The Cutting Edge 1965 - 1966: Deluxe Edition #12: 30 november 1965

30 november 1965 Studio A, Columbia Recording Studio New York City

1. Visions Of Johanna – Take 1 Rehearsal The Cutting Edge
2. Visions Of Johanna – Take 2 Rehearsal
3. Visions Of Johanna – Take 3 Rehearsal
4. Visions Of Johanna – Take 4 Complete
5. Visions Of Johanna – Take 5 Complete The Cutting Edge
6. Visions Of Johanna – Take 6 Rehearsal
7. Visions Of Johanna – Take 7 Complete The Cutting Edge
8. Visions Of Johanna – Take 8 Complete The Bootleg Series, Vol.7, The Cutting Edge
9. Visions Of Johanna – Takes 9-12 False starts
10. Visions Of Johanna – Take 13 Breakdown
11. Visions Of Johanna – Take 14 Complete The Cutting Edge
12. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 1 False start
13. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 2 False start, rehearsal
14. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 3 False start
15. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 4 False start, rehearsal
16. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 6 Complete The Cutting Edge
17. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 7 Breakdown
18. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 8 Complete
19. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 9 False start
20. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 10 Complete single

Tijdens de opnamesessie van 30 november werkte Bob Dylan aan het vastleggen van twee nummers: “Visions Of Johanna” en “Can You Please Crawl Out Your Window?”. Het opnemen van  “Visions Of Johanna” lijkt er op te wijzen dat Bob Dylan tijdens deze sessie daadwerkelijk begon aan het vastleggen van de nummers voor het album na Highway 61 Revisited. Geen enkele opname van de sessie van 30 november zou uiteindelijk op dit album terecht komen, maar de intentie was er wel. Of “Can You Please Crawl Out Your Window?” in Dylans gedachten ook ooit bedoeld was voor dat album valt te betwijfelen. Take 10 van dit nummer werd in januari 1966 op single uitgebracht en niet in oktober 1965, zoals de tracklist van de Collector’s Edition van The Cutting Edge vermeldt. Een raar foutje. Hoe kan een nummer dat op 30 november 1965 is opgenomen in oktober 1965 op single worden uitgebracht?
Er zit nog een foutje in de tracklist van The Cutting Edge wat nader onderzoek verdient. Volgens de tracklist van The Cutting Edge: Deluxe Edition zoals die in september 2015 op Bob Dylans website gepubliceerd werd bevat deze boxset zowel take 5 als 6 van “Can You Please Crawl Out Your Window?”. Zowel de Deluxe Edition als de Collector’s Edition van The Cutting Edge bevatten alleen take 6. Op geen van deze twee edities van The Cutting Edge staat take 5. De meest logische conclusie is dat take 5 niet bestaat en dat de tracklist van The Cutting Edge: Deluxe Edition zoals die in september 2015 gepubliceerd werd op Bob Dylans website een tikfoutje bevatte, maar… Michael Krogsgaard vermeldt in zijn Bob Dylan: The Recording Sessions wel een take 5 van “Can You Please Crawl Out Your Window?”. Deze take zou, aldus Krogsgaard, niet veel meer zijn dan een valse start. Is take 5 dan misschien het korte instrumentale ‘probeersel’ aan het eind van take 4 op de Collector’s Edition van The Cutting Edge? Ik weet het niet zeker, maar het lijkt er op dat de tracklist van The Cutting Edge: Collector’s Edition, cd 10 er als volgt had moeten uitzien:



7. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 4 - 5 False start, rehearsal
8. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 6 Complete

Tot slot, voor ik de op The Cutting Edge: Deluxe Edition verschenen opnamen kort bespreek, nog even dit: van alle opnamen van “Visions Of Johanna” zijn maar liefst vijf takes op de Deluxe Edition van The Cutting Edge terecht gekomen. Er lijkt bij het samenstellen van de tracklist van de Deluxe Edition van The Cutting Edge vooral gekozen te zijn voor complete, niet eerder officieel uitgebrachte takes. Met dit in het achterhoofd is het opmerkelijk dat de in 2005 op het zevende deel van The Bootleg Series verschenen achtste take van “Visions Of Johanna” wel op de Deluxe Edition van The Cutting Edge te vinden is terwijl de eveneens complete take 4 van dit nummer niet op deze boxset te horen is.

1. Visions Of Johanna – Take 1 Rehearsal
Een incomplete, mooie versie die begint met piano. In deze take is het prototype van de latere ‘rock’-versie van “Visions Of Johanna” – zoals die al jaren circuleert onder verzamelaars en in 2005 op het zevende deel van The Bootleg Series verscheen – al te horen.

2. Visions Of Johanna – Take 2 Rehearsal
3. Visions Of Johanna – Take 3 Rehearsal
4. Visions Of Johanna – Take 4 Complete
De takes 2 tot en met 4 van “Visions Of Johanna” zijn alleen te horen op de Collector’s Editon van The Cutting Edge.

5. Visions Of Johanna – Take 5 Complete
“Visions Of Johanna” in de vroege ‘rock’-versie. Wat een heerlijk nummer is dit toch! Echt genieten wanneer je niet vergelijkt met de uiteindelijke versie zoals die op Blonde On Blonde te vinden is. Het dromerige van de Blonde On Blonde-versie is nog ver te zoeken. Dit is dan ook een compleet ander nummer (hoewel dezelfde compositie) dan de Blonde-“Visions Of Johanna”.
Deze take is ook te horen op The Best Of The Cutting Edge. Volgens de tracklist van die uitgave gaat het om een ‘rehearsal’.

6. Visions Of Johanna – Take 6 Rehearsal
Deze take is alleen te horen op de Collector’s Edition.

7. Visions Of Johanna – Take 7 Complete
Een ‘rock’-versie met een tegendraadse ‘pingel’ (piano?). Muzikaal een lekkere versie, maar er lijkt wat te weinig ruimte voor Bob Dylan te zijn om zijn manier van zingen (stemgymnastiek) de vrije loop te laten, om het verhaal met intonatie, met versnellen en vertragen kracht bij te zetten. Veel korte stukken op de mondharmonica tussendoor. Dylan lijkt te zingen: “And Neal’s visions of Johanna”. Een verspreking of opzet? Door Dylans affiniteit met de werken van de beat-schrijvers (onder andere Jack Kerouac en Allen Ginsberg) ben ik geneigd te denken dat het geen toevallige verspreking is.
In 1957 publiceerde Jack Kerouac – de schrijver wiens graf door Bob Dylan in 1975 werd bezocht – On The Road. On The Road is een boek over de reizen door Amerika van Sal Paradise (Jack Kerouac zelf) en Dean Moriarty (Neal Cassady). Niet geheel tevreden met zijn portret van Neal Cassady in On The Road schreef Kerouac een nieuw boek over Cassady: Visions Of Cody dat in 1972 verscheen.
In 1956 publiceerde Allen Ginsberg zijn dichtbundel Howl And Other Poems. Deze bundel droeg hij op aan onder andere Jack Kerouac. Ginsberg noemt in zijn bundel enkele boeken van Kerouac, waaronder Visions Of Cody, maar dan onder de oorspronkelijke titel: Visions Of Neal. Leg deze titel naast Dylans ‘verspreking’ in deze take van “Visions Of Johanna”, de overeenkomst moge duidelijk zijn.
Aan het eind van deze take zegt Dylan: “That’s not right at all”. Hij is duidelijk niet tevreden.

8. Visions Of Johanna – Take 8 Complete
Take 8 van “Visions Of Johanna” werd in 2005 al uitgebracht op The Bootleg Series vol. 7: No Direction Home – The Soundtrack en is nu ook te vinden op de Deluxe Edition van The Cutting Edge.
De tegendraadse ‘pingel’ uit de vorige take is hier minder prominent aanwezig. Deze take is in vergelijking met take 7 meer gitaar-gedreven. Er wordt door de drummer een zeer strak patroon / ritme gespeeld waar alle overige instrumenten overheen lijken te fladderen.
Dylan zingt: “The fiddler now plays for the countess…”

9. Visions Of Johanna – Takes 9-12 False starts
10. Visions Of Johanna – Take 13 Breakdown
Vijf incomplete takes van “Visions Of Johanna” die alleen op de Collector’s Edition te horen zijn.

11. Visions Of Johanna – Take 14 Complete
Een mooie, vroege “Visions Of Johanna” die begint met piano en mondharmonica. Deze take ligt veel dichter bij de uiteindelijke versie dan de voorgaande takes van dit nummer. De drums zijn op deze take minder prominent aanwezig. Er lijkt meer structuur in de muziek te zitten dan op voorgaande takes.

12. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 1 False start
13. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 2 False start, rehearsal
14. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 3 False start
15. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 4 False start, rehearsal
De eerste vier takes van “Can You Please Crawl Out Your Window?” van deze sessie zijn alleen te horen op de Collector’s Edition van The Cutting Edge.

16. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 6 Complete
De intonatie van Dylans stem, de accenten die hij met zijn stem legt lijken aan het begin van de take wat geforceerd. Dit ligt al redelijk dicht bij de versie van “Can You Please Crawl Out Your Window?” die in januari 1966 op single werd uitgebracht.
Aan het eind van de take schiet Dylan in de lach.

17. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 7 Breakdown
18. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 8 Complete
19. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 9 False start
Drie takes, waarvan één compleet, die alleen op de Collector’s Edition van The Cutting Edge te vinden zijn.

20. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 10 Complete
Dit is de take die in januari 1966 (in mono) op single werd uitgebracht. Op de Collector’s Edition is deze take in stereo te horen.

Tijdens de sessie van 30 november werkte Bob Dylan dan misschien slechts aan het opnemen van twee composities, maar hij wist wel een van die twee nummers van een ‘rock’-versie gedurende de sessie min of meer om te buigen tot het langzamere nummer met de dromerige ondertoon zoals het uiteindelijk voor Blonde On Blonde werd opgenomen, en van het andere nummer na vele pogingen – ook tijdens eerdere sessies – eindelijk een bruikbare take op te nemen. Al met al helemaal geen slechte dag voor de muzikant met visie die Dylan was en is.
Dit was Dylans twaalfde en laatste opnamesessie in 1965. De opnamen voor wat uiteindelijk Blonde On Blonde zou worden gingen verder in januari 1966. Tijdens die eerste sessie van januari 1966 richtte Bob Dylan zich uitsluitend op het vastleggen van één compositie, misschien wel een van zijn sterkste composities uit de periode 1965 – 1966, maar dat vastleggen liep spaak. De opnamen verdwenen in de archieven om er pas een kwarteeuw later, bij het samenstellen van The Bootleg Series volumes 1 – 3 weer uitgehaald te worden.

Geen opmerkingen: