woensdag (Dylan kort #758)

Het is woensdag, de inhaalslag.

setlist 6 november: Leopard-skin pill-box hat* / Don't think twice, it's all right* / Things have changed* / Tangled up in blue* / Honest with me / Not dark yet / Jolene / Visions of Johanna / Highway 61 revisited / Sugar baby / Thunder on the mountain / Ballad of a thin man / All along the watchtower / Like a rolling stone // Blowin' in the wind
setlist 7 november: Leopard-skin pill-box hat* / It's all over now. baby blue* / Things have changed* / Mississippi* / Honest with me / Tangled up in blue / The Levee's gonna break / Desolation row / Highway 61 revisited / Man in the long black coat / Thunder on the mountain / Ballad of a thin man / All along the watchtower / Like a rolling stone
setlist 8 november: Leopard-skin pill-box hat* / Shooting star* / Things have changed* / Mississippi* / Honest with me / Tangled up in blue / Summer days / John Brown / Highway 61 revisited / Visions of Johanna / Thunder on the mountain / Ballad of a thin man / All along the watchtower / Like a rolling stone // Blowin' in the wind
* = Mark Knopfler op gitaar

In mei 2001, in het kader van Dylans zestigste verjaardag, bevatte NRC Handelsblad een vier pagina's tellend katern geheel over Dylan. Simon, een lezer van de blog heeft een exemplaar van dit katern over voor de belangstellende. Degene die als eerst mij een e-mail stuurt met daarin zijn naam en adres [tom_dylan@hotmail.com], zal van Simon dit katern krijgen. (Met dank aan Simon voor dit genereuze aanbod!) [21:40 uur: ik heb het adres van de eerste mailer net doorgegeven aan Simon.]

Traveling wilburys op de blog van Willem en Sonja.

Waarschijnlijk kun je je nog wel het stuk van Lodewijk Dros herinneren dat vorige week zaterdag in Trouw gepubliceerd werd. In de Trouw van maandag 31 oktober stonden twee ingezonden brieven (met dank aan Ed voor het opsturen van bewuste pagina uit Trouw). Ik kan het niet laten om hier uit beide brieven te citeren. De eerste brief, van René Rosmolen: 'Als Lodewijk Dros al gelijk heeft met zijn "Please stop Bob" (Letter & Geest zaterdag) dan is het het zure gelijk van een buitenstaander. (...) De 70-jarige Dylan treedt dit jaar wereldwijd op. Waarom stoppen? Grote kunstenaars kunnen niet stoppen.'
De tweede brief, van Piet van Die: 'Lodewijk Dros, of liever: zijn vrouw, had moeite met het herkennen van de nummers die Dylan zong. (...) Een beetje fan herkende ze echter feilloos. (...) Trouw, stuur voortaan een echte pop-recensent?'
Hoe ik over Dros' artikel denk, heb ik hier vorige week zaterdag al neergeschreven. Het zal mij moeite kosten Dros ooit nog serieus te nemen. Case closed.

De afgelopen twee dagen heb ik al mijn uren moeten steken in werken, slapen en eten, waardoor er niet alleen geen tijd overbleef om hier berichten te plaatsen, maar ook vond ik niet de tijd om naar muziek te luisteren. 'Tuurlijk, tijdens het werk, de paar schaarse momenten tussendoor dat het kon, heb ik wat muziek gehoord (fragmenten van het album The Times they are a-changin'), maar daarmee was het dan ook wel gedaan. Ik kan me nu dan ook al verheugen op de inhaalslag van vanavond. Vanavond zal de muziek weer door huize Willems schallen, al weet ik nog niet goed met welk album ik zal beginnen.
Er is zoveel Dylan dat mijn aandacht verdient. Er is zo veel Dylan waarnaar ik uitkijk om het weer eens te horen. En dan te bedenken dat ik, in al die jaren Dylan luisteren, nog nooit al Dylans albums, van de eerste tot de laatste, op volgorde heb gedraaid.
Dat op volgorde draaien zou natuurlijk een uitputtingsslag worden wanneer het niet over meerdere dagen uitgesmeerd zou worden. Ga maar na:

Bob Dylan
The Freewheelin' Bob Dylan
The Timest they are a-changin'
Another side of Bob Dylan
Bringing it all back home
Highway 61 revisited
Blonde blonde
Greatest hits
John Wesley Harding
Nashville skyline
Self portrait
New morning
More Bob Dylan greatest hits
Pat Garrett and Billy the kid
Dylan
Planet waves
Before the flood
Blood on the tracks
The Basement tapes
Desire
Street legal
Bob Dylan at Budokan
Slow train coming
Saved
Shot of love
Infidels
real live
Empire burlesque
Biograph
Knocked out loaded
Down in the groove
Dylan & the Dead
Oh mercy
Under the red sky
The Bootleg series volumes 1 - 3
Good as I been to you
World gone wrong
Greatest hits vol. 3
MTV Unplugged
Time out of mind
The Bootleg series vol. 4 Live 1966
"Love and theft"
The Bootleg series vol. 5 live 1975
The Bootleg series vol. 6 live 1964
The Bootleg series vol. 7 No direction home
Modern times
The Bootleg series vol. 8 Tell tale signs
Together through life
Christmas in the heart
The Bootleg series vol. 9 The Witmark demos 1962 - 1964

En dan heb ik het nog niet eens over The 30th anniversary concert, The Essential Bob Dylan, Brandeis, Masked and anonymous, Live at the Gaslight 1962, de mono-box, de twee albums van The Traveling Wilburys, Pure Dylan, enz. enz. enz.

3 opmerkingen:

CultureEye zei

Iets voor een lange vakantie :D, mischien is het leukst om door het jaar heen alles te draaien

Cas zei

Je bent Hard rain vergeten. Voor straf ga je die vanavond draaien, en als je bij Idiot wind aangeland bent, dan zet je 'm op 10 :-).

tom zei

@Cas: Dom, dom dom. Hoe kan ik Hard rain nou vergeten? Eén van Dylans beste albums & absoluut zijn beste live album. Ik zal vanavond voor straf (wat geen straf is :-)) Hard rain door de kamer laten knallen & bij Idiot wind de stereo op 10 zetten. Mea culpa, mea culpa.

(echt spijt heb ik niet, nu mag ik vanavond Hard rain draaien :-))