Dylan kort #1228

Uncut van februari besteedt aandacht aan het optreden van Bob Dylan en Neil Young in Hyde Park volgend jaar. Het stuk bestaat uit twee pagina's vullende foto's - een van Neil Young, een van Bob Dylan - gemaakt tijdens S.N.A.C.K. (23 maart 1975) en een korte tekst van Sam Richards. Daarnaast bevat deze Uncut een advertentie van de optredens van Bob Dylan en Neil Young. [met dank aan Theo]
Boxsets: in de Volkskrant van 23 december een stuk van Gijsbert Kamer over boxsets. De eerste was Dylans Biograph. Zie hier. [met dank aan Dirk en Herman]
"Masters Of War": op Spotify staat een nieuwe remix van "Masters Of War, de zogenaamde "SherGun remix" van Bob Dylan, Drew Sherrod en Strange Daddy. Luister hier. [met dank aan Bert]
Ed Sheeran heeft "Master Of War" ook gespeeld, luister hier. [met dank aan Bert]
Remix: ik stuitte op YouTube op nog een remix van een Dylan-song: "All The Tired Horses", zie hier. (Het is op z'n zachtst gezegd niet mijn ding, doe er mee wat je wilt...)
Radio: Wintertijd: "Het beste van de Kinks en Bob Dylan", luister hier.
23 februari, Oosterwolde: Bob Dylan Tributeband, zie hier.

Een wilde gedachte terwijl de Top 2000 op radio 2 te beluisteren is: de hoogste notering van Bob Dylan in de zogenaamde lijst der lijsten is "Hurricane". Dit nummer staat op 160. Dit stemt mij droef. Niet alleen omdat ik vind dat Bob Dylan op z'n minst de nummers 1 tot en met 250 moet bezetten in deze lijst, maar vooral omdat het bewijst dat zoveel mensen zoveel goede muziek missen.
En ja, het is ook mijn eigen schuld. Ik ben een slappe zak. Ik stem niet op songs voor de Top 2000, ik gebruik mijn 'macht' als muziekliefhebber bij het samenstellen van de lijst niet. Ik mag dus eigenlijk niet klagen.
Misschien moet ik ook nog toegeven dat ik eigenlijk eerder boos dan droef ben. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat een verzameling weldenkende mensen niet een andere lijst samenstelt? En natuurlijk is het onzin om te verlangen dat Dylans muziek de nummers 1 tot en met 250 bezetten, maar ik zou toch verwachten dat een groep weldenkende mensen in ieder geval Dylans "Like A Rolling Stone" in de top 20 zou stemmen. ("Like A Rolling Stone" staat op #598...)
Een groep weldenkende mensen zou in ieder geval 2 of 3 songs van The Beatles in de Top 20 stemmen, denk ik dan. Niet dus, The Beatles staan niet een keer in de top 20. Een schande.
Of wat te denken van Robert Johnson, de man die zijn ziel aan de duivel verkocht om magistraal te kunnen spelen. Weet je op welke plek Johnson in de lijst der lijsten staat? Niet, hij komt niet in de lijst voor.
Ik schrik daar van.
Misschien ben ik te oud of te jong of te abnormaal om die Top 2000 te kunnen begrijpen. Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik met twee vingers in mijn neus een lijst met 2000 songs kan samenstellen die geen van allen in de lijst der lijsten staan, maar die ik allemaal liever hoor dan wat er nu in de top 20 van die grote lijst staat.

7 opmerkingen:

roosen jp zei

dag Tom

Ik luister nooit nr die zender -Eigenlijk zou Dylan daar helemaal niet thuis horen,Dylan hoort trouwens nooit thuis in soortgelijke programma's-daar zijn we gelukkig om-toch ?

tom w zei

Dank voor je reactie.
Ik ben niet gelukkig(-er) omdat Dylan niet thuis hoort in dit soort programma's. Het programma verandert mijn muzieksmaak in ieder geval niet, ik ben wel gelukkiger omdat ik een eigen(wijze) mening heb over goede muziek, denk ik, dan wanneer ik niet zo eigenwijs zou zijn. Aan de andere kant gun ik het iedereen om van goede muziek te genieten, daarom stemt het mij droef dat - afgaande op de top 2000 - Bob Dylans muziek zo weinig beluisterd wordt.
groet,
Tom

Hans Oosterhof zei

Volgend jaar eens de Snob 2000 beluisteren Tom. Of nog dit jaar tot 31-12 op Pinguin Radio (streaming het grootste station van Europa) Dat is in ieder geval een lijst met verrassingen en met niet de doorsnee - nummers, maar ook Blind Willie McTell ed. Staat dit jaar niet zoveel Dylan in, maar je kunt elk jaar stemmen en de keuzes zijn geheel vrij. dat zorgt voor veel ondergewaardeerde liedjes in deze leuke tegenhanger van de versleten Top 2000.

tom w zei

Dank voor de tip! Een lijst met "Blind Willie McTell" moet wel haast beter zijn dan de zogenaamde lijst der lijsten.
groet,
Tom

Marc Vos zei

Like A Rolling Stone op 1 voor mij. Nog een tiental songs van Dylan in de top 100. Op zijn minst. Robert Johnson er niet in heeft geen zin, hij schreef gewoon de blues standards. The Beatles horen inderdaad in de top 20 en top 10 thuis met op zijn minst 4 à 5 songs, lijkt me een voorzichtige schatting. Dank voor je immer lezenswaardige blog, Tom. Fijne feestdagen! Marc

tom w zei

Ha Marc,
Dank voor je reactie. Ik ben van de "voorzichtige schattingen":-)
Jij ook een goede jaarwisseling.
groet,
Tom

Anoniem zei

Tom, misschien is de Acclaimed MusicTop 10,000 meer iets voor jou... Robert Johnson staat hier 7 keer in (hoogste notering nr. 492 en Bob Dylan met maar liefst 90 songs (hoogste notering: no. 1). Bohemian Rhapsody vinden we terug op plek 39. Dit is de link naar de site: http://www.acclaimedmusic.net/year/alltime_songs.htm

Groet, Floater