14 februari 1966 Columbia Recording Studios Nashville
1. Fourth Time Around – Take 1 Rehearsal
2. Fourth Time Around – Take 2 Breakdown
3. Fourth Time Around – Takes 3-4 Rehearsal
4. Fourth Time Around – Take 5 Complete
5. Fourth Time Around – Takes 6-7 Rehearsal
6. Fourth Time Around – Take 8 Rehearsal
7. Fourth Time Around – Takes 9-10 False starts
8. Fourth Time Around – Take 11 Complete The Cutting Edge
9. Fourth Time Around – Takes 12-13 False starts
10. Fourth Time Around – Takes 14-16 False starts
11. Fourth Time Around – Takes 17-18 False starts
12. Fourth Time Around – Take 19 Breakdown
13. Fourth Time Around – Take 19 again Complete Blonde On Blonde
14. Visions Of Johanna – Take 1 False start
15. Visions Of Johanna – Take 2 Breakdown
16. Visions Of Johanna – Take 3 False start
17. Visions Of Johanna – Take 4 Complete Blonde On Blonde
18. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Takes 1-2 Rehearsal
19. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 3 Complete The Cutting Edge
20. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Takes 4-5 Rehearsal
21. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 6 Breakdown
22. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 6 again Rehearsal
23. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 8 Complete The Cutting Edge
24. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 9 Breakdown
25. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 10 False start
26. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 11 Breakdown
27. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 12 False start
28. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 13 Complete
Tijdens de opnamesessies in New York voor Blonde On Blonde lukte het Bob Dylan om één nummer voor dit album op te nemen: “One Of Us Must Know (Sooner Or Later)”. In februari 1966 gingen de sessies voor Blonde On Blonde, op aanraden van producer Bob Johnston, verder in Nashville. Daar, in het land van de countrymuziek, kreeg Blonde On Blonde pas echt vorm.
De eerste Nashville-sessie, op Valentijnsdag 1966, was niet alleen een lange, maar ook een succesvolle sessie. Er werd gewerkt aan het opnemen van drie nummers. Van twee van deze drie werd een definitieve versie voor Blonde On Blonde opgenomen tijdens deze allereerste sessie in Nashville.
Wat in New York niet lukte, lukte in Nashville wel, mede met dank aan The Nashville Cats, de in Nashville opererende studiomuzikanten.
Opvallend is hoe weinig van de opnamen van 14 februari 1966 op The Cutting Edge: Deluxe Edition terecht zijn gekomen. Van de 28 tracks die er van deze sessie op The Cutting Edge: Collector’s Edition staan, zijn er slechts 3 te vinden op The Cutting Edge: Deluxe Edition. Er van uitgaande dat op The Cutting Edge: Deluxe Edition vooral de complete takes verzameld worden die niet op Bringing It All Back Home, Highway 61 Revisited of Blonde On Blonde te horen zijn is de keuze redelijk logisch. Slechts twee complete takes van 14 februari 1966 zijn niet op The Cutting Edge: Deluxe Edition of Blonde On Blonde te horen: take 5 van “Fourth Time Around” en take 13 van “Leopard-Skin Pill-Box Hat”.
1. Fourth Time Around – Take 1 Rehearsal
2. Fourth Time Around – Take 2 Breakdown
3. Fourth Time Around – Takes 3-4 Rehearsal
4. Fourth Time Around – Take 5 Complete
5. Fourth Time Around – Takes 6-7 Rehearsal
6. Fourth Time Around – Take 8 Rehearsal
7. Fourth Time Around – Takes 9-10 False starts
De eerste tien takes van “Fourth Time Around”, waarvan één complete take, zijn alleen op The Cutting Edge: Collector’s Edition te horen.
8. Fourth Time Around – Take 11 Complete
Deze take lijkt al sterk op de versie die uiteindelijk op Blonde On Blonde terecht zou komen. Ook het schitterende ‘gitaarriedeltje’ waar “Fourth Time Around” op drijft is er al.
“Fourth Time Around” is een compositie waarbij Dylans manier van zingen, het leggen van accenten op de woorden, essentieel is voor hoe het verhaal op de luisteraar overkomt.
De “Fourth Time Around” zoals we die al jaren kennen begint met de woorden “When she said” waarbij Bob Dylan de nadruk op het eerste woord legt.
De luisteraar hoort: “When… she said….”. De nadruk ligt op “when”, op wanneer, op tijd.
Take 11 van “Fourth Time Around” begint zo: “She said…”. Het woordje “When” is er (nog) niet, de nadruk ligt op “She”, op haar. De nadruk in de openingsregel in deze take ligt niet op tijd, maar op een persoon, op haar.
Dat lijkt slechts een klein verschil, maar juist door dit verschil tussen de openingsregel van take 11 en take 19 (Blonde On Blonde-take) wordt duidelijk hoezeer “Fourth Time Around” drijft op de accenten die Bob Dylan met zijn stem legt.
9. Fourth Time Around – Takes 12-13 False starts
10. Fourth Time Around – Takes 14-16 False starts
11. Fourth Time Around – Takes 17-18 False starts
12. Fourth Time Around – Take 19 Breakdown
Acht incomplete takes van “Fourth Time Around” die alleen op de Collector’s Edition te horen zijn.
13. Fourth Time Around – Take 19 again Complete
Dit is de take die op Blonde On Blonde verscheen, maar met alleen die simpele constatering ben ik er niet. Zeker niet bij “Fourth Time Around”.
In 1966 verscheen Blonde On Blonde – zoals alle albums in die tijd – zowel in een mono- als een stereo-mix. Het gaat me om de stereo-mix. De stereo-mix van “Fourth Time Around” op de originele persing van Blonde On Blonde bevat een harpsicord (of orgel) en een drumtrack die naar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tijdens een overdub-sessie op 16 juni 1966 aan de originele opname van “Fourth Time Around” werden toegevoegd.
Latere elpee-persingen en cd-versies van Blonde On Blonde bevatten de versie van “Fourth Time Around” zonder overdub, dus zonder harpsicord (of orgel) en met een andere drumtrack.
Er zijn dus twee, sterk van elkaar verschillende versies van “Fourth Time Around” op Blonde On Blonde verschenen.
Op The Cutting Edge: Collector’s Edition staat de versie van “Fourth Time Around” van de latere Blonde On Blonde-persingen, dus de versie zonder harpsicord (of orgel) – maar, zoals bij alle versies van nummers die eerder op Bringing It All Back Home, Highway 61 Revisited of Blonde On Blonde verschenen, bevat The Cutting Edge: Collector’s Edition een geheel nieuwe mix van “Fourth Time Around”. Een schitterende nieuwe mix is het, een mix waarin de akoestische gitaar veel beter naar voren komt dan op Blonde On Blonde.
14. Visions Of Johanna – Take 1 False start
15. Visions Of Johanna – Take 2 Breakdown
16. Visions Of Johanna – Take 3 False start
Drie incomplete versies van “Visions Of Johanna” die alleen te horen zijn op de Collector’s Edition. Opvallend is dat Bob Dylan tijdens de sessies in New York “Visions Of Johanna” probeerde op te nemen, maar niet de juiste toon leek te kunnen vinden. Tijdens de eerste sessie in Nashville is vanaf take 1 de juiste toon gevonden. Het is jammer dat deze fragmenten niet op The Cutting Edge: Deluxe Edition te horen zijn, ze vertellen veel over het gemak waarmee in Nashville werd opgenomen.
17. Visions Of Johanna – Take 4 Complete
Dit is de van Blonde On Blonde bekende take in een nieuwe mix.
18. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Takes 1-2 Rehearsal
De eerste twee takes van “Leopard-Skin Pill-Box Hat” staan alleen op de Collector’s Edition van The Cutting Edge.
19. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 3 Complete
De take begint met harmonica en gitaar. Een heerlijke, ‘open’ versie van “Leopard-Skin Pill-Box Hat”. Rustig. Een topstuk. Let op de piano en de sologitaar. Dit is een geheel ander nummer dan de Blonde On Blonde-versie. Dit is een opname voor op barkrukken deinende mannen. Het is na sluitingstijd en we nemen er nog ééntje, dat geluid.
20. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Takes 4-5 Rehearsal
21. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 6 Breakdown
22. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 6 again Rehearsal
Vier takes (waar is take 7?) die alleen te horen zijn op de Collector’s Edition.
23. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 8 Complete
De ‘telefoon-versie’ van “Leopard- Skin Pill-Box Hat” die ook te horen is op The Best Of The Cutting Edge. Uptempo, swingend. Bij eerste beluistering klinkt dit als een (mislukt) geintje, pas na enkele keren luisteren gaat dit werken.
24. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 9 Breakdown
25. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 10 False start
26. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 11 Breakdown
27. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 12 False start
28. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 13 Complete
Ondanks de vele pogingen om “Leopard-Skin Pill-Box Hat” op te nemen, zowel tijdens de sessies in New York als tijdens deze eerste sessie in Nashville, lukte het Bob Dylan maar niet om een versie waar hij tevreden over is op te nemen. De definitieve versie van “Leopard-Skin Pill-Box Hat” werd pas tijdens de allerlaatste sessie voor Blonde On Blonde opgenomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten