The Cutting Edge 1965 - 1966: Deluxe Edition #18: 17 februari 1966

17 februari 1966 Columbia Recording Studios Nashville

1. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 1 Rehearsal The Cutting Edge
2. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Rehearsal The Cutting Edge
3. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 1 Breakdown
4. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Takes 2-3 Rehearsal
5. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 4 Breakdown
6. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 4 (mis-slate) False start
7. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 5 The Bootleg Series, Vol. 7, The Cutting Edge
8. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Takes 6-8 False starts
9. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 9 Breakdown
10. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 10 False start
11. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Takes 11-12 Breakdown
12. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 13 Breakdown The Cutting Edge
13. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 14 Complete The Cutting Edge
14. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 15 Complete Blonde On Blonde

Volgens Michael Krogsgaard in Bob Dylan: The Recording Sessions verbleven Bob Dylan en de muzikanten in de nacht van 16 februari op 17 februari 1966 van 6 uur ’s avonds tot 7 uur ’s ochtends in de Columbia Recording Studios in Nashville. Alleen tussen 4 en 7 uur op de ochtend van 17 februari werden, aldus Krogsgaard, opnamen gemaakt. Het enige nummer waar aan gewerkt werd is “Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again”.
Is drie uur lang om een klassieker als “Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again” op te nemen?
Wat deed Bob Dylan tussen 6 uur ’s avonds en 4 uur ’s ochtends, tijdens de uren dat er niet opgenomen werd? Was hij aan het schrijven? Is in die tien uur “Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again” geschreven?
En de muzikanten? Waren ze al wel in de studio om 6 uur in de avond van de 16de februari? Zo ja, wat deden ze tijdens al die uren wachten? Handen wrijven aangezien ieder uur van aanwezigheid geld opleverde? Een kaartje leggen?
Ik weet het niet.

Drie uur waren er nodig om van de eerste voorzichtige poging om “Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again” op te nemen te komen tot de definitieve versie van dit nummer. Bob Dylan en de muzikanten moeten na dit staaltje doorzettingsvermogen in de vroege uren van 17 februari  de studio uitgelopen zijn, het duister van de ochtend in. De vermoeidheid in de botten, maar met de adrenaline van de overwinning nog pompend door het lijf.
Eén ochtend was er nodig om “Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again” op te nemen. Laat dat maar even op je inwerken.



1. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 1 Rehearsal
Bob Dylan begint, een akoestische gitaar. Hij zingt niet, hij neuriet. Met de van Blonde On Blonde bekende versie van “Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again” in het achterhoofd is het bijna ondenkbaar dat dit vroege stukje ‘proberen’ van Dylan zal uitmonden in dat nummer. Is dit Dylan die de muzikanten voordoet hoe het moet klinken?
Na een seconde of vijftig beginnen Bob Dylan en muzikanten daadwerkelijk aan het opnemen van het nummer. De muziek drijft tussen achterover leunen en voortdrijven. Dylans gitaar wordt door de muzikanten gevolgd. Mooie stukken op de mondharmonica (dit is niet Dylan). Het instrumentale ‘riedeltje’ dat het couplet verbindt met het volgende refrein is er al. Dylan zingt: “Stuck Inside Of Mobile With The Nashville Blues Again”.

2. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Rehearsal
Orgel, geklets, oefenen. Pas daarna (na anderhalve minuut) begint “Stuck Inside Of Mobile” in een nieuw ritme. Net als de vorige opname is deze versie een stuk relaxter dan de Blonde On Blonde-versie. De muziek drijft op akoestische gitaar en orgel.
In tegenstelling tot de vorige take speelt op deze take Bob Dylan de mondharmonica. De tekst wijkt hier en daar nog (sterk) af van de definitieve versie. (Heeft Dylan in de drie uur tussen de eerste en de definitieve take ook nog de tekst herschreven?)
Dylan zingt: “I’m down in Mobile with the Memphis blues again”.

3. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 1 Breakdown
4. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Takes 2-3 Rehearsal
5. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 4 Breakdown
6. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 4 (mis-slate) False start
Deze vijf takes zijn alleen te horen op de Collector’s Edition van The Cutting Edge.

7. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 5 Complete
De vijfde take van “Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again” werd in 2005 uitgebracht op The Bootleg Series vol. 7: No Direction Home – The Soundtrack en is nu ook – in een nieuwe mix – te horen op The Cutting Edge: Deluxe Edition.
Deze take ligt al redelijk dicht bij de uiteindelijke versie, maar er zijn ook nog duidelijk elementen uit de twee rehearsal-takes te horen (het orgeltje bijvoorbeeld). Dit klinkt als een tussenstation dat aangedaan moet worden om bij de uiteindelijke versie uit te komen.
Rond de drie minuten verslikt Bob Dylan zich in de tekst, maar de opname gaat verder. Rond de vijf minuten is Bob Dylan de tekst even kwijt en begint hij te neuriën. Is dit een serieuze poging om “Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again” op te nemen, of een ‘doorloop’?

8. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Takes 6-8 False starts
9. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 9 Breakdown
10. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 10 False start
11. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Takes 11-12 Breakdown
Zeven takes die alleen op The Cutting Edge: Collector’s Edition te horen zijn.

12. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 13 Breakdown
Bob Dylans stem is mooi voor in de mix op deze take. Het ‘riedeltje’ dat het couplet verbindt met het daar op volgende refrein wordt niet meer op orgel gespeeld, maar op gitaar.
Dylan zingt: “I’m stuck inside of Mobile with the Nashville blues again”.
Dylan vergist zich en breekt de take na een minuut of vijf af.
Deze take is ook te horen op The Best Of The Cutting Edge.

13. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 14 Complete
Het ‘riedeltje’ tussen couplet en refrein is verdwenen. Het orgel en de akoestische gitaar – beide prominent aanwezig tijdens eerdere pogingen om “Stuck Inside Of Mobile” op te nemen – zijn nu bijna uit de mix verdwenen. De drums en de elektrische gitaar klinken al bijna zoals ze ook op de definitieve versie klinken. Het nummer heeft vaart gekregen. Dit klinkt als de blauwdruk voor de Blonde On Blonde-versie, er moet alleen aan nog wat details gesleuteld worden. Bovendien vergist Dylan zich enkele malen in de tekst.
De mondharmonica is pas helemaal tegen het eind van het nummer te horen.

14. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again – Take 15 Complete
Dit is de bekende, heerlijke, van Blonde On Blonde bekende take, die op The Collector’s Edition van The Cutting Edge in een nieuwe mix te vinden.

Wat is “Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again” toch een heerlijk nummer, een nummer dat – voor mij – alleen maar meer is gaan leven door de vijf takes van dit nummer op The Cutting Edge: Deluxe Edition. Deze vijf takes zijn goed gekozen, ze laten horen hoe het nummer zich van een eerste, wat dromerige poging tot een definitieve, voortvarende versie ontwikkelde in drie uur tijd.
Ga er maar aanstaan.


1 opmerking:

Gerbrand zei

Waarschijnlijk een "ouwe koeien" feitje, maar wel apart:

Insert in "Grandpa" couplet van de BoB take van Stuck..:
But me, I expected it to happen
I knew he’d lost control
Correcte tekst: When he built a fire on Main Street
Dylan zingt per ongeluk: When I built a fire
Insert half gedaan waardoor het wordt : When Ishee built a fire
And shot it full of holes