, maar waar je nooit helemaal de vinger op kunt leggen, want elke keer haast brengen deze een nieuw perspectief, ze zijn ambigu, niet voor één uitleg vatbaar, zoals in de meeste moderne poëzie, die vaak niet meer is dan een moeilijke puzzel met woorden die dan in afgebroken zinnen onder elkaar staan, zonder een uitdagend ritme of klankspel, waarbij dan uiteindelijk blijkt dat er één boodschap onder zit, of de beschrijving van iets dat is gezien, maar verder reikt het vaak niet... Ik ben daarom afgeknapt op de dichtkunst van nu. In vele liederen van Dylan word ik echter, nog steeds op papier en via zijn stem, gegrepen door de klankrijke en ritmische balladeverhalen en de mystieke collages van betekenisvolle oneliners, waarvan je vermoed dat ze zijn gehoord of gelezen of in zijn eigen, door historie gevoede denkhoofd zijn opgesprongen, en die in samenspel boven zichzelf uitstijgen. Natuurlijk, hij heeft ook gewone liedjes, en soms zijn er perioden dat hij daarbij in zijn hang om zijn grilligheid te beteugelen, struikelt en naar een eenvoud afdaalt, waar ik maar snel overheen stap om verder te gaan naar zijn werkelijke visionaire werk. Beste albums wat dat betreft zijn natuurlijk die van Freewheelin' tot en met John Wesley Harding en Little White Wonder, compleet met vele outtakes, dan Blood on the Tracks (met Dirge en Wedding Song en Up to Me erbij), Desire en Street Legal, dan de bootleg versies van Shot of Love en Infidels en Oh Mercy, ten slotte Love & Theft tot en met Tempest, en met inbegrip van Tell Tale Signs en zonder Together Through Life... Time Out Of Mind is een vreemd verhaal, die faalt op papier, waar het op de plaat klinkt als pure poëzie... Maar goed, dat is mijn bescheiden mening... groet hans altena

Anoniem zei

p.s.
The Byrds versie van Tambourine Man vind ik vlak, maar heeft wel iets dat danst en dus bij de tekst hoort, daardoor de poëzie ervan blijft verklanken, ondanks het geneuzel van Roger en consorten (zo jammer dat de pracht stem van Gene Clark hier bijna is weg gemixt ten faveure van de egotrippers).

Anoniem zei

ps 2
Brownsville Girl, hoe had ik dat magnum opus kunnen vergeten te noemen? En goed, dan moet Dark Eyes erbij... hoe mooi had Empire Burlesque kunnen zijn... De 80er jaren, hij is er doorheen gewankeld als een dronken genie, denk ik wel eens...

Anoniem zei

Once were brothers wordt volgens mij gewoon op IDFA vertoond.

tom w zei

je hebt gelijk, dank voor de tip: https://www.idfa.nl/nl/film/a4f5c2c2-4dea-45ba-af7e-ec7a2088bf9e/once-were-brothers-robbie-robertson-and-the-band