Dan een steegje (Dylan in de opera)

Soms vind ik dingen die ik niet zoek. Dat gebeurt eigenlijk best vaak, nu ik er over nadenk. In mijn zoektocht op het internet naar informatie voor Bob Dylan in Nederland 2.0 stuit ik op een drie zinnen tellend bericht in Parool van 26 augustus 1967: "In Rome is de zoon van de nu 78-jarige operazanger Tito Schipa bezig met een beat-opera. Hij heet Tito Schipa jr. De opera heet 'And The A Road' (muziek Bob Dylan) en behandelt toevallig het leven van de zoon van een befaamde tenor."

Wacht even. 1967, Italië, een opera met muziek van Bob Dylan. Dat maakt nieuwsgierig. Ik heb nog nooit van Tito Schipa sr. of jr. gehoord, laat staan van de opera "And Then A Road".
Via google stuit ik in eerste instantie niet op informatie over de opera "And Then A Road", maar op een youtube-filmpje dat een heel album van Tito Schipa jr. uit 1988 laat horen. Dat album heet Dylaniato. De titel doet vermoeden dat ook dit album een Dylan-randje heeft en dus druk ik op 'play' om me te laten verrassen door de muziek van Schipa. Ik verwacht opera, maar krijg iets totaal anders.
Binnen tien seconden pauzeer ik de muziek en kijk ik om mij heen of ik beet wordt genomen, of er een cameraploeg achter de kamerdeur staat om zo binnen te vallen onder het uitroepen van "gefopt" en "dat had je niet gedacht, hè?"
Er is geen cameraploeg. Ik herken de muziek die ik hoor niet direct als die van Bob Dylan, maar de hoes van het album Dylaniato - ergens op het net gevonden - bevestigt dat het wel degelijk gaat om composities van Bob Dylan met een Schipa-sausje.


Ik laat Dylaniato voor wat het is, ik was immers op zoek naar de opera "And Then A Road".
De tweede hit die ik door google voorgeschoteld krijg is de website van Tito Schipa jr. Die website is (uiteraard) in het Italiaans. Op die website zie ik niks over "And Then A Road", maar wel een andere titel die er verdomd veel op lijkt: "Then An Alley (L'Opera Beat)". Deze beat-opera moet wel de opera met Dylan-muziek zijn die Parool in 1967 nog "And Then A Road" noemde. De link behorende bij de titel "Then An Alley (L'Opera Beat)" op de website van Tito Schipa jr. brengt mij bij een wikipedia-pagina over deze opera. Helaas is die pagina in het Italiaans.
Met dank aan google-translate tover ik die wikipedia-pagina om in steenkolen Nederlands en lees onder de kop "Dan een steegje": "Het werk werd gemaakt met behulp van 18 muziekthema's van Bob Dylan , door Schipa zelf samengevoegd in een reeks die aria's en recitatieven afwisselden."
Uit een verderop staande kromme zin concludeer ik dat, nadat de opera een succes werd, Schipa door Dylans manager verzocht werd te stoppen met het gebruiken van Dylans muziek waarna de opera "Then An Alley" werd herschreven, van nieuwe muziek werd voorzien en de titel "Orpheus 9" kreeg.

Zou ik die opera "Then An Alley" willen horen? Ik twijfel, als ik eerlijk ben. Misschien één keertje, uit nieuwsgierigheid. Niet vaker.

Geen opmerkingen: