It ain't me, babe - reactie op Peters top 15

Beste Tom,

Graag wil ik (enigszins verlaat) inhaken op de post die werd geplaatst op 30 januari: Bob Dylans top 15 door Peter. Wat mij onmiddellijk opviel was het ontbreken van It Ain’t Me, Babe in de lijst van 15 songs die het vaakst live zijn uitgevoerd.
In 1994 ben ik zelf begonnen met alle opnamen van Dylan (audio en video) in een database te zetten. Ik was op dat moment al ruim 10 jaar bezig met het verzamelen van alles wat door Dylan is opgenomen en wilde weten hoeveel verschillende opnamen er van een nummer als Just Like A Woman waren, waar en wanneer de versies werden opgenomen en op welke officiële release of bootleg ik ze kon terugvinden. Internet bestond toen nog niet, dus ik moest alle informatie uit boeken en tijdschriften halen. Een heidens karwei natuurlijk, maar tegelijkertijd erg interessant.
Doel was om enige structuur te krijgen in de onafzienbare poel van opnames van Dylan die door de jaren heen zijn gaan circuleren. Ik ben begonnen met alle gegevens in een Excel spreadsheet te zetten en later ben ik gebruik gaan maken van een krachtigere Access-database. Aanvankelijk waren de boeken van Paul Cable, Michael Krogsgaard, Paul Williams, Glen Dundas en Clinton Heylin mijn leidraad. Later ook de websites van Olof Björner en Bill Pagel, alsmede allerlei publicaties in fanzines als Isis, The Telegraph, The Bridge en Judas.
Het is natuurlijk een illusie te denken dat je ooit een database krijgt die honderd procent betrouwbaar is. Niemand weet precies wat Dylan in de afgelopen ruim 50 jaar heeft opgenomen, waar hij heeft opgetreden en wat de exacte setlist van ieder concert is geweest. Zeker over de opnamen in de beginjaren van zijn carrière bestaat veel onduidelijkheid. Nog steeds duiken er opnamen op die voorheen onbekend waren (Brandeis is daar natuurlijk een goed voorbeeld van). Daarnaast is van 92 concerten bekend dat ze hebben plaatsgevonden maar weet niemand wat de setlist was. Meest recente voorbeeld is het concert van 24 oktober 1991 in Corpus Christi, Texas. Misschien speelde Dylan toen wel Brownsville Girl….?
Inmiddels is mijn database bijgewerkt tot en met het concert in Mashantucket, Connecticut van 27 november 2010. De database omvat nu ruim 51000 records en zal in de toekomst nog verder gaan groeien. Overigens heb ik soundchecks van nummers en jamsessies niet opgenomen in mijn database. Rehearsals van volledige songs zijn daarentegen wel opgenomen. In totaal bevat de database 1177 verschillende songs exclusief 45 instrumentale nummers (zonder titel) en nog eens 6 songs waarvan ik geen titel heb kunnen achterhalen.
Om terug te komen op de song It Ain’t Me Babe: Volgens mijn gegevens zijn er 924 verschillende versies van dit nummer, waarvan 918 live-versies. Er zijn in totaal 114 nummers 100 keer of vaker live gebracht en die 114 nummers stammen uit alle perioden uit Dylans carrière. Tot slot hieronder een lijst van 25 nummers die het vaakst voorkomen in mijn database met tussen haakjes het aantal keren dat ze live werden gebracht:

1 All Along The Watchtower – 1946 (1942)
2 Like A Rolling Stone – 1864 (1833)
3 Highway 61 Revisited – 1621 (1609)
4 Tangled Up In Blue – 1121 (1111)
5 Maggie's Farm – 1062 (1045)
6 Blowin' In The Wind – 1051 (1031)
7 Rainy Day Women – 944 (941)
8 It Ain't Me, Babe – 924 (918)
9 Mr. Tambourine Ma – 914 (900)
10 Don't Think Twice – 896 (888)
11 Masters Of War – 898 (887)
12 Ballad Of A Thin Man – 891 (878)
13 Just Like A Woman – 879 (868)
14 It's Alright, Ma – 775 (769)
15 Stuck Inside Of Mobile – 774 (749)
16 Summer Days – 714 (712)
17 The Times They Are A-Changin' – 646 (631)
18 Silvio – 598 (595)
19 Honest With Me – 557 (556)
20 Girl From The North Country – 533 (518)
21 It's All Over Now, Baby Blue – 511 (502)
22 I Shall Be Released – 503 (496)
23 Knockin' On Heaven's Door – 490 (483)
24 Forever Young – 493 (475)
25 Watching The River Flow – 479 (475)

Groeten,

Floater

Reactie van Peter:

Ha Floater,

Interessant verhaal, en wat kan een hobby toch lekker uit de hand lopen.
Zelf houd ik me niet zo heel vaak met dit soort cijfers bezig, maar ik was wel erg benieuwd welke nummers Dylan nu het vaakst live gespeeld had. En eigenlijk ging het mij nog meer om het filosoferen daar omheen: waarom zou dat lijstje er juist zo uitzien? Zijn het zijn eigen favorieten?
Maar hoe dan ook: ik moet erkennen dat ik een fout heb gemaakt in mijn turven. Op bobdylan.com krijgt It ain't me babe een score van 919 live uitvoeringen (zelfs nog één meer dan bij jou) en staat daarmee feitelijk op de 8e plaats. Nummer 1 t/m 15 komen hiermee in beide lijstjes, afgezien van de aantallen, volledig overeen. Aardig is dan weer wel dat ik moet constateren dat Summer Days hiermee uit de top 15 verdwijnt, en ik vond het nog wel zo frappant dat dit nummer er in stond. Scoort evengoed hoog natuurlijk.

Peter

3 opmerkingen:

Peerke zei

Beste Floater,

Ik herken heel goed je manier van werken, al heb ik dit nooit op die manier proberen bij te houden. Maar wat mij nu het meest intrigeert zijn die zes versies van 'It Ain't Me Babe' die niet live zijn?
Er zijn twee versies opgenomen op 8 augustus 1964, waarvan een op Another Side Of BD terecht is gekomen. Dan heeft hij in 1970 ook nog een nieuwe versie op band gezet tijdens de New Morning sessies. Maar de andere drie, waar komen die vandaan?

groet

Patrick

Cas zei

Ja, ik vraag me ook af welke de 31 niet-live versies van Like a rolling stone dan zouden moeten zijn. Volgens mij klopt er iets niet aan die lijst.

tom zei

Van Floater ontving ik onderstaande reactie (om technische redenen lukte het hem niet zelf de reactie te plaatsen):

Beste Peerke en Rob,



Dank voor jullie reacties!



Zoals ik in mijn stukje aangaf bevat mijn database ook opnamen tijdens rehearsals.



Voorbeelden:

· In september 1965 heeft Dylan in Woodstock een behoorlijk aantal nummers "rehearst" met leden van The Band (o.a. 2 x It Ain't Me, Babe en 1 x Like A Rolling Stone).

· Alleen al op 15 juni 1965 zijn er 15 versies van Like A Rolling Stone in de studio opgenomen (inclusief een groot aantal false starts).

Het is natuurlijk ook een kwestie van criteria stellen:

· Als Dylan voor de BBC het nummer It Ain't Me, Babe speelt, is het dan een live opname of een studio opname?

· Wanneer Dylan een privéconcert geeft zoals op 25 augustus 2008, kan dat dan worden gezien als een live-optreden?

Dat maakt dat iedereen tot een verschillend aantal zal komen. Echter voor mij zijn die aantallen niet zo belangrijk.

Ik heb enkel geprobeerd met mijn database enige orde te scheppen in die talloze studiosessies en live-opnamen die circuleren....

groet,

Floater