Daarnaast sta ik stil bij de opnamen uit deze periode die we
al hadden van deze periode, wat we er met de release van Travelin’ Thru
hebben bijgekregen, en wat niet.
1. John Wesley Harding outtakes
Om te beginnen een algemene opmerking over de stereo mixen op
Travelin’ Thru.
Net als op de vorige uitgaven van The Bootleg Series
bevat ook Travelin’ Thru die typische, hedendaagse narrow stereo
mixen, waarbij alles (instrumenten, zang) dicht bij elkaar in het midden
(centrum) van het stereobeeld zit. Dus verwacht hier zeker niet de uitbundige
stereo (re)mixen zoals bijvoorbeeld op de recent uitgebrachte outtakes van The
Beatles te horen zijn.
De originele stereo mix van John Wesley Harding is een
typische jaren 60 stereo mix met alles verspreid uit elkaar: vocal+harmonica in
het midden (C), akoestische gitaar links van het midden (L off C), en de
drums+bas in het rechterkanaal, terwijl die twee eigenlijk in het midden horen.
Om die reden geven sommige Dylan liefhebbers de voorkeur aan de mono mix van John
Wesley Harding.
De outtakes hebben dus die nieuwe narrow stereo mix,
die vanwege de spaarzame begeleiding (alleen bas en drums) uitstekend overkomt.
De outtakes zijn in chronologische volgorde gezet, naar datum
van opname. Op het verdere verloop van Travelin’ Thru blijft dat zo.
Dylan nam als eerste ‘Drifter’s escape’ op. Op Take 1, de
allereerste opname dus voor John Wesley Harding, hoor je in de regel
“what I’ve done wrong” nog heel even zijn Basement Tapes zangstem, alle
daarop volgende nummers zijn puur John Wesley Harding.
‘All along the watchtower’ (Take 3) blijkt na beluistering in
z’n geheel een outtake. Dat betekent dat de gereleasde take (de albumversie op John
Wesley Harding) Take 2 moet zijn, een edit met Insert Take 2.
Het unieke aan Travelin’ Thru is dat we nu voor het
eerst outtakes / alternate takes te horen krijgen van John Wesley Harding.
Lange tijd was dit bijna onvoorstelbaar, maar er is 1 uitzondering:
in 1997 kwam een geremasterde editie van de 3-CD compilatie
Biograph uit, waarbij Columbia/Legacy voor het eerst gebruik maakte van een
nieuwe remastertechniek, de zgn. Super Bit Mapping (SBM). In de VS bleek op de
eerste oplage van deze release een paar “vergissingen” te staan, waaronder de John
Wesley Harding albumversie van ‘I’ll be your baby tonight’, hier niet
eindigend in de bekende fade out, maar langer doorlopend tot aan een afgerond
einde.
Met de release van Travelin’ Thru blijkt dat slechts
een deel van de studio sessies voor John Wesley Harding en Nashville
Skyline teruggevonden zijn. Michael Krogsgaard merkt echter in zijn
sessionografie van Dylan’s studio opnamen op dat de tapes van de 3e
sessie (29 november 1967) wel waren gelokaliseerd, echter van de 4 opgenomen
nummers tijdens deze sessie staan helaas geen outtakes op Travelin’ Thru.
2. Nashville Skyline outtakes
‘I threw it all away (Take 1)’ was al eerder uitgebracht, op Another
Self Portrait, als ‘I threw it all away (Alternate take)’, echter daar in reversed
(omgekeerd) stereo mix die overeenkomt met de originele 1969 stereo mix van de
gereleasde take op Nashville Skyline: de lead guitar rechts, en klinkt
op Another Self Portrait zelfs iets beter. (op Travelin’ Thru
hoor je de lead guitar links). Ook op de andere Nashville Skyline
outtakes hoor je deze nieuwe stereo mix terug.
‘Lay lady lay (Take 2)’: deze is gelijk aan de outtake die in
2009 als bonus track toegevoegd was aan de iTunes release van het Together
Through Life album. Deze speciale iTunes release kon je eveneens op CD
wegschrijven en bevatte ook een unieke inlay, met als track titel vermelding
‘Lay Lady Lay (Studio Rehearsal)’, met ook op de binnenzijde aparte remix
credits.
De bonus track begon met een door Dylan gesproken intro, deze
is er op Travelin’ Thru weggeknipt.
Op Nashville 1969 And More (Rattlesnake RS 250) staat
nog een track “eBay sample”, dit is een opname uit 2008 van eBay met
voice over van de (toenmalige) verkoper van een van de studio 8-track reels van
de Nashville Skyline sessie van 13 februari 1969, met daarop gedeelten
van 2 of meerdere takes van ‘Lay lady lay’ en ook van ‘Western road’ (toen nog
‘Going to Chicago’ geheten).
De iTunes bonus track (met intro) heeft echter een andere,
brede stereo mix en klinkt een stuk beter, bijna perfect op Nashville 1969
And More. (Zie ook verderop, omdat deze bootleg een belangrijke bron is
voor een aantal opnamen van de latere Nashville studio sessies, die niet op Travelin’
Thru staan.
Nashville 1969 And More bevat een andere, latere take
(versie) van ‘One more night’.
‘Country pie (Take 2)’ op Travelin’ Thru is niet
gelijk aan ‘Country pie (Alternate take)’ op Another Self Portrait.
Volgens Olof Björner is take 2 de gereleasde take, dus die op
Nashville Skyline, maar die is ook niet gelijk aan ‘Country pie (Take
2)’ op Travelin’ Thru. Welke take staat dan op Travelin’ Thru?
3. Bob Dylan / Johnny Cash sessie
Voor de speciaal gearrangeerde studio sessie met Johnny Cash
op 18 februari 1969 werd de muzikale begeleiding gevormd door de tour band van
Johnny Cash waar toen ook lead gitarist Carl Perkins (een van de grootste
voorbeelden van Beatle George Harrison) deel van uitmaakte, i.p.v. de studio
musici waarmee Dylan gedurende februari 1969 Nashville Skyline aan het
opnemen was.
Sinds halverwege jaren 70 is de Dylan/Cash sessie veelvuldig
gebootlegd, allemaal afkomstig van dezelfde source tape: een kopie (dub)
van een mono 8-track-to-2-track mixdown tape. De tape box van deze 2-track mono
tape vind je afgebeeld in Clinton Heylin’s sessionografie Behind Closed
Doors. De tape box laat echter een andere track sequence zien dan de
volgorde van de nummers op alle bootlegs, die overeenkomt met de volgorde van
de NCO master take nummering.
Sinds 1995 is bekend, uit onderzoek door Dylan verzamelaar
Michael Krogsgaard in de archieven van Sony in New York, dat tijdens de
Dylan/Cash sessie meer nummers waren opgenomen dan de 15 gebootlegde nummers.
De best klinkende uitgave van de Dylan-Cash bootleg op CD is
inderdaad nog steeds de Spank (SP-106) bootleg The Dylan/Cash Sessions
uit 1994 (Spank is een sublabel van het vermaarde Vigotone uit de jaren ‘90),
echter de hoorbare 50Hz brom aan het begin en einde van elke track valt op deze
bootleg nog meer op.
(Zoek je de best klinkende vinyl uitgave van de Dylan/Cash
bootleg: Nashville 1969 (The Nashville Outtakes), Clarke Sisters Records
CS 17. Dit is een Duitse bootleg uit 1984.)
Op Travelin’ Thru hebben de nummers van de
gezamenlijke sessie allemaal de nieuwe stereo mix, weliswaar dat ‘narrow’
stereo, echter Cash’ zang hoor je ietsje links van het midden, en Dylan ietsje
rechts van het midden, dus eindelijk na al die jaren komen deze duetten kwa
geluid goed tot z’n recht.
Vergeleken met de bootleg zijn er verschillen bij meerdere
nummers:
‘One too many mornings’: op Travelin’ Thru Take 3
geheten, volgens MK zijn op 18 februari 1969 (de dag van de Dylan-Cash duet
sessie) 2 takes opgenomen.
‘I still miss someone’ – er staat Take 2, echter Take 2 was
een breakdown, en alleen Take 4 was compleet dus moet dit Take 4 zijn.
‘Careless love (Take 1)’ duurt op de bootleg 7:06; en is
ingekort tot 6:48 op Travelin’ Thru.
‘Matchbox (Take 1)’ op Travelin’ Thru is een andere
versie (take) dan die op de bootleg.
‘Big river (Take 1)’ op Travelin’ Thru is een andere
versie (take) dan die op de bootleg.
Op de Spank CD staat ook ‘Girl from the north country’. Dit
nummer ontbreekt meestal op de bootlegs, omdat het ook op Nashville Skyline
staat, terwijl het dus eigenlijk een bonafide mono mix van de gereleasde
albumtake is (met de vocals voorin de mix, zoals consequent bij alle nummers op
de mono tape).
‘Girl from the north country (Take 1)’ op Travelin’ Thru
is echter een andere versie dan de gereleasde albumtake. Hierdoor weten we nu
dat de gereleasde versie Take 3 moet zijn, want dit is de enige andere complete
(volledige) take.
‘Guess things happen that way (Take 3)’ op Travelin’ Thru
eindigt anders dan de versie op de bootleg. Het eerste gedeelte (tot 0:59) is
echter hetzelfde; mogelijk is de versie op de bootleg een edit van meerdere
takes?
‘You are my sunshine (Take 1)’ heeft op de bootleg aan het
begin nog een paar gitaaraanslagen die op Travelin’ Thru netjes
weggetrimd zijn.
‘Ring of fire (Take 1)’ op Travelin’ Thru is een
andere versie (take) dan die op de bootleg. Volgens Krogsgaard was alleen Take
3 compleet (volledig). Als Cash en Dylan klaar zijn met Take 1 volgt nog een
kort stukje rehearsal. Mogelijk is dit op de session tape log genoteerd als
Take 1b (afgebroken), dan zou de versie op de bootleg Take 3 zijn.
Op Travelin’ Thru is het begin en het eind van ‘Just a
closer walk with thee (Take 1)’ weggetrimd en eindigt met een korte fade out
waardoor je de opmerking van Johnny Cash: “Bob, what’s one you know?” niet meer
hoort.
Idem bij ‘Jimmie Rodgers medley no.1 (Take 1)’ op Travelin’
Thru (‘Blue yodel no.1’, of soms ‘T for Texas ‘ geheten op de bootlegs),
een stukje van het intro banter is op Travelin’ Thru weggetrimd.
‘Jimmie Rodgers medley no.2 (Take 2)’ duurt langer aan het
begin, heeft een nieuw intro en gaat na een minuut over in de van de bootleg
bekende ‘Blue yodel no.5’. De opname op de bootleg loopt aan het eind iets
langer door.
De 3 nummers van de Johnny Cash Show hebben een
“harde” knip aan het begin en eind (dus geen fade in/out), alleen ‘Girl from
the north country’ eindigt met een nette fade out. Verder is aan de tracks een
EQ boost gegeven, zodat ze nu scherper klinken dan de audio op de DVD release The
Best Of The Johnny Cash Show uit 2007 (alleen ‘I threw it all away’ en
‘Girl from the north country’ zijn op DVD uitgebracht).
4. “Self Portrait outtakes” (3 studio sessies
nadat Nashville Skyline in april 1969 uitgebracht was, ook wel “Self
Portrait sessions” genoemd, omdat opnamen van deze sessies, na
latere toevoeging in 1969 en 1970 van overdubs door studio musici zonder dat
Dylan daarbij aanwezig was, op de albums Self Portrait (1970) en Dylan
(1973) zijn uitgebracht).
Eén van de tijdens deze sessies opgenomen nummers, ‘Runnin’’
(2e Self Portrait sessie, 26 april 1969) ontbreekt op Travelin’
Thru. Het is onduidelijk wie precies de auteur (songwriter) van ‘Runnin’
is. Searching For A Gem noemt Floyd Tillman (een populaire C&W
artiest die ook nummers schreef in de jaren 40 en 50), er komt inderdaad een
songtitel ‘Runnin’ van de hand van Floyd Tillman voor in de online database van
BMI , er is echter geen enkele uitvoering van het nummer vindbaar, ook niet
door Floyd Tillman zelf. Ook in Derek Barker’s Bob Dylan The Songs He Didn’t
Write wordt ‘Runnin’ niet genoemd.
Het kan dus zijn dat men afgezien heeft van release van
‘Runnin’ omdat er een “slapend” copyright op het nummer rust, waarvoor men dan
achteraf (veel) rechten moet betalen.
Van de eerste Self Portrait opnamesessie (24 april
1969) is volgens Krogsgaard de 8-track sessie tape teruggevonden (‘Living the
blues’ – 6 takes, waarvan Take 3 in overdubbed version op Self Portrait
staat; ‘Spanish is the loving tongue’ – 7 takes, Take 7 in overdubbed version
uitgebracht op Dylan).
Van zowel ‘Folsom prison blues’ als ‘Ring of fire’
circuleerden jarenlang mono kopieën op bootlegs in matige kwaliteit met dof
geluid. Nu krijgen we beide nummers eindelijk te horen in prima studio
kwaliteit.
‘Folsom prison blues’ heeft op Travelin’ Thru een
langer intro dan op de bootlegs. Totaal duurt de opname 15 seconden langer. Ook
vallen nu twee gitaarpartijen op die eerder nauwelijks of niet te horen waren.
‘Ring of fire’ blijkt nu ook een nieuwe gitaarpartij en een
harmonica te bevatten, die voorheen nooit hoorbaar waren.
Van de Self Portrait sessies staan op Nashville
1969 And More nog een handvol opnamen in mindere kwaliteit, die op Travelin’
Thru zijn weggelaten:
– ‘Blue moon’: Take 1 en Take 2. Dit zijn andere takes dan de
gereleasde albumversie/take op Self Portrait.
– ‘Ring of fire’: dit is een andere versie/take dan op Travelin’
Thru.
– ‘Take a message to Mary’: de op Self Portrait
gereleasde albumversie in een andere stereo mix, zonder de prelude (door
koortje gezongen intro), en zonder de latere overdubs.
– ‘Take a message to Mary’: idem, maar dan met prelude, in
mono afkomstig van een acetate.
Verder, bevat Nashville 1969 And More nog van de
volgende nummers de op Self Portrait gereleasde albumversie in mono van
acetate, zonder de latere overdubs:
– ‘Living the blues’
– ‘Take me as I am’
– ‘Let it be me’
– ‘I forgot more than you’ll ever know’
– ‘Blue moon’.
5. Earl Scruggs sessie
Nieuw is dat Travelin’ Thru een andere opname datum
geeft voor deze home recordings: 17 mei 1970. Self Portrait moest
nog uitkomen, maar was al bijna klaar, Dylan had eerder die maand een
uitgebreide opnamesessie met George Harrison achter de rug, en was bezig met
het opnemen van New Morning, eveneens in New York.
Jarenlang was als opnamedatum voor de Scruggs sessie
“december 1970” bekend, maar dit blijkt nu dus 7 maanden eerder te zijn
geweest. De Dylan die we in de Earl Scruggs: His Family & Friends documentaire (NET TV special) zien en horen is
dus de Dylan ten tijde van New Morning.
Maar vooral een verrassing op Travelin’ Thru is dat
Dylan met Earl Scruggs meerdere nummers blijkt te hebben gespeeld, niet alleen
het instrumentale ‘Nashville skyline rag’ en het gezongen ‘East Virgina blues’.
Tezamen met ‘East Virginia blues’ zijn deze nieuwe nummers in
mono, en hoogstwaarschijnlijk van de film soundtrack/geluidsband.
Dit roept natuurlijk meteen de vraag op of er ook
bijbehorende filmbeelden van de nieuwe nummers teruggevonden zijn.
Van deze sessie was alleen ‘Nashville skyline rag’
uitgebracht, in een volwaardige stereo mix, dus kennelijk is deze op multitrack
opgenomen, en vraag je je af waarom ook niet de andere nummers?
Op Travelin’ Thru is de stereo ‘Nashville skyline rag’
identiek aan de enige CD release van de originele Columbia soundtrack LP van de
Earl Scruggs TV special (Earl Scruggs: His Family & Friends –
Columbia CD-6475, 2000), en klinkt iets helderder op Travelin’ Thru.
De originele (Amerikaanse) VHS en DVD uitgave van Earl
Scruggs: His Family & Friends bevat alleen de mono film soundtrack van
‘Nashville skyline rag’ en ‘East Virgina blues’ met gedeeltelijk een voice
over.
Bob Dylan zou na 1969 nog een keer terugkeren naar een studio
in Nashville: wederom voor het opnemen van een duet: “The Lonesome River”, en
opnieuw met een bluegrass veteraan, dit keer Ralph Stanley, op 30 november
1997.
Rob van Estrik, november 2019
1 opmerking:
Interessant stuk. Het roept bij mij vooral de vraag op wat er nog meer ontbreekt uit periode. Bedankt Rob en Tom!
Een reactie posten