Met het verschijnen van Travelin’
Thru, het vijftiende deel van Bob Dylans onvolprezen The Bootleg Series, wordt het (muzikale) gat tussen The Complete Basement Tapes en Another Self Portrait – respectievelijk
verschenen als deel elf en tien van The
Bootleg Series – gedicht. Travelin’
Thru richt zich op de periode 1967 tot en met 1969, met enkele tracks uit
1970.
Het zijn de jaren waarin de invloed van country steeds
duidelijker hoorbaar wordt in de muziek van Bob Dylan. Het is de periode waarin
de vriendschap tussen Bob Dylan en Johnny Cash uitmondt in twee sessies waarin
de mannen een groot aantal duetten opnemen. Johnny Cash speelt een belangrijke
rol op Travelin’ Thru, het is niet
voor niks dat hij bij naam genoemd wordt op de hoes. Die rol reikt verder dan
zijn aandeel in de zogenaamde Dylan-Cash-sessies, de sessies die een centrale
plaats innemen op Travelin’ Thru.
Tijdens deze sessies in februari 1969 was Bob Johnston de producer. Hij heeft
tijdens een interview wel eens laten vallen dat hij van deze zogenaamde
Dylan-Cash-sessies een album wilde uitbrengen. Met Travelin’ Thru is dat album er, al mag Johnston dat helaas niet
meer meemaken, hij overleed in 2015.
Door de centrale plaats die deze Dylan-Cash-sessies innemen
ontstaat mogelijk een misverstand: Travelin’ Thru kan gezien
worden als niet meer dan de uitgave van de Dylan-Cash-sessies, aangevuld met
wat outtakes van John Wesley Harding,
Nashville Skyline en Self Portrait,
en enkele opnamen van televisie optredens – zoals Jan Vollaard op de site van NRC Handelsblad schrijft. Hiermee wordt
het vijftiende deel van The Bootleg
Series echter flink te kort gedaan. Travelin’
Thru is veel meer dan dat.
Ik hoor in het vijftiende deel van The Bootleg Series vier duidelijk van elkaar te onderscheiden
delen. Deze structuur komt het best tot z’n recht wanneer Travelin’ Thru op elpee wordt beluisterd aangezien de verschillende
delen een of meerdere afgeronde elpeekanten beslaan.
De vier delen waaruit Travelin' Thru in mijn oren bestaat:
Deel 1: kant A: John
Wesley Harding-outtakes
Deel 2: kant B: Nashville
Skyline-outtakes
Deel 3: kant C, D en E: Dylan-Cash-sessies
Deel 4: kant F: Dylans countrymuziek na de Dylan-Cash-sessie
Deze structuur geeft de mogelijkheid om Travelin’ Thru niet alleen te beluisteren als een boxset met 48
tracks uit de periode 1967 – 1970, maar ook als een collectie met drie albums +
een verzamelalbum, of bootleg zo je wilt. Om misverstanden te voorkomen: die
drie albums zijn uiteraard de delen 1 tot en met 3 in bovenstaande indeling, terwijl
deel 4, kant F van de elpee Travelin’
Thru, veel weg heeft van een bootleg zoals die sinds eind jaren zestig op
de markt worden gebracht: opnamen uit verschillende bronnen, ditmaal thematisch
bij elkaar gezocht.
Deel 1: John Wesley Harding
Drie sessies in het najaar van 1967 had Bob Dylan nodig om
de twaalf songs voor John Wesley Harding op
te nemen. John Wesley Harding veroverde
de wereld van de muziekliefhebbers met haar betoverende verstilling in een tijd
waarin psychedelica welig tierde in de muziekwereld. Samen met The Bands Music From Big Pink kan dit album gezien
worden als het vertrekpunt voor de op traditionele Amerikaanse muziek gestoelde
stroming die later de naam Americana kreeg. John
Wesley Harding wordt vaak aangeduid als de brug tussen de mid-sixties
klassieker Blonde On Blonde (1966) en
de countryplaat Nashville Skyline (1969),
maar daarmee wordt John Wesley Harding te
kort gedaan. Het album is een parel in Bob Dylans omvangrijke oeuvre dat met name
de laatste decennia steeds vaker de erkenning krijgt die het verdient: een meesterwerk.
John Wesley Harding is
het enige Dylan-album uit de jaren zestig waarvan geen outtakes op bootlegs of
een officiële uitgaven zijn uitgebracht. Met het verschijnen van Travelin’ Thru komt daar verandering in.
Zeven outtakes van John Wesley Harding –
allen opgenomen tijdens de eerste twee van drie sessies – zijn te vinden op de
eerste elpeekant van Travelin’ Thru.
Tijdens deze twee sessies werd Bob Dylan bijgestaan door Charlie McCoy op
basgitaar en Kenneth Buttrey op drums.
Tijdens het beluisteren van deze outtakes is het eerste wat
opvalt hoe relaxed Dylan zingt. Dat levert een aantal mooi momenten op, vooral
op de momenten waarop hij tegen de melodie lijkt in te zingen, zoals in opener
“Drifter’s Escape”, “John Wesley Harding” en vooral in “I Pity The Poor
Immigrant”. Met name die laatste opname bewijst dat Bob Dylan een groot zanger
is.
Deze eerste plaatkant valt de luisteraar sowieso van het ene
in het andere muzikale hoogtepunt. De iets rustiger dan de bekende versie van
“I Dreamed I Saw St. Augustine” – de tweede track van Travelin’ Thru – is het eerste hoogtepunt van dit album, een tweede
hoogtepunt komt een paar tracks later met “As I Went Out One Morning” in
wals-tempo.
De outtake-versie van “All Along The Watchtower” blijft vrij
dicht bij de album-versie zoals die op John
Wesley Harding te vinden is. Het grootste verschil zit in het ontbreken van
de mondharmonica aan het begin van het nummer.
Het John Wesley
Harding-deel sluit af met “I Am A Lonesome Hobo” dat in een dusdanig ander
ritme dan de bekende versie wordt gespeeld dat je haast van een ander nummer
zou kunnen spreken.
Deel 2: Nashville Skyline
Tijdens acht sessies in februari 1969 nam Bob Dylan de tien
songs voor Nashville Skyline op. Nashville Skyline is Bob Dylans eerste,
en enige echte countryplaat. Het album is met name in Amerika een groot
commercieel succes.
Met nog geen half uur speeltijd is Nashville Skyline het kortste album in Bob Dylans oeuvre. Ook is
het zijn eerste album met een instrumentale track – “Nashville Skyline Rag” - een
duet en een song op herhaling – opener “Girl From The North Country” dat eerder
op The Freewheelin’ Bob Dylan (1963) verscheen
zingt hij op Nashville Skyline samen
met Johnny Cash.
Samen met Sweetheart
Of The Rodeo (1968) van The Byrds weet Bob Dylan met Nashville Skyline een brug te slaan tussen twee muziekwerelden die
tot dan toe strikt gescheiden blijven: country en pop.
Acht outtakes van de sessies voor Nashville Skyline zijn te vinden op de tweede elpeekant van Travelin’ Thru. Van deze acht songs werd
“I Threw It All Away” eerder uitgebracht op Another
Self Portrait en was “Lay Lady Lay” eerder als download te krijgen bij de
aanschaf in de voorverkoop van Together
Through Life (2009) in iTunes.
In 2008 werd via ebay een tape met outtakes van Nashville Skyline verkocht. Om de
verkoop te stimuleren, gaf de verkoper korte fragmenten van de songs op die
tape vrij. Al snel doken die paar flitsen muziek overal op het internet op. Eén
van die fragmenten bleek van een song te zijn die niet op Nashville Skyline te vinden is. Al snel kreeg deze song, met dank
aan de gezongen tekst, de titel “Goin’ To Chicago”. Deze song staat op Travelin’ Thru en blijkt geen “Goin’ To
Chicago” te heten, maar “Western Road”.
“Westen Road” is een heerlijke blues. Een blues die gek
genoeg uitstekend gepast zou hebben op de countryplaat Nashville Skyline. Dat Bob Dylan niet alleen aan country dacht
tijdens het opnemen van Nashville
Skyline, laat niet alleen “Western Road”, maar ook de eerste take van “To
Be Alone With You” horen. Deze versie springt je tegemoet. Let vooral op de
piano (Bob Dylan?) en het orgel van Bob Wilson. Deze outtake van “To Be Alone
With You” zou naar mijn smaak minder goed passen op Nashville Skyline, maar als song an sich is het een blijvertje.
De alternatieve takes van “One More Night”, “Peggy Day” en
“Country Pie” blijven vrij dicht bij de versies van dezelfde nummers zoals ze
op Nashville Skyline te vinden zijn.
Omdat deze opnamen nieuw zijn en omdat er kleine nuance verschillen zijn met de
opnamen zoals die staan op Nashville
Skyline, zijn het juist deze opnamen die er voor zorgen dat ik als
luisteraar de songs die ik al honderden malen gehoord heb en van haver tot gort
ken, opnieuw ga horen.
Tot slot is er nog het eerder via YouTube vrijgegeven “Tell
Me That It Isn’t True”. Veel meer dan op de Nashville
Skyline-versie van dit nummer vindt Dylan zijn eigen zangmelodie: een
zanglijn die het ene moment meegaat met de muziek en het andere moment daar
juist haaks op gaat staan. Deze “Tell Me That It Isn’t True” is in mijn oren
spannender dan de bekende versie van Nashville
Skyline. Daarmee wil ik niet zeggen dat deze take van “Tell Me That It
Isn’t True” op Nashville Skyline had
moeten staan, allerminst zelfs, maar dat als op zichzelf staande song deze take
van “Tell Me That Isn’t True” in mijn oren aangenamer klinkt dan de take op Nashville Skyline.
Deel 3: de
Dylan-Cash-sessies
Strikt genomen zijn de Dylan-Cash-sessies natuurlijk ook
outtakes van de sessies voor Nashville
Skyline. Toch is er een groot verschil tussen de Nashville Skyline-sessies, waarvan opnamen hierboven zijn
besproken, en de Dylan-Cash-sessies: de Nashville
Skyline-sessies zijn serieuze pogingen om muziek voor een album op de te
nemen terwijl de Dylan-Cash-sessies bestaan uit opnamen van twee vakbroeders
die samen ergens beginnen, onderweg vooral veel lol hebben en wel zien waar ze
uitkomen. Van deze sessies kwam “Girl From The North Country” terecht op Nashville Skyline en “One Too Many
Mornings” in de Cash-documentaire The Man
– His World – His Music (1969)
In 1994 bracht het label Spank vijftien songs van deze
sessies uit op de bootleg The Dylan /
Cash Sessions. Deze cd was voor mij de eerste kennismaking met de befaamde
Dylan-Cash-sessies. Website Bobs Boots schaart deze uitgave onder de “must have”-bootlegs,
mede dankzij de uitstekende geluidskwaliteit van deze bootleg.
Met het verschijnen van Travelin’
Thru komt deze bootleg in een heel ander licht te staan: niet alleen bevat Travelin’ Thru veel meer opnamen van de
Dylan-Cash-sessies dan de Spank-bootleg, maar ook is de geluidskwaliteit van
die opnamen op Travelin’ Thru vele
malen beter dan op de bootleg.
De Dylan-Cash-sessies op dit vijftiende deel van The Bootleg Series geven de luisteraar
het gevoel als een vlieg Columbia Studio A in Nashville te zijn binnengevlogen om
daar ongezien te kunnen meegenieten van twee mannen die de wederzijdse
bewondering voor elkaars muziek tonen door samen te musiceren. Niet voor ‘t
echie, maar voor de lol.
De Dylan-Cash-sessies zoals die nu op Travelin’ Thru te beluisteren zijn, bevatten veel aangename
verrassingen, te beginnen met “Wanted Man”. Dit door Bob Dylan geschreven
nummer werd eerder door Johnny Cash opgenomen, maar een opname van de auteur
was tot op heden niet bekend. Met het verschijnen van Travelin’ Thru kunnen we nu Bob Dylan samen met Johnny Cash “Wanted
Man” horen zingen.
Op Travelin’ Thru is
te horen dat June Carter Cash Johnny Cash aanspoort om Dylan de melodie van “Wanted
Man” te laten (voor-)zingen aangezien Cash die is vergeten. June Carter Cash heeft niet alleen de mannen aangespoord tot het zingen van “Wanted
Man”, maar ook tot “Girl From The North Country”, zo blijkt uit Travelin’ Thru. Het is maar de vraag of
zonder June Carter Cash de mannen “Girl From The North Country” hadden opgenomen.
Zonder June Carter Cash had het begin van Nashville
Skyline mogelijk heel anders geklonken.
Travelin’ Thru bevat
twee versies van “Girl From The North Country” van de Dylan-Cash-sessies, eerst
een rehearsal waarbij Bob Dylan een
stukje speelt zodat Johnny Cash bekend kan worden met de song en een eerste
poging om het nummer samen te spelen.
De Dylan-Cash-sessies bevatten sowieso veel momenten waarop
Johnny Cash een stukje voorspeelt voor Bob Dylan en vice versa. Het is met name
deze losse, ongedwongen toon die de Dylan-Cash-sessies tot een waar
luistergenot maken.
De opnamen laten zich het best beluisteren als een geheel,
als een mogelijkheid om vijftig jaar na dato bij deze sessies aanwezig te
zijn. En natuurlijk is het aanlokkelijk
om er hoogtepunten en opmerkelijke opnamen uit te pikken, zoals de take waarin
de heren Dylans “Don’t Think Twice, It’s All Right” en Cash’ “Understand Your
Man” door elkaar zingen. Het schitterende “Big River” of het moment – vlak voor
“Guess Things Happen That Way” – dat Johnny Cash Bob Dylan voorstelt aan de (niet
aanwezige?) auteur van die song: Jack Clement.
De Dylan-Cash-sessies zijn misschien niet overal een
muzikaal hoogstandje, maar wel verdomd lekker om naar te luisteren. Deze
sessies stemmen de luisteraar vrolijk en dienen regelmatig van voor naar achter
beluisterd te worden.
Deel 4: Dylans
countrymuziek na de Dylan-Cash-sessie
De laatste elpeekant van Travelin’
Thru bevat opnamen uit drie verschillende bronnen, te beginnen met drie songs opgenomen tijdens The Johnny Cash Show. Een paar maanden
na de Dylan-Cash-sessies en niet lang na het verschijnen van Nashville Skyline, was Bob Dylan te gast
in de eerste aflevering van de tv-show van Johnny Cash. Tijdens deze show
speelde hij “I Threw It All Away”, “Living The Blues” en – samen met Cash – “Girl
From The North Country”.
De eerste en laatste van deze drie songs verschenen in 2010
op de dvd The Best of the Johnny Cash TV
Show: 1969-1971. Helaas is de geluidskwaliteit van deze drie opnamen iets
minder dan de rest van de opnamen op Travelin’
Thru, maar het historisch belang van deze opnamen – het beslechten van de barrière
tussen country en pop – is dusdanig dat deze opnamen wel op Travelin’ Thru terecht moesten komen.
Na de drie songs uit The
Johnny Cash Show volgen twee outtakes van de opnamen voor Self Portrait: “Ring Of Fire” en “Folsom
Prison Blues”, twee songs bekend gemaakt door Johnny Cash. De opnamen zijn twee
dagen na de opnamen voor The Johnny Cash
Show gemaakt. Deze opnamen maken duidelijk dat Johnny Cash nog steeds in
Dylans gedachten was tijdens de opnamen voor Self Portrait. “Ring Of Fire” is sterk, maar van deze twee Self Portrait-outtakes steelt “Folsom
Prison Blues” naar mijn smaak de show. Beide songs hadden uitstekend op Self Portrait gepast.
Travelin’ Thru sluit
af met vier songs die Bob Dylan in mei 1970 opnam met Earl, Randy en Gary
Scruggs. Het heerlijke “East Virginia Blues” was eerder te horen in de
documentaire Earl Scruggs: His Family and
Friends (1971) en “Nashville Skyline Rag” is te vinden op het album Earl Scruggs Performing with His Family and
Friends (1971).
Nieuw zijn de bluegrass-versies van “To Be Alone With You”
en “Honey, Just Allow Me One More Chance” die Bob Dylan tijdens deze sessie ook
opnam met Earl Scruggs en zijn zonen. Wat deze werkelijk schitterende opnamen (“To
Be Alone With You”!!) laten horen is dat tegen mei 1970 de Nashville-country al
weer voor een groot deel uit Bob Dylans muziek is verdwenen.
Conclusie
Travelin’ Thru is
een nieuw hoogtepunt in de nimmer aflatende stroom afleveringen van The Bootleg Series. Er is veel tijd en
energie gestoken in het samenstellen van de tracklist voor dit album en dat
werpt zijn vruchten af. Travelin’ Thru is,
zoals eerder gezegd, veel meer dan een verzameling songs rond de
Dylan-Cash-sessies. Travelin’ Thru is
een tijdsdocument, een weerslag van een cruciale periode in Bob Dylans
carrière. Een periode waarin Bob Dylan succesvol die elementen uit country die hem
aanspraken wist te integreren in zijn muziek.
Met Travelin’ Thru krijgt
de luisteraar de kans om alsnog mee te luisteren tijdens de opnamesessies voor John Wesely Harding, Nashville Skyline en
Self Portrait. Met Travelin’ Thru wordt de muzikale
vriendschap met en schatplichtigheid aan Johnny Cash in de schijnwerpers gezet,
en wij mogen meeluisteren, goddank.
Bob Dylan (featuring Johnny Cash) - Travelin’ Thru – The Bootleg Series vol. 15 – 1967 – 1969 is vanaf
vrijdag 1 november te koop op 3 cd, 3 elpee en als download.
1 opmerking:
Dank Tom voor weer een goede analyse van deze Bootleg series, vol met mooie kanttekeningen en persoonlijke opmerkingen, je indeling in drie delen is verhelderend. Zelf vind ik het eerste deel, dat zich inderdaad als een album laat beluisteren, het mooist. De Cash sessies hadden in mijn visie meer gecomprimeerd gekund, het informele in vele takes doet voor mij af aan het geheel, steeds betrap ik me er op dat er een duiveltje in mijn oor fluistert, wanneer gaan die twee nu eens hun best doen werkelijk hun ziel en zaligheid in de waagschaal te leggen en de schoonheid te bereiken zoals die op Nashville Skyline aan de dag trad? Tezamen met de Earl Scruggs sessie en de outtakes van Self Portrait hadden de beste songs van die twee tot een mooi tweede album samengevoegd kunnen worden, less is more, dat bewijst deze Bootleg Series meer en meer. Teleurgesteld ben ik niet, maar ik vrees dat deze uitgave hetzelfde stoffige lot beschoren is als vele uitgaven na het briljante Tell Tale Signs. Met die pracht stem uit die periode, hoeveel eer had er in gezeten bij Dylan, maar iets was in hem gebroken lijkt het wel... Ik vind iets heel tragisch hangen rond de periode 69-73.
groet hans altena
Een reactie posten