Dylan kort #765 [nieuwe releases & platenbeurs-editie]

setlist 19 november: Leopard-skin pill-box hat* / Don't think twice, it's all right* / Things have changed* / Mississippi* / Honest with me / The Lonesome death of Hattie Carroll / Ballad of Hollis Brown / Make you feel my love / Highway 61 revisited / A Hard rain's a-gonna fall / Thunder on the mountain / Ballad of a thin man / All along the watchtower / Jolene / Like a rolling stone
* Mark Knopfler op gitaar

Volgens de website Searching for a gem brengt Mobile Fidelity opnieuw uit op SACD en vinyl. Het gaat om The Freewheelin' Bob Dylan, Another side of Bob Dylan, Bringing it all back home, Blonde on blonde, Blood on the tracks en The Basement tapes. Al deze albums, m.u.v. van The Basement tapes werden in 2003 al op SACD uitgebracht, maar deze nieuwe SACD's zijn opnieuw gemixt van de originele mastertapes. Op het nog mooier / absurder te maken: de vinyl-persingen van The Freeheelin' Bob Dylan, Another side of Bob Dylan, Bringing it all back home en Blonde on blonde zullen gedraaid moeten worden op 45 toeren. Dit betekent dat The Freewheelin' Bob Dylan, Another side of Bob Dylan en Bringing it all back home op dubbel-elpee uitgebracht zullen worden, en Blonde on blonde als een 4 elpee-set (!)
Op de website van Mobile Fidelity heb ik overigens nog niks kunnen vinden over deze nieuwe releases.

Dit weekend - gisteren en vandaag - is de grote platenbeurs in de jaarbeurs in Utrecht. Gisteren ben ik geweest & zoals altijd ben ik met een volle tas & dik tevreden thuis gekomen. Meestal heb ik van te voren wel een idee van wat ik zou willen vinden, maar eigenlijk altijd kom ik met andere platen thuis. Dat is voor mij ook wel de charme van de platenbeurs in Utrecht: het onverwachte vinden.
Terwijl ik een 'Club-edition' van Infidels uit de bak trok, zag ik vanuit mijn ooghoek Ed langs lopen. Nou kende ik Ed alleen nog maar van het e-mailverkeer tussen hem en mij, waarbij ooit een foto zat waar ik hem van herkende. Onder het genot van een kop koffie hebben we wat zitten praten, over Dylan, over andere zaken. Ook dit soort toevallige ontmoetingen is een reden om naar de platenbeurs te gaan. (dank Ed!)
Ik ben niet van plan om mijn aankopen hier één voor één te noemen / beschrijven, dat heeft geen enkele meerwaarde. Wel wil ik er twee uitpikken.
Ik heb jarenlang dat ik wel zo'n beetje alle Nederlandse persingen van John Wesley Harding ken, maar gisteren op de beurs liep wel tegen een raar, mij nog onbekend, exemplaar aan. John Wesley Harding met zogenaamde rode 'nineties'-labels op Columbia. Wat deze release vreemd maakt, is de hoes. Op de voorzijde van de hoes, naast de gebruikelijke foto en tekst, staat linksboven in kleine letters "Bob Dylan: 'John Wesley Harding'" en rechtsboven het catalogusnummer. Vooral wat linksboven staat vind ik bevreemdend aangezien - op de gebruikelijke plaats - al Dylans naam en de titel van het album staan. De elpee is geperst in Nederland, op de hoes staat niet vermeld waar deze gedrukt is. Ik heb deze plaat van een Scandinaviër gekocht, het zou me dan ook niet verbazen wanneer het hier om een export-exemplaar gaat. Maar uiteindelijk is dit niet meer dan giswerk. Is er iemand die deze persing eerder heeft gezien / in zijn bezit heeft en er mij meer over kan vertellen? Het deze persing ooit in Nederland in de winkels gelegen? (Zie ook de afbeelding onderaan dit bericht, reacties kunnen naar tom_dylan@hotmail.com)
De tweede die ik er uit pik, is de single 'George Jackson'. Deze single is in een groot aantal landen uitgegeven & in een groot aantal landen (niet in alle landen) werd deze single in een voor dat land uniek hoesje uitgegeven. Op deze hoesjes siert bijna altijd een foto van Dylan gemaakt tijdens The Concert for Bangla Desh. Sinds gisteren ben ik de gelukkige eigenaar van de persing van 'George Jackson' uit Joegoslavië in een werkelijk schitterend hoesje. (zie de scan bij dit bericht)

Geen opmerkingen: