Tempest door Floater

Tempest

Wat een meesterlijke plaat! Bij iedere luisterbeurt ontdek je weer iets nieuws en ik ben ervan overtuigd dat ik nog maar een topje van de ijsberg heb ontdekt. Deze nummers kunnen alleen maar door Dylan gezongen worden. Iedere andere zanger zou hier slechts een slap aftreksel van maken. Alleen Dylan weet met zijn totaal aan gort gezongen stem de desolate, bittere en onheilspellende sfeer van dit album op de juiste wijze over het voetlicht te krijgen. Laten we bidden dat er geen covers van deze plaat worden uitgebracht!

Opvallend op deze plaat is de verwijzing naar andere songs. Je komt ze overal tegen en zoals gezegd ik heb nog lang niet alles ontdekt.

Hier vast enkele voorbeelden:

I hear a sweet voice calling - Bill Monroe

It’s now or never- Elvis Presley
The klling floor - Howlin' Wolf
You'll work down to me someday - The Mississippi Sheiks
Dixie -  Mickey Newbury
Twist and shout - The Isley Brothers (+ The Beatles)
Sooner or later – Bob Dylan (One Of Us Must Know)
Still a fool - Muddy Waters
In scarlet town where I was born - Barbara Allen (traditional + Dylan, Baez, etc.)
Sweet William - Barbara Allen (traditional)
Scarlet Town - Gillian Welch
I'm a man - Bo Diddley
I'm a ding dong daddy - Louis Armstrong
Tin angel – Joni Mitchell
Gypsy Davy - Woody Guthrie
The pale moon rose in its glory – The Carter Family
When that great ship went down - Woody Guthrie
Roll on John  - The Greenbriar Boys
Movin’ on – Hank Snow
Doctor – Doctor Robert (Beatles)
A Day in the life - The Beatles
Slow Down - The Beatles
Come together - The Beatles
Shine your light – Bob Dylan (Precious Angel)


Roll On John houdt mij al dagen in de ban. Ik moet zeggen dat ik nooit veel met Lennon heb opgehad. Pas een jaar of twee geleden kocht ik mijn eerste Beatles album. Ik kan me wel nog goed herinneren dat ik het nieuws hoorde dat hij was vermoord. Ik was een jaar of zestien en ook bij mij kwam zijn plotselinge dood als een dreun aan. Pas nu, nu ik dit nummer Roll On John hoor, besef ik hoe verschrikkelijk deze gebeurtenis is geweest. Iedere keer als ik erna luister krijg ik een brok in m’n keel en na iedere luisterbeurt zet ik een plaat op van de Beatles.

Verder kan ik nog moeilijk een oordeel geven over deze plaat. Op dit moment zit hij ergens tussen “ Love And Theft”  en Modern Times in. Maar deze plaat gaat vast nog verder groeien.

Dylan is The King!

Groet,

Floater

1 opmerking:

Unknown zei

Heeft iemand een idee wat 'Two-timing Slim' betekent of waar het naar kan verwijzen?