Chrysler commercial: Het zal niemand ontgaan zijn dat Bob Dylan een commercial heeft gemaakt voor Chrysler. Die commercial is hier te zien. Dit filmpje was afgelopen weekend tijdens de uitzending van de Super Bowl voor het eerst te zien op de Amerikaanse buis.
De commercial voor Chrysler is gemaakt door de Belgische regisseur Arnaud Uyttenhove, zie hier. [met dank aan Arie en Dirk voor de tip] NOS over deze reclame, hier. Reclamewereld over dit filmpje, hier.
Opmerkelijk aan dit reclamefilmpje is dat Bob Dylan er zelf in speelt. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, is dat slechts drie keer eerder gebeurd, namelijk in reclames voor Victoria's Secret, Cadillac en de iPod. Het filmpje voor Chrystler is dus de tweede commercial voor een auto waar Bob Dylan zelf in te zien is.
Ik weet het, ik moet boos en verontwaardigd zijn over het feit dat Bob Dylan zich laat 'lenen' voor een commercial, dat hij zijn muziek 'verkwanseld' heeft voor een grijpstuiver.
Maar ik ben niet boos en verontwaardiging voel ik niet.
Laat ik eerlijk zijn: als morgenochtend een reclamebureau op mijn stoep staat met een poep duiten met de vraag of ik in een reclamefilmpje voor een auto, de iPod of lingerie wil spelen, zeg ik geen 'nee'. Als het moet, wil ik best in mijn lingerie naar mijn iPod luisteren terwijl ik over een landweggetje rijd en mijn opgestoken duim uit het raam houd. (Geloof me, dat is geen aangenaam gezicht...) En dat mogen ze nog filmen ook. (Voorwaarde is wel dat de zak met duiten zwaar genoeg is...)
Natuurlijk zijn er grenzen, zo zal ik nooit reclame willen maken voor een product waar ik morele bezwaren tegen heb. Bob Dylan zal ongetwijfeld ook die grens hebben. Het is niet aan mij - zwaaiend met Dylans verzamelde songteksten - om voor Bob Dylan te bepalen waar die grens ligt. Hij is oud en wijs genoeg om dat zelf te bepalen.
Natuurlijk kan het wel zo zijn dat Bob Dylan over mijn grens heen is gegaan. Dat ik vind dat hij reclame maakt voor een product waarvan ik vind dat een verstandig mens daar niet achter hoort te staan. Wanneer ik dan vervolgens als een moraalridder mijn paard-vol-verontwaardiging bestijg om hoog van de toren te blazen dat Bob Dylan dit keer toch echt te ver is gegaan, dan is dat mijn probleem.
Ik kan nu wel zeggen dat Bob Dylan naar mijn smaak niet over een grens is gegaan met zijn bijdragen aan de commercials voor Victoria's Secret, Cadillac, de iPod of Chrystler, maar eigenlijk doet dat niet ter zake.
Tijdens het lezen van een eerste verontwaardigde reactie op Dylans rol in de nieuwe Chrysler-commercial (ik kan het helaas niet meer terug vinden, anders had ik hier zeker een link geplaatst), moest ik denken aan een zin die ik gisteravond in het verzamelde proza van Herman de Coninck tegenkwam. Die verontwaardiging kwam er ongeveer op neer dat de 'oude' Dylan, de Dylan van de protestsongs, zich nooit zou laten lenen voor reclamefilmpjes. Dat Dylan zijn 'oude moraal' verkwanselt heeft voor het 'grote geld' van de commercie.
Herman de Coninck: 'een dichter [mag] zich niet te veel vernieuwen, want dan gaat men [de critici] de vroegere vergelijken met de latere en de vroegere wint haast altijd.'
9 opmerkingen:
"People seemed to like protest songs" zei Dylan ooit over zijn vroege jaren 60-periode. Je zou dus kunnen zeggen dat hij toen al commercieel was om de anti-commercielen te plezieren. En dat verklaart ook meteen dat hij het protest-genre even makkelijk achter zich liet als hij eraan begon.
Als ik de commentaren op youtube lees, zie ik echter meer mensen die dwars door het reclamepraatje heen prikken omdat het niets meer dan een reclamepraatje is. Dat Bob Dylan het uitspreekt, verandert daar niets aan. Mooi filmpje en hij is weer in de spotlights. Zelfs op prince.org (fansite voor mijn andere muzikale held) hebben ze het erover. En op Slow Train Coming kon je al horen dat Dylan net zo patriottisch is als andere Amerikanen. Mij maakt het niet uit, ik rij toch geen auto. Dus doe mij nog maar een Duits biertje.
Tschuss, Frans
leuke reclame. haar is weer geverfd en alle rimpels zijn ook weer weg.
Goed gedaan bob
We hebben er in de verte nog wat mee te maken ook!!!:
Fiat said on Jan. 29 the combined company will change its name to Fiat Chrysler Automobiles NV and be based in the Netherlands.
http://www.bloomberg.com/news/2014-02-03/dylan-pitching-fiat-owned-chrysler-stirs-sellout-debate.html
Fishtruck
Bob Dylan verdient graag geld (ik overigens ook, het is erg prettig om een volle portemonnee te hebben). Dat blijkt uit zijn gages, uit zijn werkdrift en uit heel veel wat hij maakt en waar hij dik voor wil worden betaald. Er schiet mij een tv- interview uit de jaren 80 te binnen als startup voor ik meen tour in Australië. Iemand vroeg hem: waarom ga je nu hier op tournee, Antwoord: voor het geld. Journalisten lachten: ha ha die Bob. Ze wisten blijkbaar niet beter….
Well, it’s sundown on the union
And what’s made in the U.S.A.
Sure was a good idea
’Til greed got in the way
Dylan wil nergens op vast gepind worden, dus heeft hij zich al vroeg zijn imago van protestzanger doorgeprikt. ook heeft hij lak aan conventies, wat geen reclame inkomsten? I worka fora livin! Ondertussen schijnt het iedereen te ontgaan dat hij tegelijkertijd via deze geinige commercial (vol misleiding zoals dat in het vak hoort) toch even zijn ei legt: Al vanaf North Country Blues, later Union Sundown en nu middels dit rare vehikel, heeft hij zijn zorg uitgesproken over de neergang van de Amerikaanse industrie. Hij was daar door zijn afkomst uit Duluth en zijn opgroeien in het mijnstadje Hibbing dat dicht ligt bij Detroit nauw betrokken bij de misere veroorzaakt door het sluiten van de mijnen en de val van de auto industrie die van het indrukwekkende Detroit een spookstad heeft gemaakt. De oplossing die hij daar voor aandraagt mag simplistisch genoemd worden en er wordt zelfs gescholden op zijn vermeende patriottisme, maar wat is mis met opkomen voor je eigen land als je ziet dat dat in de problemen raakt ? Wie North Country Blues aangrijpend vond moet nog maar eens nadenken wanneer hij of zij deze laatste provocatie van Dylan weg zet als Sell Out. Maar mijn reactie zal wel weggezet worden als de blindheid van een fan. Mooi vind ik dat Dylan er elke keer weer in slaagt zoveel stof te laten opwaaien... Blijkbaar betekent hij toch wel iets... Want het stof bezit heel wat zwaardere metalen dan dat van andere 'sterren'. Zijn fascinatie met ijzerbewerking spreekt boekdelen.
Goed punt, Hans, zo had ik het nog niet bekeken.
Frans
gelukkig ben ik blijkens andere reacties niet de enige die de connectie legt met North Country Blues, wat niet wegneemt dat ik best wel snap dat mensen kritiek hebben op bepaalde niet zo doordachte aspecten van het filmpje, maar het is reclame en daarmee van origine corrupt, alleen heeft Dylan er nooit voor geschuwd vuile handen te maken voor iets dat hem belangrijk toeschijnt (in dit geval de val van Detroit en gehoopte wederopstanding), ooit hing hij de prachtige creep uit bij een Victoria's Secret model zodat hij zijn radioprogramma kon financieren... een prachtig staaltje van zijn humoristische deconstructie
Dat was inderdaad een leuk filmpje! En Love Sick paste er perfect bij!
Frans
Een reactie posten