The Cutting Edge 1965 - 1966: Deluxe Edition #20: 8 maart 1966

8 maart 1966 Columbia Recording Studios Nashville

1. Just Like A Woman – Take 1 Complete The Cutting Edge
2. Just Like A Woman – Take 2 Complete
3. Just Like A Woman – Take 3 Complete
4. Just Like A Woman – Take 4 Complete The Cutting Edge
5. Pledging My Time – Take 1 Breakdown The Cutting Edge
6. Pledging My Time –Rehearsal
7. Pledging My Time – Take 2 False start
8. Pledging My Time – Take 3 Complete Blonde On Blonde
9. Just Like A Woman – Take 5 False start
10. Just Like A Woman – Take 6 Breakdown
11. Just Like A Woman – Take 8 Complete The Cutting Edge
12. Just Like A Woman – Takes 9-10 False start, breakdown
13. Just Like A Woman – Takes 11-12 Rehearsal
14. Just Like A Woman – Take 13 Breakdown
15. Just Like A Woman – Takes 14-15 Rehearsal
16. Just Like A Woman – Take 16 Complete
17. Just Like A Woman – Take 17 Breakdown
18. Just Like A Woman – Take 18 Complete Blonde On Blonde

Tussen 7 en 10 maart 1966 werd het grootste deel van Blonde On Blonde opgenomen. Negen van de veertien tracks op Blonde On Blonde werden tijdens deze paar dagen in Nashville opgenomen. Het is wonderlijk om te zien dat na zo veel sessies die niets of weinig opleverden dat Dylan goed genoeg vond voor zijn volgende album er in een paar dagen de ene na de andere bruikbare take op band gezet werd. Bob Dylans ideeën en het vakmanschap van de sessiemuzikanten smolten samen in maart 1966.
Of is het juist het contrast tussen de droomwereld van de visionaire New York hipster die Dylan was aan de ene kant en het strakke, professionele vakmanschap van de Nashville-muzikanten aan de andere kant dat Blonde On Blonde tot een meesterwerk maakt?
De contrasten smolten samen, dat is misschien wel de essentie van Blonde On Blonde.
Dat dat niet altijd makkelijk ging bewijzen bijvoorbeeld wel de vele takes die nodig waren voor “Just Like A Woman” naar Dylans tevredenheid op band stond.
Tijdens de opnamesessie van 8 maart 1966 werd er gewerkt aan twee songs: “Just Like A Woman” en “Pledging My Time”. Het opnemen van “Just Like A Woman” kostte moeite. De eerste takes lijken muzikaal al sterk op het uiteindelijke nummer, maar blijkbaar moest de boel even losgegooid worden en dus werd er een geheel andere “Just Like A Woman” opgenomen, vlak voor dit nummer voor even met rust werd gelaten om eerst “Pledging My Time” op te nemen.
Het opnemen van “Pledging My Time” ging vlot en efficiënt. Met die blues op band werd er nog een tijdje gewerkt aan “Just Like A Woman”, net zo lang tot de take zoals we die al jaren kennen vastgelegd werd.



1. Just Like A Woman – Take 1 Complete
Bob Johnston: “What’s the name of this Bob?”
Bob Dylan: “Like A Woman”.
Een slepende, contemplatieve versie van “Just Like A Woman”. Het riedeltje tussen het refrein en het couplet ontbreekt nog. De tekst wijkt nog sterk af van definitieve versie. Luister naar de bridge. Bob Dylan breekt de take af.

2. Just Like A Woman – Take 2 Complete
3. Just Like A Woman – Take 3 Complete
Twee takes die alleen op The Cutting Edge: Collector’s Edition te horen zijn.

4. Just Like A Woman – Take 4 Complete
Dit is een van die opnamen om een uitgave als The Cutting Edge te koesteren: een swingende, heerlijk hortende versie van “Just Like A Woman”. Dit is een compleet ander nummer dan de bekende versie. Heerlijk. Tijdens het nummer zegt Dylan: “Are we lost?”. Er volgt nogmaals het refrein, daarna breekt de opname af.
Bob Johnston vat het perfect samen aan het eind van het nummer: “That’s one hell of a beat.”
Deze take is ook te horen op The Best Of The Cutting Edge.

5. Pledging My Time – Take 1 Breakdown
Een door mondharmonica voortgedreven blues (luister ook naar de piano). Dit swingt heerlijk. Dylans stem lijkt soms iets te vervormen doordat hij ‘door’ de mondharmonica zingt. Doe het Dylan maar na: zo snel wisselen tussen harmonica spelen en zingen. De tekst wijkt hier en daar nog (sterk) af. Na een hoestbui van Dylan wordt de opname afgebroken.
Deze opname staat ook op The Best Of The Cutting Edge.

6. Pledging My Time –Rehearsal
7. Pledging My Time – Take 2 False start
Twee incomplete takes die alleen op de Collector’s Edition te horen zijn.

8. Pledging My Time – Take 3 Complete
Dit is de van Blonde On Blonde bekende take in een andere, nieuwe mix. De harmonica is in deze mix wat minder scherp. Op de Collector’s Edition is het outtro van deze opname langer dan op Blonde On Blonde.

9. Just Like A Woman – Take 5 False start
10. Just Like A Woman – Take 6 Breakdown
Twee takes die alleen op de Collector’s Edition staan. Waar is take 7? Take 6 stopt abrupt, alsof de tape op is. Kan dit de reden voor het ontbreken van take 7 zijn? Is er wel een take 7 gespeeld maar was de tape op, zonder dat iemand dit in de gaten had?
Dat kan toch haast niet. Het ontbreken van take 7 zal wel gewoon een telfoutje zijn, toch?

11. Just Like A Woman – Take 8 Complete
De song begint met “Nobody can complain.” Het is aardig om te horen hoe de eerste zin van “Just Like A Woman” van opname tot opname verschilt, tot de uiteindelijke versie van die zin door Dylan wordt gevonden.
Muzikaal ligt dit al erg dicht bij de uiteindelijke versie van “Just Like A Woman”. Dit is erg mooi, door Dylan met compassie voor ‘haar’ gezongen. Het riedeltje tussen refrein en couplet is er nog niet. De akoestische gitaar zit voor in de mix. Let ook op de piano tijdens de bridge.
Rond de vier minuten is de akoestische gitaar (Dylan) even niet hoorbaar en begint de mondharmonicasolo (ook Dylan). Daarna wordt nog één keer het refrein gespeeld. Schitterend.

12. Just Like A Woman – Takes 9-10 False start, breakdown
13. Just Like A Woman – Takes 11-12 Rehearsal
14. Just Like A Woman – Take 13 Breakdown
15. Just Like A Woman – Takes 14-15 Rehearsal
16. Just Like A Woman – Take 16 Complete
17. Just Like A Woman – Take 17 Breakdown
Maar liefst negen takes van “Just Like A Woman” die alleen te horen zijn op de Collector’s Edition van The Cutting Edge. Slechts één van deze negen takes is compleet. Die complete take – take 16 – is de moeite van het beluisteren waard, vooral door de Spaanse gitaar die tijdens het hele nummer te horen is. Al deze negen pogingen liggen al erg dicht bij de uiteindelijke versie van “Just Like A Woman”.

18. Just Like A Woman – Take 18 Complete
Dit is de take die op Blonde On Blonde terecht kwam in een nieuwe mix.

Na deze sessie zou Bob Dylan nog één keer teruggaan naar de opnamestudio in Nashville om nummers voor Blonde On Blonde op te nemen. Die laatste sessie werd een lange sessie. Een erg lange sessie waarbij maar liefst zes nummers voor Blonde On Blonde werden opgenomen.

1 opmerking:

Gerbrand zei

Mooi verslag van de Blonde on Blonde sessies door Sean Wilentz http://theband.hiof.no/articles/mystic_nights_tmobob.html