John Wesley Harding, die andere foto

Ik weet al een tijd van het bestaan van dit tijdschrift. Ik heb 'm al eens in handen gehad, een exemplaar uit de collectie van een verzamelaar. Sinds dien zoek ik 'm, niet fanatiek, maar ik houd mijn ogen open.
Een week geleden, een doos vol oud papier op een kraam. Uit die doos vis ik de Aloha van 7 mei 1971. In deze Aloha staat de foto.
De foto op de hoes van John Wesley Harding is gemaakt door John Berg, met een polaroid camera. Rod MacBeath in The Telegraph 51: 'The photograph was taken by Columbia staffer John Berg in Woodstock and the three people pictured with Dylan (who wears the same jacket he wore for the cover of Blonde On Blonde) are Purna Das, leader of the Bauls of Bengal and Lakhsman Das, another Baul, who were at the time staying in a converted barn on Albert Grossman's property. Sally Grossman, rather helpfully, identified the fourth member of the group: "The guy in the background was Charlie Joy... He was a local carpenter and stonemason who happened to be around working that day".'
Het internet afschuimend naar Charlie Joy, kom ik hem tegen in het boek Woodstock van Janine Fallon-Mower. Bij een foto van The War Memorial in Woodstock staat een bijschrift met o.a. 'Stonemason Charlie Joy was chosen to build the circular stone monument to surround the flagpole.'
Ik dwaal af, wel van de foto waar het om gaat.
Terug naar de hoes van John Wesley Harding. Op de foto op de voorzijde van deze hoes staan dus, naast Dylan, Purna Das, Lakhsman Das en Charlie Joy.
Er is echter nog een vijfde man op de foto. Okee, hij is verborgen, maar hij is er wel. Helemaal onderaan de foto is alleen nog zijn witte hoed te zien. Meer niet, alleen de hoed. Gezien?
Okee.
In de Aloha van 7 mei 1971 - het tijdschrift waar ik mee begon - staat een andere foto afgedrukt, gemaakt tijdens de fotosessie voor de hoes van John Wesley Harding. Op deze foto is de man met de witte hoed helemaal te zien, hij staat links. Charlie Joy is op deze foto niet te zien. De foto staat bij een stuk geschreven door M., daarin o.a. 'Bij de groep zitten een paar in India waanzinnig beroemde musici, de Bauls uit Bengalen. De kleinste van de twee die op de foto met Bob Dylan staat, kan geen paar meter door Calcutta lopen, of zijn voeten zijn al verschillende malen gekust. Luxman Das Baul en Purna Das Baul Sanizat (de keizer) zijn op een gegeven moment door Bob Dylan naar Amerika gehaald [sic] en hebben daar een aantal konserten gegeven en een plaat gemaakt. Hier in Nederland is ook een plaat van ze te koop: The Bauls of Bengal, uitgebracht op Elektra EKS 7325.'
Hoe is Aloha aan deze foto gekomen? Over de foto's staat verder nog te lezen: 'Bij elke foto die Olivier me liet zien was een uitgebreid verhaal.' Deze Olivier is Olivier Boelen. Niet dat die wetenschap mij wijzer maakt.
Immers, ervan uit gaande dat Aloha de foto via Olivier Boelen in handen kreeg, blijft de vraag over hoe deze Olivier Boelen aan deze foto is gekomen. Vragen, vragen, vragen.
Dezelfde foto werd in september 1978 nogmaals afgedrukt, niet in Aloha dat toen al niet meer bestond, maar in TLiedboek. De afdruk van deze foto in TLiedboek is niet alleen kleiner dan in Aloha, maar ook lichter van kleur, wat vooral duidelijk te zien is in de rechter benedenhoek.
Ook in The Telegraph 51, bij het artikel van Rod MacBeath, staat de foto ook afgedrukt. Deze afdruk lijkt nog het meest op de foto zoals die is afgedrukt in de Aloha.
Ondanks het speurwerk weet ik nog niet wie de man links, onder de witte hoed, op de foto is. En wat heeft hij in zijn handen?
Het schijnt extreem koud te zijn geweest toen deze foto's werden gemaakt.
Een schitterende foto.


Geen opmerkingen: