No Direction Home: Deluxe 10th Anniversary Edition

Ergens in de tweede helft van 2005 zat ik twee avonden aan de buis gekluisterd om deel 1 en deel 2 van de door Martin Scorsese gemaakte documentaire No Direction Home te kijken. Terwijl ik keek nam de videorecorder op. Niet lang na die televisie-uitzending volgde de aanschaf van de dvd-versie van deze schitterende documentaire over Bob Dylan. Ik vond in 2005 No Direction Home een uitstekende film over Bob Dylan en nu, niet tien, maar elf jaar later, vind ik dat nog steeds.
No Direction Home is een film die iedere Dylan-liefhebber minstens één keer per jaar moet kijken (ik probeer het, maar het lukt me lang niet ieder jaar).
Een tijdje geleden werd 'ie al aangekondigd en sinds vanmiddag heb ik 'm dan in huis, de Deluxe 10th Anniversary Edition van No Direction Home. De berichten vooraf, de sticker op de dvd, de artikelen online beloven ruim 2 uur never before see footage, dat is dus ruim twee uur niet eerder geziene opnamen! En de dvd-versie uit 2005 bevatte al veel extra's!
Je zult begrijpen dat ik vanmiddag na ontvangst van de nieuwe versie van No Direction Home gelijk de eerste schijf in de dvd-speler schoof, niet zozeer om de film zelf te kijken, maar om de extra's, de special features, die ruim 2 uur nieuwe beelden te bekijken.
Dat viel tegen.
Naast alle extra's die ook op de 2005-versie van No Direction Home te vinden zijn bevat deze Deluxe 10th Anniversary Edition de volgende, niet eerder geziene extra's:

- Dave van Ronk interview (43 minuten, 48 seconden)
- Liam Clancy interview (35 minuten, 23 seconden)
- Martin Scorsese interview (20 minuten, 59 seconden)
- Volledige "Apothecary scene" (3 minuten, 41 seconden)
- originele trailer (1 minuut, 47 seconden)

Dat is alles bij elkaar 1 uur, 45 minuten en 38 seconden. Dat is toch wat anders dan ruim 2 uur niet eerder geziene opnamen... Dat gezegd hebbende wordt het pas echt pijnlijk wanneer we kijken naar wat die extra's behelzen.
Het interview met Dave van Ronk is een mooie aanvulling. Van Ronk vertelt veel, met name over de periode vlak nadat Bob Dylan in New York arriveerde. Dit uitgebreide interview is een mooie aanvulling op wat we al hadden.
Het volledige interview met Liam Clancy laat op pijnlijke wijze zien dat in No Direction Home alleen de echt bruikbare stukjes film van Clancy te zien zijn. Tijdens dit hele interview wordt duidelijk dat Clancy meer dan een beetje vol van zichzelf is en meer bezig is met het spinnen van mythes dan het geven van een geschiedenisles.
Het interview met Martin Scorsese is aardig, maar maakt vooral ook duidelijk dat Scorsese tot nog toe een waarschijnlijk veel te grote rol toegedicht heeft gekregen voor het maken van No Direction Home.
De trailer uit 2005 is natuurlijk niet echt nieuw, maar wel nieuw op dvd. Deze trailer, met nog een aantal andere trailers, zijn al sinds jaar en dag online te bekijken.
Tot slot is er de volledige "Apothecary scene", de enige extra met nooit eerder geziene beelden van Bob Dylan er in. Een deel van deze "Apothecary scene" - een heerlijke scène waarin Dylan met taal goochelt - was natuurlijk al bekend (zie hier). Wat deze volledige scène vooral laat zien - naast meer taalspel - is dat deze scène iets minder spontaan ontstond dan ik altijd gedacht heb. Helemaal aan het begin van de scène vraagt Bob Dylan aan de cameraman hoeveel minuten film hij nog heeft. Vervolgens zien we Dylan kort de scène (de taalgrappen) voor zichzelf oefenen en pas dan zien we de bekende beelden.

Sinds ik vanmiddag tot de schokkende conclusie ben gekomen dat de nieuwe versie van No Direction Home geen ruim twee uur, maar slechts ruim twee minuten nooit eerder geziene beelden van Bob Dylan bevat, vraag ik me af of ik iets over heb hoofd zie. Zó misleidend kunnen de wervende sticker op de dvd, de officiële website van de film en de artikelen online toch niet zijn?
Zitten de nieuwe beelden in de documentaire zelf? Daar lijkt het niet op...
Bevat de blue ray meer extra's dan de dvd die ik nu heb gekocht? Daar lijkt het niet op....
Waar is het fout gegaan?
Welk bericht heb ik niet goed gelezen?
Ik snap er niks meer van, al blijft No Direction Home ook elf jaar na eerste keer bekijken prachtig.
De twee minuten niet eerder geziene Dylan zijn prachtig. Voor mij reden genoeg om geld neer te tellen voor deze editie van No Direction Home. Graag zelfs. Ik ben blij met de nieuwe No Direction Home, maar ik ben niet blij - of eigenlijk gewoon pissed off - over misleidende beloftes waarmee deze nieuwe versie van No Direction Home wordt aangeprezen.
De film heeft die leugens niet nodig. De film an sich is goed genoeg om op eigen benen hoge verkoopcijfers te halen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Bedankt voor deze gedetailleerde recensie, want het was tot nu nergens op internet duidelijk wat nu precies de nieuwe extra's zouden bevatten op deze Deluxe 10th Anniversary heruitgave.
Twee zaken bij deze nieuwe release die nog interessant zijn om te achterhalen, zijn:
- De Europese 2-dvd release van 2005 loopt iets sneller (2%) dan de Amerikaanse versie. Dit is merkbaar als je naar de interviews kijkt. Dit euvel was in 2005 ook bericht in The Wicked Messenger. Is dit nu verbeterd bij de nieuwe release?
- is de beeldkwaliteit van de nieuwe release verbeterd in vergelijking met de 2005 dvd, zoals dat ook bij de recente Criterion heruitgave van "Dont Look back" het geval is?
Cas

tom zei

Hallo Cas,
Ik heb niet de indruk dat het beeld van de 2016-versie zoveel beter is dan het beeld van de 2005-versie.
Die 2% zorgt voor wat verwarring. Ik dacht het antwoord makkelijk te vinden door te kijken hoe lang de beide dvd's spelen. Immers, een te snel lopende film is eerder afgelopen en dus korter.

dvd 1
2005-versie: 1:53:12
2016-versie: 1:53:08
Geen echt verschil dus.

dvd 2
2005-versie: 1:31:10
2016-versie: 1:34:59
Dit is wel een opmerkelijk verschil.

Deel 1 breekt in de 2005-versie op het zelfde punt af als in de 2016-versie.
Ook vreemd: het aantal hoofdstukken op disc 2 in de 2005-versie is 12, in de 2016-versie: 13.
Enfin, ik moet nog wat verder speuren.

Was ik nog vergeten: de nieuwe versie die ik gekocht heb heeft geen Nederlandse ondertiteling. (Komt er wel een versie met Nederlandse ondertiteling??)

groet,
Tom